Gå til innhold

Hvordan er det mulig å legge på seg 30-40 kilo i løpet av en ni måneders graviditet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok mange som gjør det ja. Desverre. Jeg har ei venninne jeg, som vanligvis spiser sunt som fy. men så fort hun blir gravid, så propper hun i seg alt mulig usunt og massevis av sauser og annet tilbehør til maten som ikke akkuratt er direkte fettfattig.

Men hun får ikke særlig store barn da. Begge barna henne er under 4kg. men mora veier vel rundt en 100 nå vil jeg gjette på..

Jeg gikk opp 7 kg totalt sist, men var mye i bevegelse under graviditeten da. Tror det også har mye å si.

Ikke noe problem, jeg var kronisk sulten og skikkelig hungry på gatekjøkkenmat, bare måtte ha det hver dag. Jeg hadde "kontrollert" bulimi før svangerskapet og veide usle 39 kg. Kastet ikke opp en eneste gang under sv.skapet, eller etterpåfor den skyld.

La på meg 35 kg. To mnd etter fødsel var jeg nede i 45 kg.

Det er mitt mareritt!! Passer på å spise sunt og bevege meg mye når jeg er gravid, av hensyn til barnet. Blir nesten litt for mye av det gode, spsier spinat og greier til fiskemiddagen, livredd for at babyen ikke skal få alt som er bra. Så legger ikke på meg mer en 10 kg ca. Å legge på seg 40 kg kan jo umulig være bra for ungen??

Annonse

Jeg la på meg 18 kg på ni måneder, men hadde ikke mye vann i kroppen før litt siste uka. Den siste uka la jeg på meg nesten 5 kg. Så jeg skjønner godt at man kan legge på seg mye mer om man har mye vann i kroppen.

Kjenner MANGE som har lagt på seg 30 kg - samtlige har gått ned igjen de kiloene etter få måneder.

Vi er forskjellige!

I mange tilfeller er det nok et resultat av minimalt med aktivitet, og et mat/inntak av drikke som er langt høyere enn nødvendig, ja!

Iblant er det store mengder vann i kroppen som er årsak til den høye vektøkningen.

Men en sjelden gang tror jeg dette skjer "uten noen spesiell grunn". Dette tror jeg pga jeg selv er et eksempel på det motsatte; jeg var sykemeldt størsteparten av svangerskapet pga svangerskapskvalme, og spiste dessuten både mye og usunt! Likevel gikk jeg opp bare 8 kg iløpet av svangerskapet! Hvordan dét er mulig? Jeg ANER ikke. Men det var tydeligvis det som var "normalen" for MIN kropp i akkurat DET svangerskapet. Slik det også kan være "normalen" for en annen kvinne å gå opp "fryktelig mye" i vekt i et av hennes svangerskap, uten at det nødvendigvis er selvforskyldt!

Ellers er jeg enig i at generelt sett er det nok idéen om at "man har lov, for man er jo gravid, og går uansett opp i vekt" osv som er årsak til at folk legger på seg langt mer enn nødvendig i løpet av graviditeten. Skal love deg at jeg IKKE tar sjansen på å være like heldig denne gangen som jeg var forrige gang...!!!

Ikke noe problem!

Vi er forskjellige alle mann!

Noe ligger i genene, men ikke alle har like lett for å leve sunt heller.

Så er det bare! ;)

Jeg la på meg 27 kg og det tok laaaang tid å bli kvitt de 10 siste!

Altså,om jeg ikke hadde gjort det selv, så hadde jeg tenkt de samme tanke selv faktisk!

Med første mann gikk jeg opp utrolige 39 kg(!!!!!), og ikke nok med det,så fikk jeg svangerskapsforgiftning etter fødselen, så selv om jeg hadde gått opp masse i vann så fortsatte jeg å absorbere som en kamel etter fødselen :( var helt forferdelig! Lårene mine, leggene og anklene var så sprengte så det piplet vann ut av dem..

Jeg hadde forresten veldig komplekser for hvor mye jeg gikk opp hver gang jeg var hos legen, så jeg var kjempe redd for å legge på meg.. etter uke 15 spiste jeg ikke noe usundt eller fett, spiste riskaker istedenfor brødskive, salat til middag etc.. Den siste mnd var jeg så deprimert at da spiste jeg normalt..og det var den mnd jeg gikk minst opp! Jeg tok jo opp dette regelmessig med legen min, og han sa at det dessverre er noen hvor kroppen får et sjokk når man går gravid og setter kroppen i sparemodus. Dette skjedde mange ganger med førstegangsgravide:/

Med nr 2, så gikk jeg bare opp 10kg,og da spiste jeg helt normalt.Skeia ut med godis i hegene etc, jeg var rett og slett så møkk lei fra forrige gang,så det var en befrielse!

Så nei, det er ikke alle av de som legger på seg såpass mye som går inn for det ;) selvom det helt sikkert er en større prosent ja hehe;)

anonym 17:35 her igjen :)

Babyen min hadde det helt fint han, jeg gikk 6dager over terminen og gutten min veide 4180gram, helt frisk som en fisk :0)

Ja og nr 2 hvor jeg bare gikk opp 10 kg, veide 4080gram ;)

Klarer ikke ditt hode å fatte "kompliserte" medisiske forhold som graviditet, diabetes, forgiftning, bekkenløsning osv?

Jeg "la på meg" 30 kg, og hadde gått allened 14 dager etter fødselen.

