Gå til innhold

Når man har kjøpt hus og inviterer til innflyttingsfest- får man gaver da?

Anbefalte innlegg

Vi har eid to leiligheter tidligere. Har ikke da hatt innflyttingsfest da vi ikke har hatt så god plass. Nå har vi flyttet inn i stort hus og har invitert 30 venner til fest. Bare en helt enkel fest der alle tar med en rett hver til tapasbord og det de selv vil drikke. Vi lager nok noen velkomstdrinker og holder snacks.

Flere har spurt hva vi ønsker oss i gave. Jeg har ikke visst hva jeg skal svare for jeg visste ikke at dette var vanlig. Har ikke vært på en slik fest som gjest, og når jeg besøker folk i sitt nye hjem for første gang pleier jeg bare å ta med en blomst.

Så til spørsmålet: for å være mest mulig høflig, hva svarer jeg? Er jo forsåvidt mye vi ønsker oss, men er det frekt å f,eks si at vi ønsker oss en tulipanvase (bare et eksempel).

Fortsetter under...

nei, det synes jeg ikke er frekt.

Hva med å si at dere egentlig ikke har tenkt på at det var vanlig å gi noe, så dere trenger ikke det. Men om det er noe spesifikt dere trenger kan dere jo nevne det.

Hos oss er det vanlig å gi innflytningsgave på innflytningsfester. Alt fra blomster, vin og ting til kjøkken eller stue. Hvis noen spør er det jo bare å si at dere ikke har tenkt så mye på det, men mangler tulipanvase, ting på veggene osv.

Å gi noen en innflytningsgave når man blir bedt på en slik fest, er ansett som en god manér som en del av det å ønske vertskapet lykke til.

Noen kommer med blomster, andre med vin, noen igjen med begge deler.

Å komme tomhendt til en slik fest anses som dårlig.

Søk på "skikk og bruk" på nettet, så finner du mange gode sider.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...