littlefairy Skrevet 26. februar 2011 #1 Skrevet 26. februar 2011 Er det flere her som har barn som ofte ligger i det de kaller en typisk C-stilling/banan-stilling? De sier det er typisk for barn med KISS, men er det mulig at noen barn gjør det uten å ha syndrom? Gutten min ligger ofte sånn og jeg må på en måte hjelpe han med å rette han opp.. og han har begynt å få en favorittstilling og vil nesten bare snu hodet til høyre. og han HATER å ligge på magen, så blir ikke mye trening på å løfte hodet.... han skriker skikkelig og lenge etter at jeg tar han opp, så virker nesten som det er vondt for han. Men han er bare 2 måneder..... er det for tidlig å si? Han har ikke problemer med soving, og skriker/gråter heller ikke mye. ikke mer enn det jeg tror er normalt for ett barn, og ikke sliti med kolikk.. men litt luft og en del promping men ikke så han skriker av det...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2011 #2 Skrevet 26. februar 2011 Synes det kan høres ut som typisk KISS dette her; han har ihvertfall mange av de typiske symptomene... Så jeg ville definitivt bestilt en time hos manuellterapeut hvis jeg var deg- uten tvil! De kan jo lett begynne å henge etter motorisk hvis slike feil ikke rettes opp, så da er det bedre å ta en sjekk for mye enn en sjekk for lite, synes nå ihvertfall jeg da=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2011 #4 Skrevet 26. februar 2011 Det er en nakkelåsning/ skjevhet, les mer her f.eks; http://www.bekkenogbarn.no/default.asp?V_ITEM_ID=379
littlefairy Skrevet 26. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2011 jepp, men han har jo ikke MANGE symptomer... mange barn får en favorittstilling, og mange barn liker ikke ligge på magen... men derfor jeg lurer: Kan han ligge som en C/banan uten å ha kiss....? Noen her som har barn som også ligger litt vridd i kroppen? (han ligger ikke alltid sånn, men ofte(altså i det jeg legger han ned). han har ikke problemer med å ligge rett når jeg først "retter han" opp...) han har jo ikke typiske symptomer som: søvnproblematikk bakoverbøyd hode kolikk eller generell uro amme/sugeproblematikk ømhet i nakken Jeg tenker uansett å ta en tur til manuell terapeut, fordi han kan evnt ha en nakkelåsning som gjør at han ligger slik
mlkg Skrevet 26. februar 2011 #6 Skrevet 26. februar 2011 Det trenger ikke å være kiss :-) Ang mageleie er det lurt å legge barnet ofte på magen, men kort tid ad gangen. Plutselig en dag trives de i mageleie, og da kan de ligge lenger. Barnet kan også ligge på magen over lårene dine når du sitter i sofaen/Du kan holde barnet på en slik måte at det må holde hodet som en forlengelse av kroppen. Lykke til!
Petetatismos Skrevet 26. februar 2011 #7 Skrevet 26. februar 2011 Min sonn laa ofte i den stillingen og hatet aa ligge paa magen. Detter var ogsaa rundt 2 mnd alderen. Jeg trodde det var KISS (etter a ha lest her selfolgelig ) Naar jeg kom til legen viste det seg at det var reflux (lukke muskelen i magen lukket seg ikke helt og det fungerte som halsbrann typ). Jeg hadde til og med tatt bilde av han i banan stillingen som jeg viste til legen. Vi fikk medisin og sen gikk det bare over av seg selv. Naa er han over 2 aar og har aldri vaert plaget av det igjen.
NiT&miniputt Skrevet 26. februar 2011 #8 Skrevet 26. februar 2011 Når vi var på 6 ukers kontroll så forklarte jordmor at alle barn lå i en bue om hodet er snudd til siden. Min gjør også det. Skriker også om han ligger på magen, er ofte mere drama og frustrasjon fordi han ikke har lyst her i gården. Ellers en blid og fornøyd gutt:)
Træægtrønder`n :) Skrevet 27. februar 2011 #9 Skrevet 27. februar 2011 Vi har vært til lege og skal til fysioterapaut for bananform. Er muligens kiss, men de visste ikke. Har egentlig ingen problemer med det. Min hatet å ligge på magen i starten. Ble bedre da jeg rullet sammen et teppe slik at hun kom litt mer opp. Na kan hun ligge og se seg mer rundt. Men 2 måneder er fortsatt tidlig med masse mageligging i følge min helsesøster. I alle fall hvis de ikke vil det. Heller ofte og kort enn få og lange perioder. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå