Gå til innhold

Omgangssyken?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke angst for spysyken, men det er jo likevel gørr å få...

Tenkte bare jeg skulle trøste med at man blir mer immun etterhvert. Jeg har fire barn og har naturlig nok hatt noen runder med omgangssyke i hus. Da eldste barnet var liten ble både jeg og mannen gjerne også syke hver gang han dro det hjem fra barnehagen, første året der hadde vi det tre ganger på samme vinter..

Men etterhvert blir det mindre og mindre av det, eldste sønnen er nå 9 år og det kan gå 2-3 år mellom hver gang han får det. Det er heller ikke hver gang han får det at jeg blir syk.

Jeg spydde en gang forrige vinter, da var det sikkert 6-7 år siden sist jeg ble smittet, og det enda jeg har tørket spy etter fire unger med ujevne mellomrom.

Om det er ekstrem sykdom hos barnet du er redd for så er det sjelden de blir så dehydrerte at de må legges inn, med mine fire barn har jeg opplevd at det var på grensen en gang, men ungen frisknet til og begynte drikke akkurat tidsnok til å slippe.

Fortsetter under...

takk for denne fine inormasjonen:) Godt å vite at man ikke nødvendigvis trenger få det hver gang. Harsnart 3 barn, grøsser ved tanken hvis jeg skal ligge å spy hver vinter. Men hvor god harhygiene deres vert siden du ikek har fått det hver gang??

Vi har 2 doer, den syke bruker den ene doen og de friske den andre.

Ellers er det vanlig hygiene, håndvask og ofte bytte av håndklær.

Jeg spriter hendene mine når en av ungene er syke, har sånn flytende desinfiserende sprit på begge doene. Men det er klart at når 2 åringen spyr i hele senga, på tøyet sitt osv må jeg tørke spy så det holder. Når alt er puttet i vaskemaskinen og ungen dusjet rein spriter jeg hendene mine, gjør det også før jeg spiser.

Når noen har vært syke vaskes doen ned med klorin, husk også på vasken og dørhåndtaket.

Jeg er ikke helt ekstrem da, en syk unge trenger ikke å føle seg helt uglesett ved at mamma løper etter med vaskefilla, de trenger jo omsorg. Men spriten brukes flittig.

Jeg blir nesten aldri smittet.

det er sånn vi også gjør det. Vi har hatt spysyken i hus 4 ganger på 4 år. Vi har aldri smittethver andre. mannen har hatt det en gang, jeg har hatt det en gang og eldste jenta to ganger.

men jeg må si det er helt forferdelig å li av denne fobien. Den tar alle krefter man har hele vinteren. jeg skulle ønske noen med handen på hjerte kunne is at det er ikke så galt å ha det som du tror.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...