Gå til innhold

Da har bitteliten endelig kommet til verden!:) 27.02.2011

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt her på lørdag og var så skuffet over at det ikke var noen tegn til fødsel, på termindato og greier. Begge mine to fra før kom jo noen dager før. Men så på kvelden begynte kynnerene å ta seg opp. Men dette hadde de jo gjort 1000 ganger før, så trodde ikke litt på det. Ble bare sittende med et trollsk humør som samboeren min merket. Så da måtte han jo pirke litt oxo da. Fikk spørsmål hver gang jeg bare beveget litt på meg om jeg skulle føde nå?? kjente det kokte, men da han fortsatte med dette og kl ble 22 så fikk han omsider et JA!! hehe..payback.. han skvatt ut av sengen og begynte å stresse rundt! ute å måke snø måtte han jo osv.. satt i sengen med et meget tilfredsstillt blikk mens han løp rundt!:)

Min mor kom over kl 1 for å være barnevakt så var det avgårde til føden.

Hadde da bare 2cm åpning,men masse vonde rier. Fikk tilbud om å reise hjem igjen noe jeg ikke ønsket!! Men var ingen fødestuer ledige, så måtte sitte en time på undersøkelsesrommet. Var ganske vondt å ikke kunne legge seg nedpå. Riene var ganske hyppige nå og ble veldig intense. Fikk endelig fødestue, å det var samme rom som sist bare at de hadde fått badekar i tillegg! Helt supert! Fikk lystgass som var som å komme til himmelen i 5min, for nå trappet det ennå mer opp.

Stresset med å puste, men fikk utrolig god hjelp av samboeren min. Han var en helt fantastisk støttespiller. Viste så mye omsorg og ga meg en utrolig trygghet. Roet meg ned da "panikken" kom. Han visste akuratt hva jeg trengte og når jeg trengte det. Så stolt av han!:)

Riene tok seg opp og jeg var sikker på at nå var det ikke lenge igjen, for nå var det helt grusomt vondt. Hun skulle sjekke åpning og fikk beskjed om bare 2-3 cm, men mormunn var helt avflatet osv.. Ble så skuffet at jeg begynte å grine. Var helt fortvilet. Jeg ønsket i utgangspunktet ikke epidural,men så ingen utvei. Så ba om dette. Hun sa at når jeg har 4cm åpning så skal hun bestille dette, pga fare for å stoppe riene. Spurte om sånn fentanyl?? men det kunne også stoppe riene. Men kunne få paracet og paralgin forte!! kjente at det trollske humøret mitt kom frem! for dette var ikke min første fødsel og epidural fikk jeg med 2 cm åpning med første mann. (riktig nok stoppet riene av dette) Vet jo at det hun sa stemte, men ble ikke godt tatt imot!hadde jo så vondt. men tok nå imot den ussle paraceten og paralginforten!:) Hadde noen fine gloser inni meg, men klarte nå å holde dem der...

Fikk tilbud nå om å sitte i badekar, noe jeg ønsket. Klarte å "krøkke" meg over i badekaret mens jeg tviholdt på lystgassen min! Hjalp godt med varmt vannet og min kjære samboers hånd. Tror jeg satt omtrent heile fødselen med lukket øyne. Koblet meg helt ut og bare fokuserte på å puste riktig og kjenne hånden til samboeren. så fikk kroppen bare jobbe...

Ble så grusomt at jeg hylte etter smertestillende. Joda hun skulle ringe på anestesilegen om å komme å sette epidural. MEN han var litt opptatt med andre pasienter! Kjente det kokte igjen, for jeg visste at den legen alltid tar lang tid å få tak i! Hvorfor kunne hun ikke "bestilt" han før!? Men fikk omsider sånn fenatanyl i hånden. Den hjalp godt en stund.

Stakkars jordmor, hun hadde 3 fødsler på en gang å styre med. Så ser jo i ettertid at hun gjorde så godt hun kunne. Måtte jo prioritere! Men tenker jo ikke slik når en har sånn vondt, vil jo bare bli kvitt vondten.

Men så måtte jeg opp av vannet. Badekaret var så høyt at en måtte bruke en liten trapp. Men var så hissig på jordmoren at jeg skulle hvertfall ikke bruke den hun hadde lagt klar. Så gikk over den høye kanten på ren trass nesten. må le av meg selv i ettertid, skikkelig hissig. Ble så lagt oppi sengen hvor jeg begynte å kjenne et voldsomt nedpress bak, men skjønte nok ikke helt at dette var pressrier. Men de ble bare verre og verre. Jordmor stusset nok litt på at jeg presset litt. (hun holdt på med å gjøre istand til anestesilegen skulle komme å sette epidural). Så hun sa at hun ville sjekke meg og da var det full åpning. Hun ble litt satt ut for dette var ikke ventet. Fra 2-3 cm åpning til 10 på 2timer. Jeg presset en gang før rien kom og husker at jeg tenkte :nå dør jeg! men så kom rien og "hjalp" til og heile ungen kom ut på en rie. Han hadde navlesnoren 1gang rundt halsen og en gang rundt kroppen. Men det gikk heldigvis bra. Han begynte å skrike med en gang. Var utrolig godt å få han ut å holde han. kl var da blitt 5.35.

Men alt av å det er endelig over følelsen forsvant fort da morkaken måtte ut. Fy pokker for noen smerter. Men fikk seff blødning etter det å måtte få sånn drypp opplegg i tillegg til sprøyte og noen tabletter for å fremkalle sånne jævlige etterier. Så lå vel i 2 timer etter han var kommet ut med lystgassen min, for kunne ikke få annen smertestillende før det hadde stabilisert seg.

Endelig etter 2 timer fikk jeg lov til å bli koblet fra den vonde drypp tingen, og blødningen var stoppet. Skulle få gå å dusje og gjøre meg klar ti barselposten. men måtte ta blodtrykket først som var på 80/58 som ikke var så bra. Kjente meg jo litt ør og susete.Så måtte ha litt støtte til å komme meg inn på badet. Men gikk greit så lenge jeg tok det med ro. mens jeg var der hadde de tatt og målt/veid lillegutt!

Han var 3720g 51cm lang og 35cm rundt hode. Altså den største av mine 3 barn.

Var en forferdelig intens og smertefull fødsel, men er absolutt verdt det når resultatet er min nydelige sønn som jeg har på siden av meg her. Er utrolig stolt over å ha klart dette. Å er kjempetakknemlig overfor hjelpen jeg fikk fra samboer og jordmor.

Ønsker dere andre damer her inne lykke til med fødsel og baby. Så takker jeg for meg for dette er nok sistemann hos meg!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en skjønn samboer du har! =)

Gratulerer så mye med en sønn! Og så bra at alt gikk bra! :-D

Skrevet

Gratulerer!!

Skrevet

Gratulerer såå masse med prinsen :))

Skrevet

Gratulerer til dere:-)) lykke til videre:-)

Skrevet

Puh! Gruer meg nå ja... men gratulerer med "fin" fødsel og ny bebis! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...