Gå til innhold

Noen her som har opplevd at baby har falt ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra stellebord, sofa, etc. Står i alle mamma-bøkene at det skjer. Men skjer det egentlig for noen? Har aldri hørt om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer nok ganske så ofte. Har ikke skjedd her enda - håper det ikke gjør det... Vet om flere som har falt ned fra stellebord. Mannen min datt ned fra kjøkkenbord og trappa da han var baby... :S

Skrevet

nei det har jeg ikke opplevd, men jeg kjenner et par stykker som har mistet babyen ned fra stellebordet.

Jeg kan godt forstå at de faller ned fra ting når de blir større og begynner å klatre og krype på egenhånd, da er det fort gjort. Men jeg kan egentlig ikke forstå at det er noen som klarer å miste små babyer ned fra stellebordet. "Alle" vet om denne faren, at man ikke kan snu ryggen til osv. Jeg hadde blitt SINT hvis noen mistet min baby ned.

Skrevet

Hos oss skjedde det dessverre da ungen var 8 mnd. Min mann som stelte han. Ungen var veldig sprelsk på stellebordet, og datt ned.

Det gikk heldigvis helt fint, men jeg skal love deg at jeg var helt fra meg av bekymring. Og selvsagt innerst inne ganske sint på mannen min..!

Skrevet

Onkelen min falt ned fra stellebordet på sykehuset etter fødsel. Niesa mi datt ut av senda under samsoving da hun var 2 mnd. Sønnen min datt ned fra senga vår da han var 8 mnd. Rullet plutselig rundt og datt mellom hofta mi og skapet. (Jeg stod likssom og passet på)

Skrevet

Har to venninner som har opplevd det. Den ene hadde brystbetennelse og ble akutt dårlig og måtte sette seg ned på huk ved siden av stellebordet, da skjedde det. Hun tok litt i mot for fallet, men det var såpass alvorlig at babyen virket død en liten stund. Det ble ambulanse og sykehusinneleggelse. Nå er barnet 2 år og ser ikke ut til å ha fått varige men.

Den andre hadde for vane å la babyen ligge på stellebordet mens hun kastet bleia og vasket hendene o.l. Så da måtte det nesten skje til slutt. Fikk brillehematon og var på sykeshuet en stund, tror heller ikke dette barnet har varige skader. En gang jeg var på besøk flere år senere var hun på badet og skiftet bleie på sin neste baby. Jeg gikk forbi badedøra og såg tilfeldigvis en baby som låg og sprellet på stellebordet. Stellebordet var trillet til midt i rommet og mora stod med ryggen til å vasket hende. Jeg fikke en skikkelig støkk og sa i fra at hun alltid måtte holde en hånd på babyen. Så ingenting om forrige episode. Etter dette og flere andre småepisoder har jeg syns hun er så uansvarlig at jeg ikke føler vi passer som venninnner.

Så har jeg en nabo som brak armen på babyen sin. Babyen holdt på å rulle av, men heldigvis holdt hun han i armen, og den brakk. Ikke så krise, men grusomt nok for mammaen.

Skrevet

Jenten min datt ned fra sengen vår når hun var ca 7-8 mnd.

Krabbet utenfor.

Skrevet

Min baby på 9 mnd datt ned fra dobbeltsenga! En lav seng, så det gikk bra!

På stellebordet passer jeg veldig godt på! Der er det langt ned :S

Skrevet

Det skjedde her i stua for halvannen uke siden med min 6 ukers sønn.

Jeg hadde ammet han og sovnet selv under/etter rapetid. Jeg hadde sovet få timer den natta og dette var i 10-tiden på formiddagen.

Han lå på fanget mitt. Minst en time etter jeg sovnet, våknet jeg av at noe tungt skled nedover foten min og deretter et stort dunk. Forsto at han hadde falt før han skrek, så han var oppe til meg da gråten startet. Jeg fikk panikk og stressa veldig.

Men gråten var ikke så intens som f.eks ved luftsmerter og han stoppet å gråte før jeg hadde kommet meg på badet.

Jeg var oppskaket en stund, men så egentlig at alt virket helt fint etterpå så har ikke kontaktet lege.

Kjenner noen som mistet barnet ned fra stellebordet da hun var 3 mnd. Rett på flis. Var innlagt på sykehus i noen uker. Men normal i dag.

Skrevet

Han datt ned fra senga vår et par-tre ganger (gudskjelov lav seng)

Skrevet

Falt aldri når han var baby, men når han begynte å bevege mye på seg, har han falt mye, på egen regning :P Han klatrer opp på tripp trapp stolen, og klatret set steg for mye, satt seg på rygglenet og ramlet ned. Hehe, han fikk skikkelig støkken, men er blitt veldig flink til å trekke hodet mot brystkassen når han faller, så slo seg mest på rumpa. Ellers så har han sprettet av senga når vi drev å lekte, og ramlet ned fra sofaen osv, men han har aldri slått seg skikkelig, noen ganger har han slått seg på leppa og blødd osv, men utenom litt blåmerker og hovne lepper er han frisk som ei fele ;)

Å miste babyen er nok helt grusomt for foreldrene, men det skjer jo. Noen barn er mer sprelske enn andre, og selvom man er aldri så oppmerksom så kan uhell skje, ihvertfall hvis man har flere barn og må snakke med storebror/søster mens man driver på med baby. Heldigvis er det ofte ikke så farlig, men jeg er imot å ha høye stellebord, bedre å ha stellematte på gulvet eller stelle på fanget.

