beate_86 Skrevet 25. februar 2011 #1 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg har 50 % fast stilling, men jobber som regel fra 80-100%. Min sjef har ofte opplevd at folk som får satt opp ekstravakter fremover i tid, ofte kan bli syke, slik at de fortsatt får betalt for vakten og sjefen må få inn en ekstra for den ekstra (hvis dere skjønte den). Hun velger derfor å ikke sette opp ekstravakter i vaktboken før uken, gjerne dagen er kommet (jeg jobber i helsevesenet i to-delt turnus). Jeg var syk fra uke 7-10 og tapte da en halv månedslønn siden jeg ikke hadde fått jobbet en eneste ekstravkt. Fastlønn (50 %) ligger på rundt 11800. Dersom jeg jobber 8-10 ekstravkter hver måned får jeg mellom 18-20000 utbetalt. Spøsmålet mitt er, hva hvis jeg senere i svangerskapet blir sykemeldt av en eller annen grunn over lengre tid. Hva skjer da med lønn og hvordan teller dette inn på krav til foreldrepenger? Vil de regne ut et gjennomsnitt fra de siste månedene jeg har jobbet, eller kan de gå tilbake fra det siste året? DERSOM jeg blir sykemeldt kommer jeg til å slite med bare en halv lønn av det jeg er vant til.. Er det noen som er i lignende situasjon eller vet hvordan/hva jeg skal gjøre for å få krav på mest mulig penger når jeg går ut i permisjon? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2011 #2 Del Skrevet 27. februar 2011 Blir du fullt sykemeldt vil du fortsette å få "vanlig lønn" fra din arbeidsgiver for de 50% du har fast. Etter de første 16 dagene i arbeidsgiver perioden vil nav regne ett gjennomsnitt over isste 3/6/9 mnd for å beregne hvor mye du skal ha betalt for det du har jobbet utover din stilling.... Så du skal ha betalt for alt du har jobbet ja, men vær obs på at det ikke er gunstig for deg med delvis sykemelding da du vil kun få delvis dekket det du har tjent ekstra samtidig som du ikke har lov å jobbe ekstravakter... Med andre ord bør du "vente" med sykemelding til du er så dårlig at du blir fullt sykemeldt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-142959418
beate_86 Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 27. februar 2011 Tusen takk for svar Jeg har ingen planer om å bli sykemeldt, men er jo greit å være litt forberedt hvis det skulle skje. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-142959914
MsPondus25 Skrevet 17. mars 2011 #4 Del Skrevet 17. mars 2011 Har nettopp vært på Nav og diskutert det samme, da jeg har en noe liknende situasjon (har kontrakt å 40 % men jobber ca 80). Om du har en jevn inntekt vil Nav regne gjennomsnittet av de siste 3 månedene før du ble sykemeldt eller permittert. Om inntekten din er veldig ujevn (slik at det ser ut som om du kunne "stormjobbet" mye for å øke foreldrepengene de siste månedene, vil Nav "gjennomskue" dette og regne gjennomsnittet over en lengre periode, f.eks de siste 6 eller 10 siste månedene. (Det er hvertfall slik jeg har fått forklart alt sammen, om det stemmer får du ta med en klype salt og dobbelsjekke). Poenget er visstnok, at du skal ikke tape på å gå hjemme, men heller ikke vinne på det. De skal derfor regne et rettferdig gjennomsnitt av hva du HADDE tjent , hadde du vært i jobb. Om du jobber mye nå, vil dette uansett være med på å trekke opp snittet på dine foreldrepenger, uavhengig av hvor mange måneder Nav regner snitt fra. Arbeidsplassen din er uansett pliktig til å gi dine siste beste måneder i arbeid til Nav. Ved sykemeldig derimot, er det annerledes. Der vil du garantert tape, og det samme vil jeg. Så lenge du har en stilling på 50 %, er dette det du vil få i sykepenger om du blir sykemeldt, desverre. Her reglene urokkelige, og det er håpløst å få klare gode svar fra Nav..Så det er bare å holde seg i jobb så lenge du klarer hvis du er avhengig av mer enn 11800 i mnd frem til du blir permittert Det positive er at Nav regner ut foreldrepengene fra dagen du ble sykemeldt eller permittert (altså månedene før ), så det vil ikke gå ut over foreldrepengene dine, kun sykemeldigsperioden før du permitteres 3 uker før fødsel. Håper dette var til noe hjelp, hold meg gjerne oppdatert underveis om dette ikke stemmer. Trine. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143030328
Misa+spire i magen<3 Skrevet 17. mars 2011 #5 Del Skrevet 17. mars 2011 Hei! Trine, du skrev : Ved sykemeldig derimot, er det annerledes. Der vil du garantert tape, og det samme vil jeg. Så lenge du har en stilling på 50 %, er dette det du vil få i sykepenger om du blir sykemeldt, desverre. Her reglene urokkelige, og det er håpløst å få klare gode svar fra Nav..Så det er bare å holde seg i jobb så lenge du klarer hvis du er avhengig av mer enn 11800 i mnd frem til du blir permittert Dette stemmer ikke. Jeg har selv 25% stilling fast og så og si jobbet hundre prosent, minimum! - jobber i to kommuner. Jeg er hundre prosent sykmeldt og har fått et gjennomsnittsbeløp fra de siste tre mnd før jeg ble sykmeldt, noe som utgjør 30 000 kr i brutto. Jeg tjener på å være sykmeldt. Hadde jeg jobbet nå hadde jeg aldri i verden klart å jobbe hundre prosent. Har bekkenløsning. Jeg har sagt til legen at det hjelper ikke å gi meg en halv sykmelding, for da vil det si halv sykmelding av mine usle få 25% faste. Kan ikke gå halvt sykmeldt og få dekket "tapet".. Så enten hundre prosent sykmelding eller være i jobb og jobbe det jeg kan. Så her ble valget enkelt, fullt sykemeldt ut svangerskapet. Men selvfølgelg pga bekkenløsning og ikke pga økonomien. Det går ikke en lege med på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143030369
MsPondus25 Skrevet 22. mars 2011 #6 Del Skrevet 22. mars 2011 Så rart da, for dette sa de til meg forrige uke både på Nav og på arbeidsplaasen min... Får håpe det er som du sier da, for da vil vi jo alle tjene på det hvis vi jobber mer enn prosentene sier Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143050652
Misa+spire i magen<3 Skrevet 24. mars 2011 #7 Del Skrevet 24. mars 2011 Dette er min tredje utbetaling fra nav nå i mars, og i går fikk jeg også 30 000 i brutto. Ja, man tjener på at man har jobbet hardt og blir sykmeldt. Man skal selvfølgelig ikke tape penger fordi man ikke er i stand til å jobbe, man kan jo ikke noe for det! Men for å få dekket tapet trenger man en 100% sykmelding. Man har jo krav på sykepenger etter bare 4 uker i jobb, enten man har fast jobb eller bare er ekstrahjelp/vikar. Jeg syns du burde ringe forvaltningen, og ikke gå på ditt lokale nav kontor. Noen der er rett og slett helt hull i hodet og prater rundt grøten. At arbeidsplassen svarer feil kan jo være greit, de kan vel ikke alle lover og regler. Men at NAV sier feil, syns jeg er drøyt. Du får fortelle om meg og bruke meg som eksempel, og spørre hvordan dette har seg hvis det ikke er sant. Jeg blir nesten litt provosert her Hormoner ja! Lønningskontoret/arbeidsplassen skal gjøre en utregning på antall mnd tilbake som er MEST lønnsomt for deg, enten på 12/6/3 mnd. For min del kom jeg ut best med 3 mnd fordi det var de 3 mnd jeg hadde jobbet hardest. Oktober/november/desember - masse julejobbing og helligdager! De skal ikke sette deg i en knipe slik at man ikke får sykepenger eller penger til permisjons tiden. Syns dette de forteller deg her er veeeldig merkelig når jeg er i samme situasjon og "lever" veldig godt på det. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143058914
MsPondus25 Skrevet 26. mars 2011 #8 Del Skrevet 26. mars 2011 Hei igjen Ja jeg synes også dette er veldig rart, at de sier så forskjellig... Men arbeidsplassen min gjør det annerledes enn det som da er reglene.... i september oktober og november hadde jeg dårlige utbetalinger (ca 7000 mnd), i desember januar og februar er lønningene bedre da jeg hadde noe ekstrajobbing (ca 11000 i mnd), mens mars april og forhåpentligvis mai også blir mye bedre, ca 15000 utbetalt, da ei på jobb har blitt sykemeldt og jeg kan vikariere på noen av hennes vakter (hun er gravid med bekkenløsning og kommer ikke tilbake) . Vet du hvordan slik fungerer? Jobben min ser at de ikke kommer til å regne mai , april og mars som gjennomsnitt fordi det ikke er det jeg normalt tjener, men jeg har jo ikke ide på hva de kan og ikke kan gjøre... Og hva hvis jeg f.eks blir sykemeldt, får jeg da hennes vakter også på lønnslippen min når jeg bare vikarierer på de? Trine Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143067993
Misa+spire i magen<3 Skrevet 4. mai 2011 #9 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg skjønner ikke helt hvordan jobben din tenker. De skal ALLTID regne ut det som er best og lønnsomt for deg, noe annet har de ikke lov til. Det er ikke din feil at du ikke klarer å jobbe lenger og skal heller ikke straffes for det. De må videresende papirer til nav om hva du skal ha i ukepenger. Hvis det er et stort sprik mellom hva du vanligvis har tjent med f.eks en mnd, ser de bort i fra denne.. Men når det kommer to-tre mnd etter hverandre med bra lønninger, så har de ikke lov til å se bort i fra de. Selvfølgelig skal du få sykepenger ut ifra hvor hardt du har jobbet. jeg jobbet bare mer og mer.. lønna mi økte hver mnd, for plutselig å få en dårlig mnd. Men de regnet fortsatt tre mnd tilbake fordi det var det beste for meg. hadde de regnet seks mnd tilbake ville det blitt dårlige utbetalt, og det lønte seg ikke. Så jeg skjønner ikke hvordan jobben din kan nekte deg å gi deg for de mnd. Det er jo helt tragisk. Hva slags bransje driver du i? Beklager at jeg svarer sent, har helt glemt dette innlegget. Hvis du vikarierer for hennes vakter og har en avtale på dette, så har de ikke lov til å ta fra deg disse vaktene, men da må det foreligge en avtale på at du skal ha de. Til syvende og sist så er det arbeidsplassen som betaler deg for 16 dager med sykepenger, og den 17 dagen tar nav over og da spiller det ingen rolle om du har vakter foran deg. Du vil fortsatt få for det grunnlaget det er regnet ut for hvis du ikke har noe fast stilling. Men som nevnt over, det må foreligge en 100% sykemelding. Jeg foreslår at du står på ditt og får deg en time på nav. Ta gjerne en kopi av det jeg har skrevet til deg. Tonje Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143195852
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #10 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg tror nok du har vært ekstra heldig misa+jentebaby. Det er ikke slik at arbeidsgiver er pliktet til å regne ut det som man kommer best ut av. Sykepenger og foreldrepenger skal erstatte den inntekten man taper på å være borte fra jobb. Hvor langt tilbake man regner avhenger av hvor variabel inntekten har vært. Har man dårlige måneder skal de også tas med, man kan ikke hoppe over måneder fordi de er dårlige. Helligsdagstillegg og overtid skal ikke tas med i beregningen. Du er veldig påståelig på at jobben skal regne ut det man kommer best ut av. Hvor har du dette fra? Det finnes ingen hjemmel i folketrygdloven som sier noe om dette. Jeg jobber med sykepenger i nav forvaltning, og de fleste arbeidsgivere legger 4 uker eller 3 måneder til grunn når grunnlaget skal beregnes. Det er kun i sjeldne tilfeller at et lengre tidsrom legges til grunn. Dersom man f. eks har tjent 7000 kr en mnd og 20 000 kr en annen skal begge månedene tas med i beregningen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143199549
Misa+spire i magen<3 Skrevet 7. mai 2011 #11 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg mener med at jeg kunne mistet flere tusen kr i mnd hvis de hadde regnet 6 mnd tilbake og ikke 3. For meg regnet de 3 fordi det var det jeg kom best ut av. Jeg fikk høre det av begge mine arbeidsgivere (jobber i to kommuner) at de gjorde det som var det beste for meg, for min del da, 3 mnd. Jeg skjønner det er stor forskjell på 7 tusen og 20 tusen. Jeg har aldri sagt de skal hoppe over mnd, da har du misforstått. Det du faktisk sier nå er at hvis jeg har seks mnd med kjempe bra lønn, men ble dårlig i tre mnd og klarte ikke å jobbe fullt så mye-lat oss si pga svangerskapet, men at jeg ikke ble sykmeldt, så regner de de tre siste mnd? Det blir jo helt feil. Da blir man altså da straffet fordi man ikke har vært i full funksjon, selv om man så gjerne vil. Vi som driver som vikarer har ikke rett på noenting annet enn oppsatte vakter hvis vi ikke har full sykemelding. Det er her jeg er inne på det at hvertfall mine arbeidsgivere regnet ut det som var det beste for meg fordi de så det at jeg har stått på for penga mine. Og jeg oppfordrer alle til å stå litt hardere for hva vi har rett på. Jeg syns det er urettferdig behandling av f.eks meg som jobber i helsevesnet og ikke får mer enn 25% fast å gå på, fordi jeg ikke har høy nok ansinitet og når jeg først blir syk og kanskje har hatt noen perioder med dårlig lønn pga dårlig bekken og jeg ikke har klart å jobbe fullt og ingen lege skriver sykmelding, så skal jeg bli straffet for det og tape penger på både sykepenger og mammapermisjon. Det virker som at ingen av arbeidgivere eller nav er enige i noe, og regner ulikt og det er utrolig urettferdig for noen. Jeg ringte begge mine arbeidsgivere for å purre på utregningen, og de gjorde det mens jeg var på tlf. De gjorde først utregning på 6 mnd, og så på 3. Da fikk jeg høre den : "Du kom best ut av tre mnd, det er det beste for deg og da bruker vi det!" I tillegg var jeg på møte med nav om dette og om mammapermisjon i forhold til at jeg ikke hadde noe særlig fast, men tjent masse for det. Og der sa de også det at det skal regnes det som er mest lønnsomt for meg, så lenge man ikke ser at det er tre super gode mnd og resten kjempe dårlig. Jeg for min del tjente bra i jula- med høytider osv- og det var det jeg tjente på i forhold til sykepenger. Kan hende arbeidsgiver også ønsker oss det beste. Ikke vet jeg. Jeg snakker bare av egen erfaring og delte hvordan det er med meg. Jeg for min del har sikkert vært heldig, som du sier og det er nå egentlig det samme det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142955341-50-fast-jobber-100-hva-skjer-hvis-jeg-blir-sykemeldt/#findComment-143205178
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå