Gå til innhold

Hva leker deres førsteklassejenter (6 år gamle jenter) med?

Anbefalte innlegg

Hva leker deres 6 år gamle jenter med?

Jeg har ei jente på 6 år, selvsagt, som ikke er så flink til å leke selv.

Etter at hun begynte på skolen i fjor høst sier hun stadig hjemme at de andre jentene i klassen synes hun har så kjedelige leker.. Men når jeg spør hva de andre jentene har av leker eller om det er noe hun ønsker seg har hun ikke noe godt svar.. De andre jentene i klassen har de samme lekene som henne, og hun ønsker seg ikke noe spesielt..

Så jeg lurer på, hva har deres 6 års gamle jenter for slags leker?

Fortsetter under...

Her går det mye i Pet shop for tiden. Er ellers glad i å leke med barbie og andre smådukker (feer, prinsesser, babyer o.l.). Spiller også ds, wii og brettspill. Legger puslespill. Hun har egentlig alt for mye leker med tanke på hvor lite hun leker med dem.

jenta vår er flink til å leke syns jeg. leker masse med barbiehuset og barbiedukkene på rommet sitt. går også mye i polly pocket og pet shop og sånne små my little ponni figurer. er i grunn generlt glad i små figurer. har også hatt en periode hvor hun har bygd mye med lego. hun liker sånne små ting og ordne og styre med å pynte i barbiehuset.

tegnesaker er også meget populært her i huset. hun elsker å tegne og produserer mye. fingerhekling er en hit for tiden finner sånne remser overalt for tiden føler jeg. driver også og syr enkle bilder med litt hjelp til festing av tråd og sånn. og vi spiller mye brettspill og wii og ds.

men kan også fortsatt finne på å bygge opp brio togbanen og bygge hus med bygge klosser og lignende i midten med masse små figurer som er passasjerer. denne leken er gjerne sammen med lillesøster. da bygger de også ofte hytte med det de måtte finne i stua og tar med seg baby dukkene og ordener og steller med dem og vi voksne blir bedt inn på kake:-) baby dukkene leker hun sjelden med alene.

Her går det i mykje småting. Petshop, ect. Det er og kjekt å lage smykker, perle, teikne, lese og høyre musikk. Har gått frå barnemusikk til listepop. Det går nok også i dokker, men det er ikkje hitten. Ho hadde og ein periode der ho spelte på sitt minipiano og sang til. O sist men ikkjeminst, går tida i sminke, pynting og utkledning. Synast det er vel tidlig, men er jo kjekt. Verre når ho fortel bestemor korleis augeskyggen blir lagt! Ute går det i sykling, trampoline, leik i leikehytta og andre vanlige ting. Å gå tur er ikkje lenger så stas. Skulle eg kjøpt ein ny leike til snuppa her, hadde det nok køpt småting, pynteting eller ein uteting til våren.

Jenta her og er veldig flink til å leike sjølv, og lika det å trekke seg meir tilbake. Blir ofte litt lei lillesøster som er meir selskapsjuk ;-)

Her går det i mykje småting. Petshop, ect. Det er og kjekt å lage smykker, perle, teikne, lese og høyre musikk. Har gått frå barnemusikk til listepop. Det går nok også i dokker, men det er ikkje hitten. Ho hadde og ein periode der ho spelte på sitt minipiano og sang til. O sist men ikkjeminst, går tida i sminke, pynting og utkledning. Synast det er vel tidlig, men er jo kjekt. Verre når ho fortel bestemor korleis augeskyggen blir lagt! Ute går det i sykling, trampoline, leik i leikehytta og andre vanlige ting. Å gå tur er ikkje lenger så stas. Skulle eg kjøpt ein ny leike til snuppa her, hadde det nok køpt småting, pynteting eller ein uteting til våren.

Vi har endel jenter i huset, men jentene på 6 (begynner på skolen til høsten), 8 og 9 år leker med det samme.

Sylivann er mest gøy om dagen. De to minste fikk det store hotellet til jul, og jeg har funnet mine gamle ting så de har masse å leke med til det. Str på hotellet passer til polly pocket dukker, små barbie osv slik at de kan bruke hotellet til flere ting.

Pet shop, det går veldig i perioder.

Polly pocket, også i perioder.

Geomag, har det i stua så det blir lekt med når de kjeder seg og det ikke er noe gøy å finne på.... har den i noen pynteesker så de er ikke synlige, de bare vet hvor de er. Det er egentlig meg og min mann sine, men ungene har lekt kjempe masse med de.

Playmo har vi kjempe masse av. alle 3 syns det er veldig stas, og jeg hadde masse som barn som jeg har funnet frem fra loftet.

Lego har vi også, har perioder der det blir lekt mye med. Også min gamle.

Barbie har vi i ørten forskjellige varianter. Det er mest 6åringen som syns dette er stas, men de andre leker med de selv om de påstår at de ikke gjør det. Ikke så vanskelig å se hva de leker med når de ikke rydder opp etter seg....

De har Snucks eller hva de hårete små dukke/bamsene heter.

Zhu zhu pets har de også, de blir brukt som kjeledyr til alt mulig annet de leker. De leker ikke bare med de.

Hester har de også mye av. Hestegale alle tre, så da må man ha hester å leke med.

Puzzlespill og spill har vi masse av, utifra hvor mye leker vi har så blir de brukt veldig mye.

Min mann er litt oppgitt over hvor mye leker vi har, men utrolig nok så blir alt leket veldig mye med. Ungene leker med det samme, og det meste er leker som jeg også lekte med når jeg var liten så jeg har tatt med alt fra loftet hos mine foreldre. Så veldig mye av lekene er mine gamle, hester, playmo, lego, sylivann, puzzlespill, spill, barbie osv.

Hadde foresten besøk idag, og da ble modelleiren tatt frem. 9åringen hadde vært på fære i den eksen siden sist så jeg, så dette går ikke av moten for de større heller. Merket at vi måtte fornye litt, for ikke mange farger uten om en ubestemmelig grå/brun farge og litt småtørr. Husker aldri på den esken vi har med dette, men veldig kjekt vi ikke har kvittet oss med den, har jo tantebarn som er mindre på besøk støtt og stadig, og som er gutter. Vi har jo nesten bare jenteleker....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...