Gå til innhold

Hvordan plasserer dere barna i bilen?? mtp at det er tryggest for barn bak passasjeren..

Anbefalte innlegg

Flax vi ikke hadde en baby i bilen igår! fikk en annen bil ganske kraftig i siden, døra var pressa inn til midten av seteplassen i baksetet.. alt gikk heldigvis bra for alle folk, men hva hvis om spør man seg etterpå..

når nr 2 kommer, setter dere da den nye eller eldre søsken bak fører? tror det hadde gått greit med 2åringen i sin stol om han hadde sittet på den siden som blei truffet(dog ville han nok blitt skadet altså!), ift en babystol som sikkert hadde sprukket! nei, hva gjør man??!

Alltid følt meg hyserisk som mor hva sikkerhet i bil angår,men det var jeg sjeleglad for igår!! barnesetet på rett plass og ikke en eneste løs gjenstand liggende å slenge i baksetet, tør ikke tenke på hva som kunne blitt utfallet om gutten hadde fått ei halvliters brusflaske i hodet med en fart på rundt 30-40kmt..

Fortsetter under...

Barnet er tryggest i midten bak. men det har jo ikke noe med saken og gjøre egentlig. dette tenker jeg litt på også, da vi venter nummer to på sensommeren/høsten. Det er nok bare noen valg man må ta, kanskje kjøpe inn en ny stol til den største, en skikkelig sikker stol, med god sidebeskyttelse (kommer jo an på alder selvfølgelig.)

Hmm.. Nei vet du, dette vet jeg faktisk ikke..

Den tryggeste plassen er i midtposisjon bak. Så babyen kommer setter vi babyen med minst motstandskraft i midtposisjon, og nr1 bak passasjersetet som er den nest tryggeste plassen.

Annonse

midten, er det sikrest?? trodde ikke d pga åpninga fremover, faren for å bli slengt langt og ut gjennom fronten.

men nå skal vel ikke det skje dersom bilstolen er sikker og man har sikret barnet riktig.

Blir jo ikke forskrekka heller! har seet par tilfeller hvor små barn sitter på fanget under kjøring.... hjertet mit stopper nesten hver gang...hjelper da aldri så lite om det er tettbygde strøk, smeller godt der også når ulykka først er ute!

Barn nr 2 kommer i juni. Da blir 3-åringen sittende på plassen sin bak passasjersetet og mot kjøreretningen, mens babyen får plass i midten. Bare dumt vi ikke har isofix...

Jeg tenker også på det med løse gjenstander - utrolig lett å glemme en vannflaske, ja..

Så bra det gikk bra med dere!

som flere sier er midten tryggest, når nr 2 kom satte vi eldste bak passasjersete bakovervendt selvfølgelig, så plasserte vi midsten der eldste tidligere satt altså i midten..

Minst trygge plassering i bil er passasjersetet forran. Men det er allikevel tryggest å ha baby der, da det sikrer bedre konsentrasjon hos fører å ha baby ved siden av og ikke i baksetet.

Nest minst trygge plassering i forhold til kollisjonskader på bil, er bak passasjersetet. Tryggeste plassering er i midten bak, og der etter er plassen bak førersetet. I forhold til store skader på bil.

Jeg lurer på hvor du har infoen din fra, for den er feil.

Størst bulker i bil, kommer i denne rekkefølgen.

Passasjersete forran.

Bak passasjersetet.

Bak fører sete.

Midten bak.

bak førersetet får da hardere skader i siden enn bak passasjeren??! hvordan forklarer du det?

Tok førstehjelpskurs for 4mnd siden, der lærte vi at det går verst utover den bak sjåføren, pga den hastigheten en bil i motgående har om den kjører i siden på deg, i motsetning til om du får en bil i passasjersiden som da kommer utfra en annen veg, så vil den ha vesentlig lavere fart enn en motgående bil.

eller??

hi

hi igjen

ble litt rare de 2første linjene der..

"bak førersetet får da hardere skader i siden enn bak passasjeren??! hvordan forklarer du det?"

altså hvorfor du mener det er motsatt?

Annonse

Her må det være noe feil med rekkegølgen.

Jeg mener det skal være

1. Passasjersete foran

2. Bak førersetet

3. Bak passasjersetet

4. Midten bak

Da har vi såklart ikke snakket noe om hvordan det går med sjåføren, bare med ungene som er plassert i bilen.

men de som kommer fra en vei med vikeplikt har da ikke så stor fart, de er da obs på ny veg/kryss selv ved forkjørsrett?? si max 20km/t,max!! og de som kommer motgående kan fint ha 50 etter å ha forsøkt å bremse..

skal ikke være lett dette her:p

Det skal ikke stor fart til før noen blir skadet. En bråstopp i 30 km kan fort føre til skader.

De store møteulykkene der sjåføren er mest utsatt er jo ikke de som småbarnsfamilier er mest utsatt for (selv om det også skjer). De fleste kjører kortere strekninger i småbyer/tettsteder med barn, og da er ulykker pga at vikeplikten ikke overholdes hyppig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...