Gå til innhold

Huff.. den røyken da.. Flere som er på tampen til å slutte?

Anbefalte innlegg

Går liksom å venter på den ene dagen der jeg bare lar vær å ta den første blåsen, men lurer nå på om den egentlig kommer.. Hater det! skulle aldri begynt..

har max 3om dagen nå, trappa ned fra 20 få dager etter jeg tok testen.. jeg skal slutte! for alltid!! ser for meg at her må det en dato til..

Hva gjør dere?

forrige svangerskap greidde jeg ikke lukta og synet av røyk etter 6uker, da var jeg spykvalm døgnet rundt.. husker nå at det var da en fordel med det også! men for all del, himmelsk å slippe verste kvalmen..

ikke skyt meg da damer, vet godt hvor dum jeg er..

Fortsetter under...

Synes det er bra at du klarer å trappe ned til 3 fra 20 røyk jeg da. Abstinensene ifht røykeslutt er ganske heavy. Jeg mistet ihvertfall all nattesøvn, og ble skikkelig engstelig og stressa. SLuttet å røyke for flere år siden jeg da. Men alle små skritt er viktige. Har du klart tre om dagen nå, så klarer du å slutte etter hvert!

Lykke til

jeg er på tampen til å slutte jeg også.. tenker alltid at den første røyken om dagen ødelegger..

Skulle ønske jeg bare sa: NEI! hmm...

og nei, skyter deg ikke for det.. Alle vet at røykere vet at det er dumt..

Må bare heie på deg, for det e jo ikke lett altså.. Skjønner godt at du synes det er vanskelig å slutte med de siste tre.

Jeg har vart røyker i 20 år (hemskt å tenke på) men takket vare kvalmen (men skulle gjerne vart det foruten selvfølgelig) har jeg klart å slutte med røyk i begge mine svangerskap.

Skjønner ikke hvordan jeg ville klart det ellers.

En venninne klarte å slutte når hun var gravid med den boken de nevner overe her. Jeg hadde absolutt gjett den en sjanse! Hva har man å tape..?

Håper du greier dette - du kan jo feks følge denne tråden og holde oss oppdatert på hvordan det går:)

Vi heier på deg!! Stå på :)

Annonse

Jeg sluttet å røyke med en gang jeg tok graviditetstest. jeg var veldig innstilt på å slutte når jeg ble gravid. Sluttet den 13 Nov og har ikke hatt røyk siden..det går faktisk veldig bra etter å ha røykt i 7 år.

Jeg hører egentlig ikke til her inne da, men sniker litt sånn utpå natten da det ikke er så mye å gjøre:p

Men har på ingen måte tenkt å drepe deg;) er i samme situasjpn selv, men prøblemet mitt er at jeg klarer meg helt til jeg er med folk som røyker og tilbyr meg=/ men prøer å holde meg mmed å si til meg selv at jeg er egoist, at jeg bare tenker på mine behov og ikke barnets+++ Jeg gjør sånn at jeg føler meg selv dårlig, og da vil jeg ikke røyke.

Har selv røyket i mange år, og det er ikke lett, men det er min måte å gjøre det på. Holdt meg i 4 dager, og har på 12 dager hatt tilsammen kanskje 15 røyk, og det er bra til at jehg røykte ca 20 røyk om dagen.

Det finnes mange måter å slutte på, det gjelder bare å finne en måte som passer for deg=)

Masse lykke til =)

Ville bare si at vi e i samme bås når det gjeld å ta sæ en blås. Og det innrømme æ fordi æ blir så irritert over sånne folk som bare måå skrive dritt om oss. Æ har røyka i 13 år, greide å slutte når æ gikk gravid med førstemann, men begynte på igjen når han va 4 mnd etter en heftig krangel med barnefar. Med nr 2 greide æ ikke slutte, men røyka 1 røyk hver dag, som æ "delte opp" for å ha den hele dagen. Den her gangen røyke æ kanskje 3 om dagen, mindre de dagan det går ekstra bra. Må bare si det at legan anbefale gravide om å ikke slutte helt hvis det medføre ekstra masse stress og styr for dem, for det e ikke nåkka bedre for fosteret det enn nikotin.

Æ vente lengst mulig med å ta den "mårrarøyken", og ofte tar æ mæ ikke en røyk før på kvelden, så æ vil si at æ e stolt av mæ sjøl etter å ha røyka halve livet mitt.

Jeg har røyka i 14år. Kutta ned på røykinga de 12første ukene når jeg gikk gravid første gang...men da fikk jeg ikke lov av legen til å brå slutte pga blødninger..hadde hatt 2 MA før første svangerskap. Så sluttet jeg helt når jeg gikk inn i 2.trimester. Sprakk når han var 3mnd...i forbindelse med dåpen. Angrer jo veldig på det. Men den gangen skulle min samboer også slutte å røyke...men han sprakk tidlig i graviditeten min. Denne gangen sluttet vi begge dagen etter positiv test;) Og har klart det fint. Samboern min har "sprekki" to ganger...men da tatt en røyk...åsså var det ikke noe godt en gang. Jeg har sliti masse masse med røyksuget..og har det fortsatt innimellom. Men da ser jeg for meg det lille fosteret der inne vri seg og ha det vondt om jeg tar en røyk eller ett trekk. Jeg håper inndelig at vi klarer å holde oss røykfrie også etter at babyen er født. Min jordmor sa nylig det at hun anbefalte på det sterkeste samsoving med den lille for å knytte sterke bånd, men hun FRARÅDET det på det sterkeste om en av foreldrene eller begge røyket. Selv om man røyker ute, vasker seg godt, pusser tenner osv...så oser det av oss. Og ungen i dine armer når du ammer, koser, bære eller ligger inntil osv. puster inn denne farlige gørra. Vi må tenke på det. Vi får prøve alt vi kan å holde oss unna...for barnas del;)

Annonse

Jeg syns du har vært kjempe flink så langt! Det er beintøft å slutte. Da jeg sluttet lagde jeg meg en liste over alle positive ting med å slutte (alt fra mindre risiko til beinskjørhet til de økonomiske fordelene). Hjalp mye å se på den hver gang jeg fikk lyst på røyk, Du har jo i tillegg babyen som motivasjon, så forhåpentligvis hjelper det litt ekstra. Lykke til!!

Jeg røyka i 11-12 år før jeg ble gravid forrige gang. Leste røykeboka noen måneder før jeg ble gravid. Klarte å slutte uten problemer, MEN jeg begynte igjen etter tre måneder. Det var på grunn av alkohol. Jeg liker å ta meg en fest, og da hører røyken med for min del. Det endte med at jeg begynte fast igjen. Ble gravid et par måneder etter jeg hadde begynt å røyke igjen, men hadde ingen problemer med å slutte da testen var positiv. Begynte så å røyke igjen da sønnen var ni måneder, røyka ett år, og sluttet nå i desember da testen var positiv igjen. Det var tøft de første dagene, siden jeg fant det ut 20. des. og skulle ha jula hjemme for første gang. Mye stress, og jeg savnet røyken. Men det var ikke noe tema å røyke... Det går på innstilling. Jeg klarte ikke holde meg unna da det bare var meg selv det gikk utover, men orket ikke tanken på å røyke med en liten en i magen. Jeg dømmer ikke, for folk er forskjellige. Men prøv og tenk på hvordan den lille reagerer når du røyker. Jeg har sett en filmsnutt hvor babayen er veldig aktiv, men legger seg helt rolig når mor røyker. Ikke et fint bilde... Om jeg begynner å røyke igjen, vil tiden vise. Men per i dag går babyen foran mine behov. Lykke til:)

Hei! Jeg har røyka siden jeg var 16 og aldri hatt lyst til å slutte, men nå når jeg er gravid, tar jeg faktisk en avgjørelse for et annet individ også! Hver eneste røyk jeg tar, tar også babyen i magen.... Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å rølyke mens jeg er gravid. Men jeg har ikke bestemt meg for å slutte, jeg tar bare en pause mens jeg er gravid. Gjorde det med førstemann også og har til nå ikke tatt en eneste røyk under noen av svangerskapene. Men festrøyka litt mellom nr én og to da. Det lar seg liksom ikke kombinere med å være mamma og røyker syns jeg. Å trille barnevogn med sigaretten i munnviken ser ikke veldig pent ut... og tiden strekker ikke til! Men syns det var greit å kose seg med en sigarett eller fem til et glass vin, en sommerkveld etter barns leggetid... mange som syns jeg var dum da siden jeg hadde holdt opp så lenge, men da går det ikke utover noen andre enn meg!

Jeg må nok innrømme at jeg ikke har så stor forståelse for dere som røyker under graviditeten og blir litt provosert av det da valget var lett for meg. Rett og slett fordi det ikke lengre er snakk om bare meg...

Og det er lett å slutte å røyke når man vet man ikke kan... Hvis man ikke lurer seg selv til å tro at det ikke er skadelig for fosteret da...

Jeg beklager hvis jeg virker litt dømmende og det er ikke meningen det, men har sterke meninger som jeg ønsket å dele da jeg gikk fra å røyke myyye i maaange år til totalt avhold i graviditet. Det er faktisk et valg du tar for din ufødte og'... Det er bare å bestemme seg! Samma om du slutter eller ikke, men ta nå en pause nå i disse månedene og røyk ute med barn i hus!

Har et mål om å slutte for alltid da. ikke bare en pause, er vel det som er så vanskelig ift sist, da visste jeg d kom til å begynne igjen...

Altså, da skal jeg:

-lage meg en liste over fordelene

-bestilt "røykeboka" som kommer imorra:)

så da er jeg igang! nærmere mål for hver dag

Takk for støtten:)

Jeg slutta den dagen jeg fant ut jeg var gravid, for min del var det en enkel sak ettersom jeg ikke bare har meg selv å ta hensyn til.. jeg så engang en dokumentar om hvordan fosteret reagerte hver gang mor tok seg en røyk, det bildet sitter fastbrent på netthinna så kanskje det er derfor det var så enkelt for min del... uansett så syns jeg du er kjempeflink som har kuttet ned så mye!! Knallbra! Du får fokusere på hvor unødvendig det er å ta de få du tar...

Masse lykke til :-)

Jeg slutta på tja.. minuttet jeg fant ut at jeg var gravid, og jeg hadde røyka i 9 år. Nøkkelen for meg var å ikke tenke at nå skal jeg aaaaaaldri røyke igjen, men jeg skal i allefall ikke gjøre det så lenge jeg er gravid og ammer! Det gjør det mer overkommelig. Og ja, de første par ukene er dritt. Du kommer kanskje tilogmed til å grine fordi du er så røyksugen, men grin nå heller litt da. Det er bedre det!:) Jeg sippa som en liten trassen 3 åring, men jeg har holdt meg røykfri. Fortsatt så har jeg dager jeg har lyst på røyk.. Men den lysten ignoreres etter beste evne:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...