Gå til innhold

kjempe bra side om fødestillinger :) bør sees

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:) ja det er lett å bli "slengt" på rygg, men tror jeg også vil prøve å legge meg den hukestillingen på husk:)

om det kan lette forløpet og minske rissikoen for rifter er det jo helt toppers :)

Første fødselen min blei æ slengt på rygg, og det va oooooondt å føde med føttern i sånne bøyle, kjentes ut som at hele rompa skulle sprekke (men fikk faktisk ikke så masse som ei rift engang :), med nr 2 satt æ på huk, og det va så innmari mye bedre! Så det skal æ gjøre med nr 3 no, hvis alt går etter plan hvertfall :) Anbefale dåkker ikke å ligge på rygg!

har blit slengt på rygg to av mine fødsler å det e som du sier at det kjennes ut som heile rompa revner/sprekker. den tredje fødselen ble jeg lagt på siden i fødesenga å syntes det var like j.... for kjentes da ut som urinrøret mitt kom til å sprekke, og fikk sykt krampe i foten som dem trykte i fotbøyla.... nei denne gangen satse vi på å prøve noe annet.:)

mamma sine engla- fikk du bruke fødekrakk eller holdt du deg oppe selv? redd for at om jeg må sitte på huk uten støtte så vil føttene mine dovne helt vekk å stivne...

Bra tips! Men reagerte litt på at alle de sittestillende stilingene(som skulle være best), de var de som hadde rifter som ulempe...

Så barnet kommer litt raskere, men du øker faren for rifter.. ? Var ikke det merkelig? Det er vel ikke ønskelig det heller?

Annonse

Jeg setter meg inn i alle disse fine stillingene til hver gang, men jeg rekker jo ikke å få brukte noe av kunnskapen. De første to fødslene var over på mellom to og tre timer, forrige fødsel var over på en time fra første ri til ungen var ute. Fordelen da er at jeg bare må reagere instinktivt og gjøre det som føles riktig ut i øyeblikket. Første gang jeg fødte tok det bare 20 min fra jeg ankom føden til jeg var ferdig, da fødte jeg delvis sittende, men med beina i bøyler, Helt greit det. andre gangen fødte jeg liggende på siden med øverste bein bøyd og det ble holdt oppe av en jordmor. Ungen var diger og fødselen tøff, jeg revnet noe alldeles forferdelig, men jeg tror ikke det hadde noe med stillingen å gjøre. Nå siste gang prøvde jeg å stå på kne, støttet opp av en saccosekk, men det medførte bare at jeg holdt på å kveles :-), men bevegelsen over i sekken gjorde at barnet kom lynkjapt, og jeg måtte bare legge meg på siden og fødte som sist med beinet bøyd og holdt oppe av pappaen. Tror det blir den stillingen denne gangen også.

Man må bare finne ut av det underveis tror jeg, men da kan det være en fordel at man har satt seg inn i forsskjellige stillinger og at man har tenkt gjennom hva man ønsker. Det er likevel ikke alltid ting blir som man tror, men da må man ikke bli skuffet for at alt ble annerledes. Jeg tror aldri jeg kunne født stående eller sittende. Heldigvis får man stort sett velge selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...