For min del fordi jeg sluttet å røyke, og ikke fikk forberedt meg på det. Fikk en enorm apetitt grunnet røykeslutt og hormonene i graviditeten, som gjorde at jeg kunne spise og spise, ikke usunn mat og snop, men jeg våknet om morgenen og hadde en enorm sult, hvor jeg følte at jeg ville ha middag til frokost, og jeg kunne lett spise tre ganger så mye til alle måltider som jeg ellers ville gjort.

Et svangerskap varer i førti uker, så førti kilo tilsvarer et kilo i uken. Altså 1000 kalorier for mye for dagen - som tilsvarer fem skiver ekstra, f.eks.

Annonse

1. svangerskap: frisk som en fisk hele veien. Trente flere ganger i uka, spiste BARE sunt. Gikk opp 25 kilo.

2. svangerskap: bekkenløsning fra uke 14. Bevegde meg minimalt. Hadde enorm matlyst, spiste masse usunt og mye is og sjokolade. Gikk opp 25 kilo.

Så nei Hi, man sitter ikke nødvendigvis og "propper i seg hva det måtte være, uten tanker om å leve litt sunt". For noen ER det bare sånn at man går opp mye. So what? De fleste raser det fort nok av seg igjen.

Og vekta til barnet er genetisk bestemt. Mors kosthold påvirker ikke vekta til barnet.

jepp, jeg åt meg gjennom 9 mndr uten stopp, og lå på sofaen hele dagen... Eller nei, jeg gikk 4 km hver dag med bekkenløsning og ryggsmerter fra helvete, spiste normalt og drakk vann for det meste.

Lell gikk jeg opp 20-25 kilo. Snaaasent. Men har gått de 20 kiloene pluss litt til, så er fornøyd. Ungen var var perfekt i lengde/vekt. Gylne halvmeter og 3,6 kilo tung.

Gikk opp 23 kg, spiste som normalt, og trente som normalt, men gikk opp like fult. 18 av de 23kg la jeg på meg de seks siste ukene.

Men gikk ned nesten 40 kg ila. 6 uker etter fødsel da

gått opp fra 45 kg til 75 på 8 måneder jeg ;)

ikke noe problem...her er det mye vann i kroppen og i tillegg til svangerskapdiabetes.

men baby har det fint, var på vekstkontroll i går å da ble baby målt 5% over gjennomsnittet bare.

ikke tro du er noe bedre bare fordi du ikke har gått opp like mye.

Jeg gikk opp 26kg, sluttet å røyke, hadde bekkenløsning fra uke 12 og ekstremkvalme før det. Gikk godt ned i vekt etterpå, men veier fortsatt ikke det jeg gjorde før. Nå veier jeg 85, og jeg veide 100 på slutten av svskap og 74 før. Er tre år siden jeg var gravid, men nå trener jeg, og prøver å bare spise godteri i helgene.

He he denn må jeg bare svare på.

La på meg 26kg, altså 50% av kroppsvekta mi!

Jeg spiser rundt 4-4500 kcal pr dag. Kun sunn mat! Før jeg ble gravid trente jeg 4-5 timer per dag. Men da jeg ble gravid trente jeg bare en økt om dagen, men fortsatte å spise like mye. Da kom vekta.

Tok av 10kg under fødselen. Etter 6mnd hadde jeg sixpack igjen.

Nå er jeg 14 uker på vei oh har ikke lagt på meg noe. Lært siden sist;-)

jeg la på med 30 kg..

mye var vann.. og nei, jeg satt ikke å proppet i med usunne ting. men hadde et ufattelig vondt bekken, som gjorde at jeg ikke klarte å mosjonere så mye.

hehe. Jeg la på meg OVER 30 kg. Var i utgangspunktet 44 kg.

Spiste normalt, og var i aktivitet gjennom hele svangerskapet. Barnet veide 4,3 kg. Svær morkake som de tok vare på faktisk, var visst helt enorm og de ville utforske den.....

1 uke etter fødsel veide jeg under 50 kg igjen.

Hadde nok ganske mye vann i kroppen ja.

la på meg 30 kg på tross av hyperemesis og flere mnd inn og ut av sykehus mest sansynlig grunnet de kvalmestillende jeg fikk (som hadde vektøkning som en av maaange bivirkninger..). Kjedelig å gå opp så mye, men de kiloene forsvant fantastisk fort etter fødsel og jeg ble faktisk flere kilo lettere enn jeg var før jeg ble gravid i utgangspunktet etter noen mnd.. Denne gangen har jeg holdt meg laangt unna de kvalmestillende, og har ikke gått opp like mye til nå i hvertfall..

Kan være ufattelig mange grunner til at man går opp mye under graviditet ja, og det er sikkert noen få prosent som sitter og propper seg fulle av drit, men jeg vil tro at de aller fleste "bare blir sånn" av div. helsemessige årsaker.. Det er jo ikke til å komme unna at om man har bekkenløsning så er det vanskelig å få trent f.eks.. Utrolig mange grunner til at vekta kan gå opp ja..

Min søster la på seg OVER 40 kg i det ene svangerskapet.

Hun er ei slank dame både før og etter fødsel, men fikk så mye vann i kroppen at det er helt utrolig. Som ei anna over her, så sprakk leggene hennes og det rant vann ut av de.....!

Så det er ikke bare usunt kosthold som fører til vektoppgang.

Jeg har gått opp over 10 kilo på 5 uker nå.

Og, ja, jeg sitter mye å bare propper i meg!

Så, det er godt mulig å gå opp MYE på 9 mndr, altså!

... Jeg er forresten ikke gravid engang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...