Indigo 08-10-13 Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Skal prøve kort fortalt: Jeg har to gutter, en på 2 år og 3 mnd, og baby på 5 1/2 mnd. Storebror har siden barnehagestart for halvannet år siden vært MYE syk. Han har også barneastma, og tåler kulden som kommer med jevne mellomrom her vi bor dårlig. Han sliter mye med hoste, og dette har tatt fra oss nattesøvn siden han var 6 mnd. I tillegg har han bestandig sovet lite, hatt mange oppvåkninger om natten, og sjelden sovet lenger enn til 06! Likevel bestemte vi oss for to tette, og tenkte at innen lillebror kom ville alle søvnproblemer være borte.. Ja, ja meg sann!! Dette har altså ikke skjedd.. De siste tre ukene har storebror vært hjemme 10 av 15 barnehagedager. Han har også vært mye syk både i desember og januar, men jeg har ikke tall på fraværsdager.. Lillebror får dessverre alt av smitte fra storebror, og jeg har vært med han til lege 3 ganger siden tredje juledag, altså lillebror. Guttene har vært dels syk samtidig, dels har de overlappet hverandre. Jeg har de siste månedene hanglet selv, men klart meg stort sett bra, bortsett fra ei veldig stygg og tung omgangssyke jeg fikk fra storebror. Mannen min er superflink og hjelper til så godt han kan når han er hjemme. Men han har en jobb hvor han reiser en del, og den siste måneden har han vært borte to til tre døgn i uken. Storebror legger seg kl. 20 og lillebror ca. kl. 21. Jeg nattammer 2-4 ganger om natta. Storebror har fortsatt en del oppvåkninger om natta, spesielt ille er det når astmaen (hoste) slår inn og når han er syk. Dessuten sover han jo sjelden noen lenger enn til kl. 06. Jeg kjenner at all sykdom hos guttene og lite søvn begynner å tære på meg. Jeg er trøtt og sliten, og lurer på om jeg begynner å bli deprimert. At guttene nå er syke igjen har slått meg helt ut psykisk. De har knapt vært ei uke friske. Nå ikveld hadde storebror 39 i feber, mens lillebror 40. Allmenntilstanden deres er grei, bare veldig sutrete og må være hos en forelder hele tiden, ellers klager de. Er jo selvfølgelig veldig vanskelig å være alene med to syke barn, fordi jeg har jo bare to hender. Mannen min MÅ reise bort imorgen kl. 0530, og blir borte i to døgn. Jeg lurer på hvordan jeg skal klare de neste dagene. Har jo null mulighet til å hente meg inn i løpet av dagen når jeg har to syke små hjemme.. Jeg begynner å lure på hvor mye mer jeg klarer.? Dessuten synes jeg jo ufattelig synd i guttene mine som er så mye syk... Er det noe galt med de?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Huffda, dette hørtes ikke så greit ut, HønePøne... Jeg kjenner meg litt igjen selv her også, siden eldstejenta vår også sliter MYE med grusom nattehoste nå på vintern, og ofte smitter yngste i tillegg. Eldste hadde jo denne grusomme nattehosten nesten hele vintern i fjor også, så jeg begynner nesten å lure på om hun kanskje kan ha noen form for barneastma/ infeksjonsutløst astma.. Litt på siden dette, men får jeg spørre hvordan dere fikk konstatert astma hos gutten deres, og hva slags medisiner han evt får for hosten sin? Her gir vi henne Cosylan når det står på som verst, men det er jo rimelig sterke saker, så kunne gjerne tenkt meg å gi noe annet hvis det var mulig.. Denne uka hostet også minstemor noe helt forferdelig på natta, og det er så fortvilende når man ikke kan gi dem noe medisin som hjelper på... Men hun er jo altfor liten for hostemedisin enda, så da ble det mye hosting på minstemor og lite søvn på hu store mor.. Jeg takler vanligvis lite søvn og travle dager veldig bra, men nå som jeg har vært litt småsyk selv også merker jeg at kroppen takler det dårligere- MYE dårligere enn til vanlig.. Så hvis du har gått sånn over lengre tid synes jeg utrolig synd på deg, det høres ordentlig slitsomt ut- og jeg vet ikke helt hva man kan gjøre for å bedre situasjonen... Jeg regner med at mannen tar eldste på natta de dagene han er hjemme? Sånn har vi det ihvertfall her- ett barn hver, så langt det lar seg gjøre (eldste sover hele natta når hun er frisk heldigvis, men så var det denne dumme hosten som kommer med jevne mellomrom og ødelegger litt da..). Og har du ingen venner eller familie i nærheten som kan komme og avlaste deg litt de kommende 2 dagene? Det er ikke så greit å klare alt alene når man i tillegg er litt småsyk selv, så de har vel full forståelse hvis du spør vil jeg tro!! =)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Huff,det høres ut som du har hatt nok av syke barn i det siste og skjønner godt at du er tappet for krefter! Denne vinteren har det jo også vært ekstremt mye kulde,noe