Gå til innhold

Bruker dere hudpleie og sminke uten parabener nå i graviditetn???!!

Anbefalte innlegg

Blir totalforvirret, finnes jo såå mye forskjellig.. har lest på de produktene jeg har brukt, nesten alle inneholder parabener.. tom eucerin bodylotion på apoteket...

Noen som har oversikt over noen kremer/hudpleieserier uten alle mulige rare stoffer?

Fortsetter under...

oj,oj,oj.... Skal man virkelig bekymre seg DER også??? :o

Jeg bruker uansett ikke sminke (iallefall utrolig sjelden!) eller kremer, annet enn en fuktighetskrem som jeg har kjøpt på dagligvarebutikken... Natusan et eller annet. :)

Og lipgloss, da. :)

Tror jeg tar sjansen på å la være å lese meg opp på innholdsdeklarasjonen.

mamma08 Jeg har nettopp bestilt Decleor sin bodylotion, den er uten parabener og er kjempegod på å gi fukt! Billigst på cheapsmells.com såvidt jeg vet, ble under 200 med frakt og da slipper du unna toll også :) (mye dyrere hos hudpleiere) Den skal jeg bruke til å smøre inn mage/lår i kampen mot strekkmerker, hehe, godt å smøre seg uansett om virkningen uteblir ;) tror decleor generelt er god å bruke uten at jeg skal si det helt for sikkert, men er rimelig sikker!

http://www.cheapsmells.com/viewProduct.php?id=81233

Bruker den sminka eg alltid har brukt. Veit ikkje om det er parabener o.l i den. Bruker kanebo, loreal og maxfaktor.. Brukte samme sminka sist eg var gravid, og det gjekk heilt fint.. Ingen fødselsdefekter. Ei heller allergier. Bruker og loreal shampo og vaseline dusjsåpe. Og dr greves strekkmerkekrem..

Syns alt ditta greine her blir litt vel hysterisk eg då..

Parabener er fettløslige og går derfor over de fleste membraner i kroppen, bl a gjennom huden og gjerne inn i blodbanen.

Har nå ikke lest hele denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Paraben men det man er mest redd for er vel den østrogene effekten til parabaner.

Til info har folkehelseinstituttet på oppdrag fra mattilsynet gjort undersøkelser og risikovurdering av dagens bruk og konklusjonen var at dagens bruk ikke er skadelig for barn eller voksne.

Annonse

Bruker ikke decleor f.eks fordi jeg er overnervøs for parabengreierne, men er opptatt av god hudpleie generelt, alle velger selvfølgelig selv hva de vil bruke, og jeg er opptatt av gode produkter til huden :)

Kall meg hysterisk eller hva dere vil, men jeg hadde ALDRI smørt meg eller brukt sminke og shampoo med parabener i. Det er jo faktisk et hormonFORSTYRRENDE stoff og jeg har ikke lyst til og forstyrre verken mine egene hormoner, min lilles hormoner eller hun i magen sine. Kjøp svanemerkede produkter. Dette er trygt. Eller gå inn på gronnhverdag.no, de tester sånne produkter hele tiden.

Hej,

Först och främst, kvinner har varit gravida i hur många år innan oss...? Och fött välskapta barn! :)

Jag är utdannet hud och kroppsterapeut och detta har varit ett rejält omdiskuterat område på kurs och liknanande. Som med allt annat så har media styrt upp paraben debatten i skyarna och det har blivit "hott" de senaste åren att inte använda krämer som inte innehåller parabener. Men det en del inte vet att det finns parabener som vi faktiskt också har gott av.

Jag använder det som jag använt innan jag blev gravid, och ja kalla mig galen men bruker selvbruning också.

Men självklart det är ju upp till var och en vad man önskar, allt med en klypa salt! :)

Annonse

Forsøker å unngå det så godt jeg kan . Er blitt mer bevisst på det, synes det har vært mye om det i media. Er ikke helt hysterisk, men leser bakpå dusjsåper,kremer, shampoo osv....

Greit å unngå det man kan :-)

Har du gått på P-piller da??? de fleste der er jo hormonoer som påvirker deg... ganske mye som kan påvirke enn.. tenker at man skal slappe av og heller tenk litt fornuftig på mat og trening :) ikke stress om man bruker en litt "feil" sminke eller krem!!

Ja, bruker naturlige produkter alltid...men egentlig mest fordi jeg får finere hud av det:) Var plaget med både tørr og uren hud før jeg "la om" rutinene, men nå har jeg ingen problemer lengre... Men det er jo bevist at disse stoffene kan være både hormonforstyrrende og kreftfremkallende, så sikkert ikke dumt å styre unna i alle tilfeller. Det KRYR jo av alternativer som er MYE bedre!

Jeg prøver faktisk å unngå både parabener og andre "rare" stoffer i hudpleien bestandig, fordi jeg synes de produktene ofte er bedre. En av mine favorittserier som er tilgjengelig på feks Cubus og Vitus er REN. Utrolig deilige produkter av super kvalitet, står ikke tilbake for noen av de eksklusive parfymeriseriene med alt mulig rart oppi. Den har produkter både til kropp og ansikt.

Ellers finnes mange gode, naturlige serier på internettbaserte utsalgssteder. Jeg liker www.lookfantastic.com og www.hqhair.com Der mener jeg at du også kan søke på "natural" eller "organic" eller noe sånn som kategori, og da får du opp bare sånt som er fritt for de vanligste tilsetningsstoffer.

Det skal sies at disse seriene er litt dyre (det vil si, det kommer jo an på hva du vanligvis pleier å kjøpe). Vi snakker om 200-500 kroner for ett produkt. Men de er drøye.

Da jeg fikk førstemann ble vi opplyst "overalt" om at han skulle ha parabenfrie produkter, og vi har alltid kjøpt parabenfrie kremer til ham. Dette er en selvfølge, og det er noe svært mange småbarnsmødre vet.

Så hvorfor skal jeg ikke gjøre det samme for lille barnet i magen? Jeg bruker samme krem som storebror på kroppen og min egen ansiktskrem uten parabener. Sminke bruker jeg ikke.

Alle kan gjøre sitt valg, men jeg mener dette koster meg så lite at dette gjør jeg gjerne. Det stemmer at man enda ikke har bevist skadevirkningene av parabener, men man har sterke mistanker om langtidsvirkningene, og det forskes videre på området. En mistanke er nok for meg.

Ikke er jeg hysterisk og ikke synes jeg det er noe som helst "ekstraarbeid" med å ta denne forholdsregelen.

Jeg synes også det blir litt drøyt å kalle folk hysteriske selv om de velger rene hudpleieprodukter, det er jo et valg akkurat som folk som velger å være vegetarianere f.eks. Selv om det kanskje ikke er helt "vanlig" enda, er det for dumt å dømme andre slik.

Selv bruker jeg det fordi jeg synes det er bedre produkter til huden og jeg merker stor forskjell på huden min.

Jeg bruker rene hudpleie og sminkeprodukter til vanlig, også når jeg ikke er gravid. Og jeg prøver å spise så ren mat som mulig, ikke bare av hensyn til den som er i magen, men til meg selv og de andre barna.

Dersom man skal være nøye på å å ikke forgifte sine barn, må man også være det etter at de er født. Det er tross alt den lengste tia av deres liv. Det ligger ikke noe hysteri i det for min del, jeg tar barnet mitt i svømmehallen selv om det er klor i vannet, og jeg kan gå på mcDonalds å spise, men det er ikke så ofte.

Men det er så lett å kalle andre for hysteriske fordi det tar valg som man ikke gjør selv, eller ikke har overskudd til å gjøre. Det er ofte en måte å beskytte sin egen samvittighet på, å kalle det for hysteri når noen tar valg som man vet er riktige, men ikke klarer å ta selv. Vi gjør det nok alle sammen innimellom, i andre sammenhenger.

Jeg for min del synes det ligger en smule hysteri i det å være gravid i dag i det hele tatt. Disse ni mnd skal man gjøre alt riktig, unngå ditt og unngå datt, men når bare ungen er ute så er det tilbake til gamle dårlige vaner. Men man kan jammen bli hysterisk av å være for mye inne på slike forum som dette. Da vesla var nyfødt var jeg mye inne på Din Baby, men på grunn av alle hysteriske mødre som påsto at babyen kunne bli hjerneskadet av å skrike, og mange andre helt idiotiske påstander, så måtte jeg bare slutte å lese innpå der. Jeg ble rett og slett dårlig av å lese for mye sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...