Gå til innhold

Hvor mye spiser deres små på ca 15mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

???

I løpet av en dag?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lite.

Vanligvis er det en halv skive til frokost. Om jeg er tålmodig klarer hun nesten en skive, (i løpet av en time), men da må jeg jakte på henne og stappe inn i et ukonsentrert øyeblikk.

Samme greia repeteres ved lunchtider.

Til middag er det kanskje 5-7 skeier med mat (som jeg prøver å toppe, siden jeg bare har et visst antall ganger munnen åpnes.)

Til kvelds eter hun noen få skeier med grøt.

Ellers elsker hun frukt, så tilbyr henne alltid det i mellom alle måltidene. (Og har prøvd å ikke gi frukt for å se om det blir spist mer ved de egentlige måltidene, men uten fremgang)

Her er jeg takknemmelig for alt som går inn:)

Er 16 mnd.

Skrevet

Min gutt (straks 15 mnd) spiser som regel to skiver til frokost, og gjerne en frukt etterpå (f.eks. en kiwi eller en klementin). Til lunsj er det to nye skiver og en yoghurt. I to-tida får barna i bhg middagsglass, og da spiser han som regel et stort glass. Frukt til dessert. Etter barnehagen får han en banan i halv-femtida, før han spiser middag kl seks. Da spiser han for eksempel et par kjøttkaker og en potet med saus, og kanskje en broccolikvast. Fruktmos til dessert.

Når jeg skriver det sånn, ser jeg at han igrunn spiser innmari mye! Jøye meg.

Skrevet

Det varierer.

Først og fremst ville jeg bare anbefalt deg å ikke sammenligne matinntaket til barna dine på denne måten. Jeg antar at du tror han eller henne spiser litt lite, og gjerne vil høre om dette stemmer i forhold til hva andre på samme alder spiser.

Barn spiser det de vil spise, og at du stresser med at barnet ditt spiser lite vil ikke få henne til å spise mer. Følger hun ikke vekstkurven sin eller noe? Søk heller råd hos helsepersonell, hvis du lurer fælt.

Barn er så forskjellige, og det er litt dumt å sammenligne for mye. Noen er tynne, andre litt mer lubne: De sulter ikke i hjel uansett! Det beste rådet jeg kan gi deg er å forsøke å slappe av med det, selv om jeg vet det ikke er lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...