hippmamma Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Jeg ser så mange som legger ungen sin kl 19, men det føler jeg ikke går her helt enda. Han er nå 6 uker gammel og vi har enda ikke fått noe faste tidspunk på ting. Han sover når han er trøtt og spiser når han er sulten. Han får siste måltid rundt midnatt og sover som regel til 5, får mat og sover til 8. Men mellom 19 og midnatt er han som regel våken og vil helst ikke sove. hva bør jeg gjøre for at han skal sovne rundt 19? Han har en lang sove periode på dagen mellom 11 og 16, men kan en annen dag sove fra 10-14 så er variabelt når han vil sove. Er det kanskje teit av meg å la han sove så lenge? Jeg har hørt at søvn avler søvn, og at man ikke bør vekke de små. Han er også avhengig av hjertemedisiner som han må få med 12 timers mellomrom. Og da må han være våken. Bare syns at det er så vannskelig å få han inn i faste rutiner. Spise da og sove da. Men er det sånn at dere legger barnet 19 også sover det til midnatt, får mat, og sover igjen til morningen (6-7tiden). Føler meg så forvirra, for har prøvd å "holde" han mye mer våken på dagen for så å legge han 19, men han vil fortsatt ikke sovne før midnatt.. Jeg blir veldig glad for alle forslag, for begynner å bli litt slitsomt. Skulle så gjerne hatt litt "alene" tid til samboern min også
mariabee Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 vi hadde ingen leggerutiner før gullet vårt passerte tre mnd nå nettopp. Da bestemte hun seg plutselig selv at natten begynte tidligere enn 23-24. Heldigvis Så for vår del ordnet dette seg selv. Hun får siste måltid rundt åtte.ni. Alt ettersom. Så legger vi henne og da sover hun gjerne til 2-3-4, et lite måltid så videre til 8 som regel. Så nå synes vi det er deilig å få litt kveld sammen mannen og jeg:) Ville ikke ha stresset med dette enda, for er såpas liten enda og trenger mye søvn til alle døgnets tider!
Puppen og lillemor Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 ingen grunn til å stresse enda.. det sies at det er først når de er ca 3 måneder at de begynner å skjønne forskjell på natt og dag! Så bare la babyen din styr showet litt.. Men jeg tror samtidig du kan gjøre en del ting for å forenkle overgangen når det blir på tide med fast leggetid osv.. dvs sørge for at det ikke blir noen stor overgang, men at det liksom skjer litt av seg selv.. Det vi gjorde var at vi veldig tidlig (sikkert allerede rundt 6-8 uker) begynte med leggerutiner.. hun la seg samtidig med oss, men vi gjorde de samme tingene hver kveld for å signalisere til henne at nå er det natta.. hun fikk mat (pupp), så tok vi kveldsstellet på badet (vask, pysj osv) og så fikk hun en liten påtår inne på soverommet (mørkt, kjølig rom) og så ble hun lagt i senga si. Vi passet da selvfølgelig på å gjøre dette når det var på tide for henne å sove likevel - men vi sørget alltid for å legge henne i senga si for natta, og ikke i vogna osv.. Tanken var at hun så raskt som mulig skulle assosiere senga og mørkt rom med natt! (Hun har aldri sovet i senga på dagtid..) dette fungerte veldig bra for oss i hvert fall.. og gradvis som hun ble eldre så ble leggetiden flyttet tidligere og tidligere.. Og nå som hun er 4 måneder legger hun seg stort sett kl 19 hver kveld.. Men som sagt, ikke stress for mye med det ennå! Jeg skjønner godt ønsket om litt rutiner osv, men samtidig bør du nyte denne tiden.. for plutselig er den over (og det er andre veldig koselige ting som skjer da..)
Marsipanmor Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 våres er litt over 3 mndr og han får fortsatt bestemme litt selv.. prøver å starte natta kl sju- åtte.. da skifter vi til pysj osv.. så er det litt pupp.. hvis han ikke sovner og ikke vil sove så tar vi han med opp og prøver igjen litt senere...varierer veldig når han sovner.. alt fra sju til elve.. . vi tenker å begynne med skikkelige rutiner ved ca 4 mndr... da blir det ikke mer at han blir tatt med ut igjen hvis han ikke vil sove, og vi skal også legge han kl sju... er spent på hvordan det går..
Smørblomsten<3 Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Vi begynte da han var rundt 3 mnd, den rutinen dere har nå virker jo veldig flott og gir et bra utgangspunkt når dere ønsker å begynne med rutiner. Når dere begynner med rutiner: De aller fleste barn regulerer søvnrytmen greit selv frem til 3mnds alder uten at man trenger å styre så mye - MEN et lite tips fra en som har hatt barn som har snudd døgnet er at du etterhvert bør prøve å styre de lange søvnperioden (mer enn 4 t) til perioden mellom kl 19 - til ca 08-09 tiden dersom han ikke regulerer dette selv. Resten av dagen 10-17 bør han helst ikke sove lengre enn maks 3-4 timer sammenhengende. I tillegg bør dere prøve å stå opp til et ca fast tidspunkt hver morgen +/- en time eller to. Ikke hold ham våken på dagen, men la ham sove når han er trøtt - søvn avler søvn. Hvis du ønsker å legge ham kl 19 etterhvert bør han imidlertid være våken i 2-3 timer før han legges.
Smørblomsten<3 Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 Vil presisere at holde ham våken 2-3 timer gjelder før dere vil legge ham for natten, ikke ellers på dagen - da bør han få sove når han er trøtt.
Aliena Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Begynte med faste leggerutiner da han var rundt 6-8 uker. Han er våken 1,5-2 timer mellom hver lur (tre stk til dagen) og før han skal legge seg. Sover fra 18,30 til 07-07.30 med ett nattmåltid. Er han våken lengre enn 1,5-2 timer, blir han overtrøtt og er vanskelig å få til å sove. Tror dette tidsintervallet er vanlig hos mange babyer. Hvis gutten din er mye våken mellom 19 og midnatt, og har en lur på 5 timer på dagtid, høres det ut til at han har snudd døgnet litt. Jeg ville ikke latt han sove mer enn tre timer sammenhengende på dagtid, heller ha flere korte lurer. Ville også prøvd å legge han litt tidligere for hver kveld, ikke gå rett på kl 19 som leggetid, f.eks 23.30, så 23 neste dag osv.
kinaputten Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Her i gården tok mini kvelden når vi tok kvelden da han var rundt 1 mnd. Så merket vi at han ble veldig trett og sov lenge rundt klokka 9, så da la vi han bare da. Husker ikke helt, men tror han var rundt 8uker da. Etter en periode ble han så stuptrøtt rundt 8 og nå er det halv 8 og han er snart 4 mnd. Mitt råd er å ikke stresse med det. Som oftest finner de sin egen rytme og det er jo ikke sikkert at han blir en som vil legge seg klokka 7 sålenge han er såpass liten. TRor det varierer mye fra baby til baby. Ang det å holde baby våken lengre når de er så små synes jeg er vanskelig. Høres supert ut i teorien men nesten umulig i praksis. Når de er så små og vil sove, så sovner de stort sett uansett hvor mye man forsøker å holde de våken, eller resultatet er en overtrøtt grinete baby som du sikkert ikke får i seng før midnatt da :/ Lykke til og før du vet ordet av det, så har du en baby som sover hele natta, legger seg tidlig og du får masse tid sammen med kjæresten
Prinsessemamma x 2 Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Vår er nøyaktig 2 måneder i dag, og nå har hun så smått begynt med en slags rytme. Hun blir stuptrøtt mellom kl. 21-21.30., og da legger vi henne for natten. Ellers er det ingne rutine med måltider og soving forøvrig. Hun sover mye på dagtid, både i vogna, på armen og i meitai selen. Synes du skal la han få lov å bestemme selv når det er tid for å sove og spise, så vil han nok etterhvert lage sin egen rytme
lilywhite Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 Her begynte vi da mini var 6 uker. Da tok vi på nattisen...hun fikk mat og så var det i seng mellom halv sju og halv åtte en gang. Det har fungert veldig bra for oss. Det var ikke bestandig hun sovnet med en gang, men så lenge hun ikke klaget så fikk hun ligge der. Nå er hun 8 mnd og hun har heller ALDRI sovet i senga sammen med oss så vi har ikke trengt noe avvenning på den kanten...heldigvis
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Dette høres HELT normalt ut for en 6 uker gammel baby- veldig vanlig at de er mye våkne/ urolige på kveldstid fram til midnatt, og dette vil gradvis gå seg til av seg selv etterhvert=) De første 3-4 mnd anbefales det å la baby styre dagen selv, og la de sove når de er trøtte og spise når de er sultne, uten å tenke så mye på klokka.. Fram mot 3-4 mnds alder vil de fleste babyer få en mer normal døgnrytme, og de vil også bli mer mottakelige for rutiner og mer faste leggetidspunkter, så frem til da bør man bare gjøre det beste ut av situasjonen- sove når baby sover, og koose seg med den nyfødte lille klumpen, som blir stor så altfor altfor fort;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå