Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi ikke helt kommet inn i faste rutiner enda. Er førstegangs og driver fortsatt å blir kjent med lillegutten min. Er ikke helt sikker på når han vil ha mat eller når han er trøtt.. Hører ikke alltid forskjell på gråten. Han er 6 uker gammel i dag.

Til poenget.. I stad blandet jeg et lite måltid på 90ml, men så sovnet han før jeg fikk gitt det til han. Regner med at han kommer til å sove en times tid, så kan jeg holde den varm i vannbad så lenge, eller må jeg blande ny når han våkner?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mme i flaske kan stå i en time før du trenger å lage en ny, så om han våkner innen den tid så trenger du ikke å blande en ny :)

Skrevet

takk for svar:)

Er veldig greit å vite..! :)

Skrevet

NAN må brukes med en gang.. Det står på pakka..

Skrevet

jeg bgynte med MME på føden... der bladet de opp for et døgn av ganen å satt i kjøleskapet.... så det har jeg fortsatt med når jeg kom hjem! De skal ikke varmes opp flere ganger, men en gang fra kjøleskapet gjør ingenting! Det fikk jeg beskjed om, å har fulgt dette...

Skrevet

Du skal ikke varme opp melken mere enn en gang pga bakteriedanning. Dvs dersom du vil gi babyen "gammel" melk, må han får den kald, og det er vel heller ikke så bra. Forøvrig tar det ikke mange sekundene å bølande ett nytt måltid og det e rheller ikke mange kronene du må helle ut i vasken, tenker nå jeg, da.

Skrevet

blander du det med kaldt vann da eller??

Her kokes vannet, så blandes det, så stor det å avkjøles før hun får melken.... så det tar jo tid.... derfor setter jeg det i kjøleskap...

begge mine barn har fått det sånn, å de har det så bra begge to atte!!

Skrevet

Jeg koker opp vann og setter i en beholder i kjøleskapet. Når jeg skal blande, koker jeg opp nytt vann og blander det varme vannet med det kalde fra kjøleskapet, så får jeg riktig temp med en gang. Koker nytt vann til kjøleskapet en gang i døgnet.

Skrevet

ok.. det går jo ann å gjøre da :D

Skrevet

Må bare få kommentere at det bare er Collett man kan blande på 70 grader (ingen skal blandes på koketemperatur!), mens de andre skal blandet på drikketemperatur. Ikke gjør noe annet enn det som står på pakken. Proteinene blir tyngre fordøyelig og vitaminer dør.

Til trådstarter: Mme bør brukes innen en time (på noen står det to). Så om babyen sover i en halv time, så skal det fortsatt gå an å gi melka. Men den blir jo da litt kaldere.

Les på Flaskemelkforumet her inne, der får du masse tips! Og på flaskeposten.org. Men der er ikke alt oppdatert.

Skrevet

Noen enkle tips bare:

Ha omtrent så mange flasker som babyen drikker i døgnet, da slipper du å sterilisere så ofte.

Kok opp vann og sett i kjøleskap, det holder seg i ett døgn. Når du skal lage melk varmer du så mye vann du skal ha i mikrobølgeovn til ca. 40 grader ca (hvis du har Nan eller Hipp som skal blandes på det) og tilsetter pulveret etterpå. Når du da har ristet er temperaturen synket til drikkevtempereratur. Går veldig kjapt! Finner fort ut hvor lenge det må stå i mikroen for å få ca. 40 grader.

Når du gjør det sånn så går det så fort at du liksågodt kan lage ny melk og slippe å bekymre deg over om melka du har laget har stått for lenge.

Når du er på tur tar du med en flaske kokt kaldt vann og en termos varmt vann. Så blander du bare halve halve, tilsetter pulveret (som du kan ha ferdig oppmålt på urinprøveglass eller dispensere), og vips så har du melk på 20 sekunder da også!

Skrevet

Jeg koker flasker hver kveld. Vasker de i oppvaskmaskinen og slenger de nedi en kasserolle.

Koker opp vann i vannkokeren når flaskene er ferdig, fordeler vannet på flaskene (han drikker 150 ml til hvert måltid, men tar oppi 160ml siden ca 10 ml damper bort) og lar det avkjøle seg. Setter de i kjøleskapet og når han vil ha mat varmer jeg i mikroen til passe temperatur og blander i pulveret.

Jeg bruker å bomme på tiden noen ganger når han skal ha mat så han sover igjen etter maten er ferdig lagd. Men da avkjøler jeg den fort i iskaldt vann og setter den i kjøleskapet for jeg vet ikke alltid om han våkner om 5 min eller to timer.

Collett skal vel blandes på 40 grader det også?

Skrevet

Ja, Collett har endra det fra 70 til 40.

Viktig å følge bruksanvisninga:)

Skrevet

Oi, skal den? Da er det ingen som skal blandes på 70 grader mer da? Det gjør det jo enklere å forholde seg til iallefall. Da kan man ikke lage mme i forveien uansett merke!

Ja, viktig å følge bruksanvisningen! :)

Skrevet

Småfolk sin BabySemp skal blandes ved 70 grader (sist jeg sjekka i hvertfall).

Har du hørt noe fra mattilsynet (ang 1-liters "regelen") ennå Hanna30? På tide med en purring?

:-)

Skrevet

Hehe, jeg som liksom skulle gi så god info her, så er jeg helt forvirra selv;) Men da er det bare Babysemp da!

Jeg purra i januar. De skulle purre videre til Helsedirektoratet, de ventet på svar derfra. Om jeg ikke hører noe på et par uker til, så kan jeg sende ny purring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...