Gå til innhold

rs virus

mine 2 små prinsesser :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er påvist rs virus i barnehagen til min datter på 2 år. Har ei tulle hjemme på 9 dager.

Hva bør vi gjøre?

Hvor farligt er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring helsestasjonen å spør hvilke tiltak du burde gjøre,jeg ringte idag og spurte pga noen som ville komme på besøk med ei datter på 3 som er forkjøla/influensa,jeg har en sønn på 8 dager å da sa de at ungen burde ikke utsettes for smitten..

hadde ei venninne som endte opp i isolat med sin sønn i en uke pga han ble smittet av dette viruset..skummelt:-/

Skrevet

80% av alle ettåringer (i alle fall i Norge) har hatt RS-virus. De fleste vet jo ikke at det er det de har hatt og det oppleves som en vanlig forkjølelse. RS-virus kan man få flere ganger.

De som vanligvis blir sykest av RS-virus er premature, barn med nedsatt immunforsvar eller lungesykdom. Spebarn kan også bli så syke at det kreves sykehusinnleggelse, fordi luftveiene er trange i utgangspunktet. Som oftest er det nok med innhalasjonsbehandling og evt oksygentilførsel for disse. De KAN bli så syke at de trenger pustehjelp, men det er sjelden.

Jeg hadde ikke villet at min nyfødte skulle få RS-virus (eller noen andre virus for den del), men det kan godt hende min nå 8,5 mnd gamle gutt har hatt det uten at jeg vet det. Han er nå forkjølet for 3. gang i sitt liv, men har ikke vært spesielt syk noen av gangene.

RS-virus kan i enkelte tilfeller være farlig, men som oftest ikke...

Vanskelig å råde deg til hva du bør gjøre... Kanskje rådføre deg med fastlege eller helsestasjonen?

Skrevet

Er det ikke RS-virus i alle barnehager nå for tiden da?

Er vel ikke så mye man kan gjøre egentlig, annet enn å prøve å unngå at eldste hoster/ nyser rett på lille babyen, selv om det ikke alltid er like lett (snakker av erfaring hehe), være ekstra nøye på håndvask osv. Og selvsagt ikke invitere gjester som er forkjølet på besøk..

her kan du lese mer om det;

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/bronkiolitt-akutt-rs-virus-2817.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...