som ikke er noe pluss for mange med barn som har astma. Håper virkelig at guttene dine kommer seg fort igjen nå som de har blitt syke igjen. Og håper virkelig at du har noe familie i nærheten som kanskje kan hjelpe deg litt med avlastning? Jeg har også barn som er mye plaget med hoste og tetthet(3 år) og har hatt endel våkennetter og hjemmedager fra bhg. Merker at det tærer på når man har en liten baby som krever sitt iløpet av dagen også. Når den ene sover er den andre våken osv. Og i tillegg så er de våkne om natten,en for hoste,andre for pupp. Jeg vet ikke hva du gir til gutten din,men går han ikke fast på medisiner om han har astma? Min har gjort det og det forebygger utrolig mye så han slipper å bli skikkelig ille. Nå gir vi han kun når vi merker han blir forkjølet da det er værst da. Det er ikke noe galt med barna dine selv om de er mye syke. Noen er mer syke enn andre og minstemannen din får sikkert en del fra storebror. Du får trøste deg med at han kanskje slipper litt billigere unna når han begynner i bhg,siden han får mye nå. Uansett,masse god bedring til guttene dine og jeg håper virkelig du har noen som kan avlaste deg litt på dagtid/kveld,om det bare er for ett par timer så du får sovet og hentet deg inn litt før natten kommer om de skulle være mye våkne. Stor klem til deg:) Lykkeli&gla: om du lurer på om datteren din kan ha noe barneastma ville jeg kontaktet fastlege og bedt om hennvisning til spesialist på slikt. Nå vet jo ikke jeg hvor du bor,men her jeg bor(Akershus),så har vi blitt hennvist til strømmen barnelegesenter. Vi går fast til en som heter Ole Closs og han er suveren! Der har vi fått astma medisiner og forstøverapparat. Anbefaler virkelig å sjekke det opp da det letter mye fr barna. Slitsomt å hoste så mye,og det kommer som regel på kvelden/natten så ødelegger liksom hele døgnet. Har cosylan til min 3 åring også,men sluppet å bruke det takket være medisinene han har:) Lykke til:)
enits40 Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Åååå, det høres sliiiitsomt ut!!! Blir helt matt av å lese det, synes det er slitsomt nok med en som våkner om natta, jeg - her er de andre to store!! Vil likevel bare si til deg at det kan være helt normalt at de er mye syke. Min store gutt var syk mer eller mindre hele tida de første to leveårene. Husker at vi feiret da han hadde hatt 2 uker sammenhengende i barnehagen, uten sykdom!! Nå er han den av oss som aldri er syk - har knapt en eneste dags fravær på skolen. Har ikke mange gode råd å gi deg, vil bare uttrykke min største respekt for den flotte jobben du gjør og si at det er utrolig hvor mye man klarer når det trengs. Håper du får avlastning og at gutta dine snart blir friske så det blir mer ro i heimen for mor! :-) Ønsker dere god bedring og krysser fingrene for BEDRE NETTER FRAMOVER!
Indigo 08-10-13 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2011 Tusen takk for fine svar. Det hjelper utrolig mye på humøret og motivasjon til å komme seg igjennom når det står på som verst. Har både svigers og mine foreldre i umiddelbar nærhet, begge innen 10 minutters gange. Og de er alle fantastiske besteforeldre som stiller opp mer enn gjerne. Men jeg er utrolig sta, og liker å klare meg selv. Tenker som så at vi har valgt to tette, så da får vi gjøre det beste utav det. Men som sagt, det går en grense for hva man klarer alene når barna er syke i ukesvis/månedsvis. Det verste er at man ikke kommer seg ut av døra, annet enn gå med søpla eller hente posten. Savner frisk luft, og se andre folk. Men som sagt, vi har valgt dette selv;) Blir jo litt redd for at det kan være noe bakenforliggende når barna er så mye syke, så "betryggende" å høre at andre barn er like mye plaget. Snakket med barnehagen, og alle barna på storebrors avdeling har vært like hardt rammet, Så har visst vært en spesiell vinter ja.. Lykkeli: Storebror ble henvist av fastlege til barneavdeling ved universitetssykehuset her vi bor da han var 14 mnd. Der ble det konstatert barneastma. Gutten vår bruker Ventolin og Fluitide (skrives noe slikt). Lillebror har dessverre vært mye plaget allerede med det samme. altså hoste. Kommer når kulda passerer 7- 8 minus. Men fastlegen mente det var for tidlig å henvise til barneavdeling, og starte på astmamedisin. Så vi venter og ser, og krysser fingra for at han ikke blir plaget.. Det positive er jo at det sies de vokser det av seg. Nok en gang, tusen takk for fine svar og oppmuntring. Går heldigvis mye bedre idag, både med guttene og med meg, og imorra kommer pappaen hjem igjen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå