Gå til innhold

Alkohol 1 gang i uke 3 - noen som faktisk har fått barn m/skade?

Anbefalte innlegg

Ante selvsagt ikke at jeg var gravid da jeg drakk (1 fl rødvin) da jeg var 3 uker på vei. Nå er jeg 32 uker på vei og bekymret for alt som kan være galt. Jeg vet at det ikke anbefales å drikke alkohol, at det KAN føre til det ene og det andre. En ting er lære/konsentrasjonsvansker, det er vanskelig å påvise at alkohol kan ha skyld i dette. Men vet noen om noen som man VET er skadet av at mor har drukket alkohol i små eller større mengder? Hjerneskade/misdannelser etc.??

Fortsetter under...

Jeg tror mange har drukket i svangerskapet i uke 3-4. Og de aller fleste barn er helt perfekte;)

I første svangerskap var jeg på det fyllekalaset (uke 3). Jeg visste ikke jeg var gravid, men da jeg tok graviditetstest 2 uker senere ble jeg litt bekymret. Jeg drakk masse på den festen, men ut kom en helt perfekt baby med 10 i apgar-score:D

Nå er det ikke bare skader som vises rett etter fødselsen som gjelder, man mener at kognitive forrstyrrelser senere i livet stammer fra mors alkoholbruk. Stort sett går det veldig fint, men ikke for alle. Det beste man kan gjøre er å laa være å drikke resten av svangerskapet.

Jeg drakk mange ganger i mitt første svangerskap. (Åltså i de første 4-5 ukene, før jeg visste det.) Var på sydentur, med et mål for turen ; kose oss, drikke og ha det gøy. Har i dag en gutt på snart 6 år, som i hele sitt liv har ligget over gjennomsnittet når det kommer til å intelligens og læring.

På en annen side har jeg ei venninde som har ei datter på 9 år, med store lære og adferdsvansker. Henne er det vanskelig å holde en ordentlig samtale med, fordi hun ikke har konsentrasjon til å følge med på hva som blir sagt, og kommer med ord og meninger satt helt ut av sammenheng. Jeg vet at min venninde drakk en del de første 3 månedene.

Men om dette skyldes alkoholen, vites ikke.

Når det er sagt, tror jeg de aller fleste (som ikke er prøvere) har drukket en gang eller to før de fant ut at de var gravide. Og de aller, aller fleste barn blir jo født friske.

Tror ikke du skal bekymre deg alt for mye for den ene rødvinsflaska di:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...