Gå til innhold

er det for tidlig å ha 10mnd gammel baby i barnehage?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ikke valgt det om jeg kunne velge, og hvis jeg måtte uansett ville jeg prøvd å ha korte dager for barnet. Kjenner ei som sendte ungen i barnehage 9 mnd gammel, og det gikk veldig fint..=)

Sønnen vår startet i barnehagen da han var ti måneder og det gikk veldig bra. Det skal sies at jeg i utgangspunktet hadde søkt barnehageplass fra november men fikk tilbud om barnehagplass fra 1. september. Vi takket ja til plassen for å stå uten barnehageplass når jeg skulle tilbake i jobb i november var uaktuelt. Vi brukte derfor disse to månedene til å ta en rolig tilvenning med korte dager på ca. fire timer per dag og enkelte dager tok vi helt fri. Når det nærmet seg tidspunktet hvor jeg skulle begynne å jobbe igjen økte vi antall timer. Alle har sikkert ikke mulighet til å gjøre det på denne måten vi var vel i så så måte veldig priveligerte.

Videre vil jeg si at jeg selv også jobber som pedagogisk leder på en småbarnsavdeling. Når barn starter i barnehage ved 10 måneders alder fungerer dette generelt veldig bra. Allikevel er det som alt annet avhengig av barnets temperament og personlige egenskaper. Ofte ser vi at barnehagestart ofte kan være verst for foreldrene og ikke barnet. Jeg tror det er viktig å ha en god kommunikasjon med de ansatte i barnehagen. Kom på besøk flere ganger før barnet starter i barnehagen, prøv å ta kortere dager i begynnelsen hvis dette er mulig og ikke minst ikke vær redd for å ringe i løpet av dagen for å høre hvordan det går. Vi ringer alltid foreldrene hvis det viser seg at barnet sliter med å være borte fra mor eller far og bare gråter og viser tydelig at de er utilpasse. Uansett det skal ikke undergraves at vi ser at barn allerede ved 10 måneders alder har stor glede av den sosiale omgangen med andre barn.

Hei!

Jeg synes ikke at det er for tidlig, selv har jeg en datter som skal i barnehage i en alder av 9 mnd. Selvfølgelig tror jeg at det aller beste hadde vært om jeg kunne gått hjemme med henne til hun var over året, men av økonomiske årsaker får vi det ikke til,

Jeg valgte å ha henne i en familliebarnehage, hvor det ermindre voksne og barn å forholde seg til.

Eldste-sønnen min var 10 mnd. da han startet i barnehagen, det gikk kjempebra, såklart var det trist å dra fra han de første ganegene, men når det til slutt ble slik at han nesten ikke ville være med hjem fordi at det var så gøy i barnehagen, så gikk det over :D

Jeg syns det er alt for tidlig, og om jeg kunne velge ville jeg ventet til barnet var passert året.

Når det er sagt.. Selv hadde jeg ikke valget, og min lille startet i barnehagen da han var 9 1/2 mnd. Alt har gått kjempebra. Han startet i oktober og frem til dags dato har han grått 2 ganger da jeg har gått fra han. Begge gangene har han stoppet mens jeg har stått i gangen og hatt på meg skoene. Har derfor ikke gått fra han en eneste dag med vondt i magen - til tross for at han var så liten. (Nå skal det sies at jeg er kjempefornøyd med barnehagen også da - det spiller nok en meget stor rolle.)

Er som de over her skriver - det er nok verre for foreldrene enn for barna. Min har ihvertfall hatt kjempeutbytte av barnehagen - han har blitt så stor og flink, og mye tryggere på seg selv. Og han er i storform i barnehagen og gleder seg tydelig til å dit. Han blir glad for å se de andre barna, leker godt sammen med de andre, observerer og hermer etter det de gjør. Han gliser når han ser de ansatte og strekker armer og vil over til dem. Tror nok barnehagen gir han mye som jeg ikke ville klart å gi om jeg hadde hatt han hjemme. Fordeler og ulemper med alt, selvsagt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...