Gå til innhold

Hodelus... Jeg er blitt smittet av stesønnen min, og jeg er gravid... HJELP!

Anbefalte innlegg

Stesønnen min har fått lus i barnehagen! Og nå har han smittet meg. :(

Jeg har nettopp hatt i lusesjampo (forhørte meg med legevakta først) etter å ha funnet 3 levende lus og masse egg.

Sengetøy og håndkler er på kokvask nå, men hva mer bør jeg tenke på?

Aldri vært borti dette før, og jeg syns det er skikkelig ekkelt!

Noen som har erfaring?

Fortsetter under...

Ta det med ro, lus lar seg behandle og det har ingen ting å si at du er gravid. Det mest effektive for å unngå re-smitte, er å stenge av soverommene deres i 48 timer. Lusa må ha biologisk materiale for å overleve, nemlig. Noen sverger til å putte dyne og pute i fryseren, men da er det fare for ytterligere spredning fordi sengetøyet da må ut av rommene.

Dere får en del jobb med lusekammen framover, da.

Annonse

døh lus er ikke farlig altså ;) De er plagsomme, men greie å bli kvitt, og langt ifra farlig i dagens samfunn. Man blir ikke blodfattig av lus i Norge, da skal man være serdeles slapp med helsa :P

Vask håret med lusshampoo, frys/vask alt som har vært i kontakt med håret ditt, heng ut jakker osv. Nå som det er vinter har du jo en fordel, bare hiv alt som ikke kan vaskes eller får plass i frysen ut, det er kaldt nok ute nå ;)

Og om et par dager er de vekk :) Vil du være helt sikker, så ta på deg badehette etter at lusa i hodet er fjernet, for da har de ikke noe sted å være ;)

Fy f#%n.. Blir helt matt av dere! Går det ikke an å svare på det hun spør om uten å kverulere?? Drit i om hun skrev at det var stesønnen hun var smittet av, hun spør om det er noe mer hun må tenke på!!

Gjør som noen her svarer; frys det du kan, og kokvask det du kan. Ellers er det lusesjampo som gjelder.

Merker jeg begynner å klø i hodet bare noen nevner lus ;)

Heisann,

huff, det er skikkelig ekkelt med lus!! Fikk det selv i høst- da hadde yngstesønnen min smittet meg. Fant kun 2 levende lus på han, men hundrevis av egg. På meg fant jeg kun egg.

Vet faktisk ikke om man kan ta lusekur som gravid...

Greia med lusekur er at den kun dreper levende lus. Eggene dør ikke av kuren. Derfor er det viktig å pille egg... Jeg plukket egg i en time hver dag på sønnen min. Ca 10-15 nye egg fant jeg hver dag, enda så nøye jeg var... 5 dager etter lusekuren fant jeg en nyklekket nymfe (babylus) som i aller høyeste grad var levende. Etter ca 7 dager er alle eggene klekket, og nymfene har ikke rukket å bli kjønnsmodne, derfor er det viktig å ta ny lusekur den 7. dagen.

Jeg syntes det var et blodslit med de lusa- sååå vanskelig å bli kvitt!

Husk at man faktisk kan smitte andre med lus i uken mellom lusekurene.

Lykke til!!!

Til HI, http://www.lusfrinorge.no/ svarer på spørsmål og selger en lusekam som heter Nitfree. Den grer ut eggene også, i motsetning til de vanlige man kjøper på apoteket. Bruker du det og middelet Hedrin, så skal du nok bli kvitt dem. Du får få mannen din til å gre deg, det er kjedelig og tar dritlang tid, men alt er bedre enn lus.

Til dere andre surpomper; unødvendig med drittkjerring-oppførsel! Skjerpings!

Lykke til med avlusningen:)!

Annonse

22.46 har rett.

Da jeg var barn og det brøt ut lus blant elevene på skolen, stengte de skolen i to døgn. Vi måtte lusekures en hel uke og gres med lusekam hver dag. Så å tro at det holder med en omgang luseshampo, er ikke riktig.

Hvorvidt lusekur ikke anbefales når man er gravid, i likhet med hårfarging, vet jeg ikke. Skulle ikke tro det, det er jo verre å gå med lusa.

Enig, det sitter så mye lowlife damer her inne at det ikke er til å tro.

Tenk å faen meg klare å henge seg opp i at hun skrev "stesønnen".

Hadde de samme uintelligente møkkafittefuckekjerringene reagert om noen skrev "stesønnen min spiste en skive med syltetøy i dag", tro?

Man skal holde tunga rett i munnen her, ja. Skal ha litt erfaring for å vite at jo mer drama i overskriften, dess mer drama videre. Hadde nok være en ide å bare skrive: Jeg har fått hodelus - noen som har gode råd mot det?

Egentlig tror jeg man bør skrive det som naturlig faller en inn i et stressa øyeblikk, og heller ta med i betraktning at det sitter mange mindre smarte her inne - og overse dem.

Sorry for kupping av tråden, HI.

De mest effektive lusemiddelet inneholder nervegift, og det er ingenting man har lyst til å ha i hus når man er gravid. Kjempesterkt og lukter helt grusomt. Man får Hedrin som er silikonbasert og bedøver lusene.

Dessuten er det en menneskerett å skrive "HJELP" og andre dramatiske ting i forbindelse med lus, det er jo en helt forferdelig ting å ha. Eneste trøsten er at man ikke dør av det, liksom....

Skjerp dere!!! Hva er problemet med at hun skrev stesønnen?Er det ulovlig nå?Herregud!Om dere er så dumme at dere ikke klarer å svare på et helt f...normalt spørsmål så hold dere unna!!!

Snakk om å dumme seg ut!

Det er faktisk ikke så merkelig at folk spør. Her er stesønn og graviditet nevnt som om det er vesentlige faktorer. Ganske pussig all den tid det ikke er noe relevant for svarene HI er ute etter.

Ha ha, skjønner dere ikke at stesønn er for å provosere?

Så masse pes enkelte her inne får når de nevner STE, kan jeg ikke klandre HI for å ha poengtert det.

Mitt STEbarn har aldri smittet meg med lus, men hun har gitt meg grå hår. Er det hakket bedre eller? KAn nevne at det har mitt yngste biologiske barn og.

VET at dette ikke har med lus å gjøre, og at dere synes dette mest sannsynlig er piss.

Nei, vet du hva - hvis du mener stesønn er nevnt som en vesentlig faktor her, så er du fryktelig dårlig på tekstanalyse.

Hva med denne: "Stesønnen min spiste en nøtt og fikk allergisk reaksjon i dag". Hvordan hadde du reagert på denne? Kan man ikke referere til noen med riktig benevnelse uten at folk går av skaftet?

Graviditeten er forøvrig et vesentlig poeng - enkelte lusemidler inneholder nervegift, og når man vet at selv hårfarging ikke anbefales for gravide (har nettopp stått en artikkel om dette i en nettavis), er det relevant å spørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...