Skrevet

Det har skjedd med oss. Første ungen vår lå i vogna og sov, og vogna blåste av sted utenfor en liten kant. Heldigvis gikk det bra. Var så uerfaren og tenkte jo ikke på å ha på støtta. Har heldigvis lært - og det skal aldri skje igjen. Helt forferdelig - men heldigvis fikk han ikke en eneste skramme.

Men har jo i ettertid hørt om fler som har vært veldig uheldige med katastrofale følger som hjerneskade ol... Takker høyere makter for at det gikk bra med gullet vårt.

Skrevet

Lillesøstra mi kjørte ned trappen med gåstol to ganger! (Har en stor familie og mange som må huske på å lukke grinden..) Huff, endte med at mor pælma gåstolen i søppla. Heldigvis gikk det bra men det var ingen artig opplevelse.

Skrevet

gutten min har falt ned fra dobbeltsenga 2 ganger. ikke moro men heldigvis ikke det værste stedet å dette ned fra. Er maks 30 cm ned fra sengekanten.

Skrevet

Mini har falt ut av senga vår to ganger etter at han ble 10 måneder.

Men den er max 30 cm høy og vi har teppegulv på soverommet så det gikk heldigvis fint.

Nå har han lært å aker seg ned baklengs ;)

Skrevet

Babyen vår klarte å åle seg ut av senga vår når han var en 5 mnd. Våkna av dunket og har vel aldri stått opp så fort noen gang. Var helt grusomt, men fikk beskjed av legen å ikke la han sove med det første med tanke på hjernerystelse og måtte følge litt med. Det gikk helt fint og hadde en liten blå kul i panna i noen dager. Følte meg som en dårlig mor et par dager :(

Skrevet

Første krabbet rett utfor senga vår da h*n var 6 mnd, andre trillet ut av senga vår da h*n var 9 mnd og tredje har jeg holdt helt unna uhell. Ingen skader da.

Skrevet

Min yngste falt ut av dobbelsenga en gang og ned fra sofaen en gang. Det gikk bra med henne, men kunne kverket min mann som "passet" på henne.

Skrevet

Uff, fort gjort!

Selv falt jeg i trappa med førstefødte da han var 2,5 måneder. Vi dumpet noen trinn sammen, men jeg mistet baby ut av armene og han slo hodet i gulvet. Skal love at de sekundene han var helt stille var helt forferdelige - jeg var overbevist om at jeg hadde drept ham! Har aldri vært så glad for å høre en kolikkunge skrike!

Det slo ut en stor kul i bakhodet, og det ble en veldig dramatisk erfaring med luftambulanse og sykehusinnleggelse/observasjon. Vi fikk imidlertid reise hjem neste dag da alle prøver heldigvis var helt fine. I dag er han en smart og aktiv skolegutt, så det ble absolutt ingen varige skader. Hell i uhell!

Jeg kom unna med et brukket haleben selv - men det ble helt glemt bort, selvsagt! Smalt godt.

Skrevet

Jeg jobbet på en butikk en gang da jeg så en bitteliten baby falle ut av handlevogna! Da lå han/hun i sånn sete (men hadde tydeligvis ikke på sele). Åh det var så vondt å se babyen falle ned på steingulvet uten å kunne gjøre noe fordi jeg sto så langt unna og mora rakk ikke ta i mot heller. Men babyen skrek masse så det er vel et sunt tegn. Det går vel ofte bra, men skummelt ja!

Skrevet

Jenta mi fallt ut av senga vår da pappaen skulle bære noe ut av rommet, så hadde han glemt å pakke tepper rundt henne. Hun fallt også en gang da hun var syk, og lå mellom oss. Hun hadde krabbet i fotenden, 7 mnd gammel.

Vi måtte ta bort sprinkelsenga da hun var 10 mnd. for hun er en klatremus uten like, så nå sover hun i ei reiseseng hvor hun ikke får noe feste for klatring;)

Onkelen min snublet øverst i trappa, da søskenbarnet mitt var liten baby. Han lå på sykehus lenge, men er av de smarteste jeg vet om!:)

Skrevet

Ungene har falt ned fra seng/sofa når de har vært sånn 8-10 mnd. Men det har jeg aldri tenkt på som "fall." Det er sånn det er når barn begynner å bevege seg rundt, og det tåler de. Skal lande rimelig forkjært for å få noen skade av det.

Men at folk klarer å miste babyen fra setellebordet, det er for meg helt uforståelig. Alle vet jo om den faren, skjønner ikke at folk er så dumme at de snur seg bort jeg.

Har 5 barn, har aldri mistet de ned fra hverken stellebord eller andre ting.

Eneste jeg har gjort en gang var å falle ned halve trappen med baby på armen, han var ca 8 mnd. Jeg skjønte hva som skjedde og vrei ungen fra hofta mi og over på magen min og niholdt han fast. Så han slo seg jo ikke men hylte jo av skrekk. Jeg derimot var ganske blå på ryggen, rumpa og nedover lårene. Hadde jo tatt av hele fallet med ryggen. Så ikke ut i mange måneder etterpå hehe.

Rart som instinktet slår til.

Skrevet

Ja - ut av senga vår og ned på gulvet. Ikke så langt fall, men var farlig nær å slå hodet i en skarp kant. Gikk helt fint med ham, da. Men vi ble begge veldig skremt. Han hadde ike snudd seg før så det kom veldig overraskende på.

Skrevet

Nr 1 datt ned fra sengen vår, min skyld men det var ikke så langt

Nr 2 datt ned fra stellebordet, faren skyld, det var litt lengre

Gikk kjempe bra begge gangene.. Ingen blåmerker+++ bare endel grining

Skrevet

Gutten vår har falt med fra stellebordet når han var liten.

Gikk heldigvis bra, men gud å redd jeg ble

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...