Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang. jobb og graviditet. Har 50 % fast, jobber 100 %. Hva skjer dersom jeg blir sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Jeg har 50 % fast stilling, men jobber som regel fra 80-100%. Min sjef har ofte opplevd at folk som får satt opp ekstravakter fremover i tid, ofte kan bli syke, slik at de fortsatt får betalt for vakten og sjefen må få inn en ekstra for den ekstra (hvis dere skjønte den). Hun velger derfor å ikke sette opp ekstravakter i vaktboken før uken, gjerne dagen er kommet (jeg jobber i helsevesenet i to-delt turnus).

Jeg var syk fra uke 7-10 og tapte da en halv månedslønn siden jeg ikke hadde fått jobbet en eneste ekstravkt. Fastlønn (50 %) ligger på rundt 11800. Dersom jeg jobber 8-10 ekstravkter hver måned får jeg mellom 18-20000 utbetalt.

Spøsmålet mitt er, hva hvis jeg senere i svangerskapet blir sykemeldt av en eller annen grunn over lengre tid. Hva skjer da med lønn og hvordan teller dette inn på krav til foreldrepenger? Vil de regne ut et gjennomsnitt fra de siste månedene jeg har jobbet, eller kan de gå tilbake fra det siste året? DERSOM jeg blir sykemeldt kommer jeg til å slite med bare en halv lønn av det jeg er vant til..:(

Er det noen som er i lignende situasjon eller vet hvordan/hva jeg skal gjøre for å få krav på mest mulig penger når jeg går ut i permisjon?

Fortsetter under...

Det skal jo ikke være sånn at hun safer seg på å gi sine ansatte lavere stillinger når du jobber mer. Da må dere som ansatte sete dere ned, evt om dere er organisert - tilkalle LO, og finne ut hva dere skal gjøre. Jeg hadde ALDRI godtatt å blitt behandlet sånn. Min sjef er veldig grei og tilrettelegger alt hun kan for sine ansatte, spesielt gravide, sånn at vi får mest mulig ut av permisjonspengene. Du vil jo da gå hjemme med 50% betalt permisjon bare du da, om du velger 10 mnd, bare 30% om du velger 12 mnd.

Ta det opp, og sikre deg.

Hvis ikke ville jeg sett etter en annen jobb.

Det er sånn det fungerer å drive bedrift, og om hun sliter mye med sykefravær bør hun tilrettelegge mer da, betale trening osv for sine ansatte, det gjør mine sjefer.

Bare forlang! Det er snakk om din og barnets fremtid.

Håper det ordner seg tilslutt.

Klem

når nav beregnet sykepengene mine gikk de kun utifra den siste mnd desverre..

når nav beregner foreldre penger så går de utifra de 6 beste mnd av de 10 siste.. så bare jobb på det du klarer i denne tiden!!

Jeg skal prøve så godt jeg kan. Sitter i en ekspedisjon, så er bare stillesittende arbeid. Det kan jo både være positivt og negativt det, så håper jeg slipper unna med noen sykemelding senere i svangerskapet. Men hun sjefen vår er ikke god. Hun er garantert en av de som hadde helt uproblematiske svangerskap og fødte sikkert uten å tenke over det, for hun er negativ og sleip. De fleste damer burde jo være på hverandres side, spesielt når det gjelder graviditet, men hun har aldri brydd seg om sine ansatte, uansett situasjon og sykdom:(

E&K&A&L : Det stemmer IKKE at de går ut fra de 6 beste mnd av de siste 10.. Dette gjelder KUN de som har mottatt dagpenger i opptjeningsperioden. For alle andre gjelder det at de regner et snitt over siste 3/6/9 mnd om man har hatt variabel inntekt, har man fast inntekt er det de siste 4 ukene som legges til grunn..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...