Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å gi i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

Min mann er fadder til et barn sammen med en tidligere kjærest, dette skjedde naturlignok før jeg kom inn i bildet. Denne tidligere kjæresten og min mann har ingen felles barn.

Mor til dåpsbarnet var i utgangspunktet en venninne av min samboers tidligere kjæreste, men min mann ble jo også kjent med pappaen til dåpsbarnet.

Etter bruddet mellom min mann og den tidligere kjæresten for 14 år siden tok ikke min mann til ansvar for julegaver etc til fadderbarnet, han var student og levde livets glade dager.

Da jeg kom inn i bildet ca 1 år senere, tok jeg ansvar for at barnet skulle få julegave hvert år, men "det lyktes meg aldri" å få fødselsdagsdato på barnet, iom mannen min ikke vet, og svært sjelden har kontakt med familien. Mannen min tar imidlertid ansvar for å sende julekort til familien hver jul, og vi får likeledes julekort fra fadderungen med familie hvert år.

Nå er vi blitt bedt i konfirmasjon til barnet til våren, og jeg er positiv til å dra, mannen litt mer reservert pga han er redd jeg ikke vil like om hans gammelkjæreste er der (noe jeg har sagt ikke gjør meg NOE).

Så er spørsmålet, hva bør vi gi dersom vi gir pengegave? Og bør det være forskjell i pengebeløpet avhengig av om vi drar i selve konfirmasjonen eller ikke?

Fortsetter under...

Hmmm, et fadderpar som har kontakt med fadderbarnet osv burde kanskje gi en 500-lap. Men dere er litt perifere, siden han egentlig ikke er deltaker i dette barnets liv. Syns dere skulle sende noe fint og ikke dra i selskapet, ingen der kjenner dere nå.

Er det vanlig å gi fadderbarn julegave? Vel, ikke alle gjør det iallefall.

Jeg ville også sendt en gave, men latt være å gå i komfen. Ser liksom ikke hva dere skal der å gjøre. Barnet kjenner dere jo ikke. Fadder er vel mer på papiret nå til dags.

Jeg har en venninne som er i samme situasjon som din mann. Hun har ingen kontakt med fadderbarnet. Jeg sier ikke at det er rett, men når man velger venner som barnets fadder må man regne med at kontakt vil viskes ut.

Virker på meg som du har større behov for å holde kontakt enn hva selve fadder og fadderbarn har. Gi 500kr i posten er mitt råd!

Takk for svar!

Ja, jeg spurte min mann om hva han mente, om han trodde de hadde sendt ut invitasjonen som "plikt", eller om han trodde de ville vi skulle komme.

Min mann trodde de ville vi skulle komme, da de alltid sender ut julekort til oss før vi sender til dem. Min mann har grei kontakt med familien de ganger de tilfeldigvis møtes. Jeg tenker mest på barnet, om han ønsker å ha faddrene sine tilstede på konfirmasjonsdagen. Min mann ønsker ikke å dra alene. De skal holde på en campingplass, og vi har campingvogn, så vi tenker å evt ta det som en helgatur om vi drar.

Hadde det vært mitt barn hadde jeg satt pris på at faddrene hadde vært tilstede under mitt barns konfirmasjon. Og de faddrene jeg velger til mine barn vil jeg uansett brudd mellom parene, ha hatt kontakt med..

Takk for svar!

Ja, kanskje du har rett, det er mitt ønske om deltakelse som er størst.. Det ligger nok til mine verdier at man skal følge opp på slike viktige dager når man har valgt å stille som fadder.. Og kanskje redd for at jeg, som "den nye" partneren blir stemplet som den som er vrang og ødelegger for at barnet skal ha sine faddere tilstede..

Er jo enig i at vi kjenner jo få/ingen av de nå, og mannen min fungerer jo kun på papiret som fadder..

Jeg må nok ta en ordentlig prat med mannen min om hva han tenker er riktig. Hvordan vil det føles for ham dersom vi ikke drar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...