Gå til innhold

spist både brie og servelat...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror nok det går bra, jeg viste ikke at jeg var gravid før i uke 18-19 og spiste mye rart før den tid, omtrent alt man ikke skal spise, rent tilfeldig hadde jeg imidlertid holdt meg unna alkohol siden august, noe jeg tror er det værste man kan ha i seg i svangerskapet, selvsagt utenom narkotika osv. Men babyen min er sprell levende i magen til tross for alt moren har spist og spiser, og iflg. 2 ultralyder har hun det veldig bra i magen

såpass! merkelig at du ikke hadde oppdaga det før, men man høre jo mange historie om det:) Prøver å holde meg unna spekkemat- Håpe det ikke gjorde noen skade. Man blir jo litt smårar av alt man skal holde seg unna. Bebisn er nu livlig i magen værtfall:)

Annonse

Jo, jeg trodde også det og gledet meg til Brie sammen med mannen min en kveld. Så fikk jeg det for meg å sjekke likevel.

Brie og Camembert feks er mykoster, og de er anbefalt å holde seg unna selv om de er pasteurisert:-(

Så ble ikke Brie påmeg.

Men jeg tror jeg spiste det i forrige svangerskap uten problem.

Jeg har spist myke, pasteuriserte oster i de to foregående svangerskapene mine, og det har gått bra. Jeg begynte derfor med det samme denne gangen. Men så fortalte jordmoren meg om en baby (og mor?) som døde på Riksen for et par år tilbake pga. toksoplasmose takket myke oster. Hun forklarte også at det er visstnok veldig vanskelig å unngå toksoplasmosesmitte i oster, så hun frarådet sterkt at jeg fortsatte med dette. Når hun kunne fortelle meg om en konkret tilfelle av toksoplasmose med dødelig utfall i Norge var det ikke vanskelig å ta en pause.

Det var ikke toksoplasmose som var skyld i at denne damen mistet tvillingene sine. Det var listeria, og det er først og fremst listeria som er problemet akkurat med ost.

http://www.ba.no/nyheter/irix/article3168285.ece

Annonse

Det er sikkert ok, poenget er att man inte skal spise det eftersom det kan innehålla listeria/toxoplasmose, men risikoen er lav vid en eneste gang :). Oftast går det ju bra, det er eftersom ostarna (även om de er pastörisert) är en bra grogrund för listeria som är en av de få bakterier som växer fint vid kjöleskåpstemperatur. Det gäller alltså all mat som oppbevaras lang tid i kjöleskap och som i tillegg är extra benägen att hysa bakterien. Derfor ska man också spise mat som er fersket mulig. Jag har själv varit oroad men till tröst kan sägas att en slik infeksjon märker man. Och selv om man blir smittet är det stor chans att fostret inte smittas. Men just för att slippa oroa sig så bör man ungå att spise det (mer).

Bara kos dig du med svangerskapet ditt, det er sikkert ingen fara. Alla spiser noet som man kommer på inte var bra. Men oftast handlar det om ren oflax också.

Klem och hoppas svorsken er förståelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...