lus246 Skrevet 26. februar 2011 #1 Skrevet 26. februar 2011 hei, Er det noen som vet hva som står av opplysninger i fødselsmeldingen som sykehuset sender til kommunen/helsestasjonen? Jeg opplevde sist at sykehuset sendte mange helseopplysninger om meg og barnet til helsestasjonen. Barnet var 100% frisk og rask så det var ikke derfor de sendte opplysningene. nærmest av gammel vane tror jeg. det sto også i papirene at jeg hadde samtykket til at opplysningene ble oversendt noe som er rent vrøvl. Jeg bruker fastlege og privat helsetjeneste for oppfølging av barnet (vaksiner, veiing etc). Jeg ønsker derfor ikke at helsestasjonen skal få¨tilsendt disse helseopplysningene av type forløsningsmetode og hvorvidt barnet får bryst eller mme neste gang . Melding om fødsel må jo imidlertid kommunen/helsestasjonen ha og jeg lurer på om noen vet hva som inngår av informasjon i den meldingen. Går i utgangspunktet ut fra at det er snakk om mor og fars navn, personnummer, barnets fødselsdato og den slags ting. Mao ikke helseopplysninger, men er det noen som vet??
kjærevene Skrevet 26. februar 2011 #2 Skrevet 26. februar 2011 Jeg tror de fleste opplysningenen som står på svangerskapsskjemaet blir sendt over. Det er ulikt hva som blir tatt med av info fra sykehus til sykehus tror jeg. Noen opplyser om veldig mye, mens andre ikke. På fødselsmeldingen står det om barnets vekt v fødsel og utreise, om mor ammer ,og hvordan ammingen går. Det står også om fødselsforløp og barnets apgarscore. Det skal komme en forespørsel til deg om du godkjenner at opplysningene blir videresendt til helsestasjon. Hvis du ikke godkjenner det er jeg usikker på hvilke opplysninger som blir vidersendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå