Gå til innhold

Wææ! Skal være med på 4-stjerner-middag!!

Anbefalte innlegg

I vennegjengen, altså.

Og, jeg hadde egentlig menyen klar og alt (siden det var meg som kom med forslaget), men to av dem som ville være med trenger litt "tilrettelagt" mat.

Dvs, hun ene har diabetes (type 1), og hun andre har cøliaki OG melkeallergi!

Vil ikke lage en hovedmeny, og en annen hovedrett til hun ene, og en annen dessert til hun andre..

Har dere noen forslag til gode retter som passer for alle, som dere selv har smak, som dere vet er knallgode?

Jeg har fortsatt noen uker på meg, da:)

Fortsetter under...

De med cøliaki kan ikke spise gluten. Altså et protein eller noe som er i korn og slikt.

Har prøvd å leite meg frem til noen gode oppskrifter for glutenallergikere, men det er jo melk i alt! =/

Er også redd for smaken om jeg bytter ut til glutenfritt og f.eks soyamelk...

HI

Da bør du gå for rene varer. Som rent kjøtt, bær, frukt, grønnsaker osv. Sauser er litt verre. Men den finnes melk og glutenfri brun saus. Du kan sikkert friske den opp litt med soyafløtr/havrefløte. Du kan også lage soyakrem til dessert, men sært og kjipt for alle andre. Bær med soyais går også.

Annonse

Bruk maisennamel(tror dette er trygt) i stedet for hvetemel i saus. Evt tykne sausen etter at den er ferdig kokt, med potetmel :) Da kan den ikke koke etterpå. Brun saus eller rødvinssaus inneholder da ikke melk.

Velg dessert som ikke inneholder mel eller sukker. Frukt? Diakake? Vet de med dia 1 ikke skal spise for mye frukt, men de klarer også å regulere med insulin. Det er slutt på den perioden hvor de ikke kunne spise noe som helst med sukker :)

Salt og fett er verre enn sukker for en med diabetes. Høres rart ut, men chips er noe av det verste en med diabetes kan spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...