Gå til innhold

synes dere gutten er veldig liten??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel vekt og lengde står jo til hverandre, så det er jo ike noe problem.

Om han ikke følger "normalen" så gjør jo ikke det så mye.

Må ikke fokusere så fryktelig mye på størrelse, til tider føler jeg det er litt sport i å ha minst unge her inne..

Annonse

Da hadde ikke du baby lenge.

Hvordan ligger han på vekstkurven da', og hvor høye er mor og far?

Spiser han og trives han?

Har han normalt hode .

Her inne er det påfallende mange store og barn som ligger langt fremme. Så ikke akkurat gjennomsnitt av befolkningen kn du si. Rart når de fleste har teydede mødre.

Klart han er liten. Det er jo ikke en subjektiv vurdering. Hvis du ser på et percentilkart vil du se at han er liten iforhold til andre på den alderen. Det er jo ikke noe å synse om. Han høres derimot proposjonet ut, så det er jo fint, og ikke alle behøver å være store.

19:07

De er ikke så mye baby lenger etter å ha fyllt året. Så da mener du at en unge på 3 som er like liten er mer baby? Hahaha, dette må være dagens!

Han er helt perfekt ifht høyde og vekt, spiser godt, helt normal, ligger greit freme i utviklingen også. Lærte å gå for noen mnder siden.

Mor og far er normalt høye - mor 172 og far 180.

Mange andre unger med samme høyde/vekt i den alderen.

Selvfølgelig er han knøttliten. Ikke så tynn kanskje, men veldig kort.

Men det vet du vel selv? Han ligger under 5 percentilen for lengde og mellom 10 og 25 percentilen for vekt. Det betyr altså at over 95 % av 3 åringer er høyere enn han.

Annonse

Faktisk kan man begynne å lure på om det er noen mødre som faktisk ønsker å få oppmerksomhet på hvor små dere barn er, jeg lukter litt det av denne trådstarteren. Minner meg litt om ei venninne, som hele tiden gnåler om vekt og lengde på barnet sitt.

Ja,han er liten,men det er ikke noe ille om han er aktiv,frisk og du får i han mat.

Jeg har en som blir 3 i april,han er nå 100 cm og 17.5 kg,de fleste guttene i vår bhg er på størrelse med han.

3 års kontroll kan du selv ringe å be om hvis du er bekymret for noe,eks. høyden/vekta/matinntaket..

Gjest Persille☠Kadalma

Ja, han er mindre enn gjennomsnittet, men noen må liksom være mindre og større for i det hele tatt å få et gjennomsnitt

Har han fulgt kurven sin hele tiden, eller har det stagnert? Har han god apetitt, energi, spiser godt? Han har en ok vekt ift høyde i hvert fall. Men han er liten ja. Normalt sett kan du forvente at han vil vokse rundt 7 cm på et år, så ca 95 cm når han er 4..lite for en gutt. Kunne vært lurt å fått han på veksthormonestimering, for å sjekke.

Jeg har tvillinger på 4,4 år, minste er 95 cm og 11,5 kg. Hun skal begynne på veksthormoner ( har også et syndrom som vil gjøre at hun ender på 140 cm uten hormoner )

Hun spør bare et spørsmål. Er han liten, og svaret er selvsagt ja. Om han er usunn er et annet spørsmål. Helsesøster er pliktig å undersøke/ henvise barn som ligger under 7 percentilen. Kanskje er han genetisk liten, men kanskje har han et vekstproblem som kan behandles også.

Han er ganske liten ja. 96% av alle 3-årige gutar er mellom 89 og 102 cm, berre 3% er lavare enn 89 cm. Men om han ikkje akkurat er fylt 3 enno, så når han kanskje "normalen" innan dagen er der. Uansett ser eg ikkje for meg at det er noko å bekymre seg for, når det er så lite om å gjere, viss han har vokst jevnt og trutt og fulgt kurven sin fint.

Gjennomsnittsvekta for ein 88 cm høg gut er 12,5 kg, normalen er mellom 10,7 og 14,5 kg.

Men eit viktig poeng er korleis høgda vart målt? Barn under ca 4 år klarar som regel ikkje å rette seg ut i full høgde inntil ein vegg, og vil bli målt meir nøyaktig liggande. Jenta vår vart målt til 88 cm på sjukehuset då ho var 2 år (liggande). Ca 10 veker seinare vart ho målt til 87 cm på helsestasjonen (ståande).

han spiser godt og er en aktiv liten kar... alltid fulgt sin egen kurve og veide 2,9 og var 46 lang da han ble født.. dagen før termin;)

spurte bare for jeg ikke har tenkt så mye over det men leste ett innleg om vekt høyde på 3 åringer og da så jeg at min prins var endel mindre..

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...