Gå til innhold

Ang. introdusering av fast føde...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 5 1/2 mnd. Hadde egentlig en plan om å fullamme til 6 mnd, slik jeg gjorde med storebror. Men begynte å introdusere grøt ved 5 mnd til lillegutt. Har mer en nok morsmelk til han, men da han begynte å kreve pupp 3 ganger om natta, fant jeg ut at det var på tide med grøt. Har en liten kar på 2 år som skal opp 06 om morgenen, og pappa reiser en del med jobben, så jeg trenger søvn.

Lillegutt elsker grøt, men jeg har brukt et par uker på tilvenning samt å komme opp i en full porsjon, bare for å skåne magen litt. Han elsker grøt, og er veldig fornøyd etter måltidet. Så jeg tenker at morsmelka ikke metter han på samme måte, selv om jeg har masse melk.

Uansett, tilbake til spørsmålet. Er det bare å kjøre på og begynne med grøt til lunsj? Eller vente til han blir 6 mnd? Nå er jeg sikkert veldig dum....

Hvordan gjør dere andre det? Hva spiser babyene? Og hvor mye??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvis du har hatt gradvis tilvenning i 2 uker, og er oppe i full porsjon nå så er det vel bare til å kjøre på med grøt til lunsj og/ eller kvelds? Hvorfor ikke? =) Det anbefales jo at de får full porsjon rundt 6 mnds alder senest, fordi jernlagrene deres fra fødselen er rimelig tappet da..

Skrevet

dette har jeg lurt litt på også.. snuppa her har fått grøt til kveld en liten stund nå - tok oss god tid med tilvenningen, og nå har hun spist en hel porsjon til kvelds i ca en uke.. Men nå våkner hun 2 ganger om natta i motsetning til en før, og vurderer å innføre grøt til lunsj også. Nå er jo ikke to ganger per natt mye, men siden hun aldri har våkner mer enn en gang før så tenker jeg at det liksom går litt feil vei.. hehe! Men jeg tror jeg kommer til å drøye det i hvert fall en ukes tid for å se om det går seg til - hvis ikke starter jeg med et måltid til på dagtid (lunsj)

Men er det da best med et grøtmåltid til? Eller bør lunsjen da bestå av f.eks grønnsaksmos eller frukt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...