Gå til innhold

når du har perm med yngste og eldste er syk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrev nettopp ett innlegg om dette:-) Og nei, til vanlig er kun en av oss hjemme. Denne uken fikk 2 åringen omgangssyke og tillegg har vi en liten baby. Da kom mannen hjem fra jobb. En sutrete forkjølet baby som helst vil bæres, og en syk 2 åring som spyr var rett og slett ingen god kobinasjon. Ville dessuten unngå at vesla ble smittet.

Ser ingenting galt i det. Men, her er det nok delte meninger.

Når vi hadde omgangssyka, var vi begge hjemme. Nå var det pappa som var i perm- men når også han ble spysyk, sa det seg selv...

Nå ser ikke jeg på det som å "belaste jobben med fravær" når ungene er syke da, mokkasin..Har man barn, så har man det! Det bør enhver arbeidsgiver akseptere, spør du meg..

Et sykt barn har krav på like mye omsorg som den minste man er i permisjon med..Men man kan som sagt vurdere situasjonen..Eldstemann fikk vannkopper mens jeg hadde perm- men da var ikke pappa hjemme fra jobb, fordi det ikke var behov for det..

Det er ikke morsomt, men det ville ikke falt meg inn å be mannen være hjemme fra jobb pga noe sånt. Det ville heller ikke falt meg inn å gå hjem fra min egen jobb for å hjelpe pappaen med noe sånt i hans permisjon.

Om det dreide seg om langvarig sykdom, slik at jeg hadde holdt på å gå i gulvet av trøtthet, ville jeg heller vurdert det.

Annonse

Kommer helt ann på babyen og hvor krevende sykdommen til det eldste barnet er synes jeg. Men med feks baby som krever mye og omgangssyke ville mannen blitt hjemme fra jobb. Gjør det som føles rett for dere. jeg har bitt tenna sammen når jeg selv har vært i dårlig form noen ganger og alltid angret i ettertid for det resulterer bare i mer langvarig sykdom og en sliten familie.

Vi har aldri vært hjemme begge to pga syke barn, uansett om det har vært i mammapermisjonen eller pappapermisjonen har den som har vært hjemme tatt seg av syke barn.. Nå siste gangen var alle fire syke samtidig, men vi fikset det også ;)

Eneste gangen mannen var hjemme i mine permisjoner var da jeg selv lå med 40 i feber og var gørrsyk, da måtte han ta babyen et døgn, men ellers har jeg klart ungene selv om jeg har vært syk selv også.

Vet at begge vi har veldig høy terskel for å være hjemme fra jobb da, kanskje litt for høy for vårt eget beste noen ganger?

Mange av dere svarer at dere biter tenna sammen o.l. Men er det tilfredsstillende for den syke at den kanskje må kaste opp alene fordi mamma ammer eller er på badet med babyen? Mulig jeg er hønemor men husker at jeg opplevde oppkast som skrekkelig da jeg var lita og ville at mamma skulle vere der hvert sekund.

Altså det er greit dere som sier dere har høy terskel for å være hjemme fra jobb. Anser meg selv som en slik person og kan telle på èn hånd alle gangene jeg har vært hjemme pga egen sykdom. Men dette handler jo om å ivareta barna på best mulig måte og da ønsker jeg å benytte meg av sykedagene vi har for barna. Tror dette er en Dib-greie, på våre jobber er dette veldig vanlig og ikke sett på som å "svikte jobben". Lurer på hvilket forum de med lav terskel befinner seg på? Hadde alle vært som her inne ville det vært vanvittig lavt sykefravær...;P

Ved skikkelig omgangssyke hos eldste er pappan hjemme fra jobb, ja. Dette for å unngå smitte av yngste, og for at eldste skal få god nok pleie når hun kaster opp. Jeg også husker at oppkast var veldig skummelt da jeg var liten, så ønsker ikke at hun skal måtte spy alene når jeg må amme, få yngste til å sove el lign. Yngste er også en ganske krevende baby, som ikke takler å ligge noe særlig alene på gulvet osv uten å begynne å hyle..

Det er jo også helt fullt berettiget for mannen å ta en sykt barn dag i slike situasjoner, da min jobb i permisjonen er å passe baby (rent formelt sett, ifølge NAV)

Har selvsagt tatt hånd om både baby og den/ de syke barna, har opplevd det endel ganger selv. Har også vært syk selv et par gang, klarer det man må. I ekstreme situasjoner så har mannen tatt fri, feks da jeg hadde dobbelsidig lungebetennelse, da kom han hjem tidligere enn planlagt for å hjelpe meg siden de to minste også var syke da.

Annonse

Till vanlig var det bare en av oss som var hjemme, men de var begge myyye syke det første året til minsten og når babyen gråt 24/7, begge hadde omgangsyken og jeg hadde minste i bæresjal forran og eldste i meitai på ryggen i ett desperat forsøk på å stagge gråten, mens jeg vasset rundt i spybøtter og diarebleier, da kastet jeg inn håndkle og ringte til pappan og ba han om å komme hjem.

Men hvorfor utsette seg selv og barna for slike situasjoner?

Vanlig sykdom, som feber og forkjølelse osv, blir selvfølgelig noe annet- da ser jeg ingen grunn til at far må være hjemme i tillegg..

Hvis babyen er krevende og storesøskenet er veldig sykt, så ville jeg ikke se på det som noe nederlag å be mannen om å være hjemme.

Med spysyke så bør man få hjelp ganske raskt og det er fryktelig slitsomt å måtte ta puppen fra en sulten baby fordi søskenet har spydd i senga/bommet på bøtta som de ofte gjør. Er det eldste søskenet utslått av feber, er det nok mye lettere å ta seg av baby og sykt barn.

Alt går jo, selv om det er slitsomt. Jeg ser allikevel ingen grunn til å lide seg gjennom dager med grinete baby og grinete sykt barn bare for å ikke belaste jobben til mannen min.

Samboern er ikke hjemme fra jobb om treåringen er syk nei, da jeg er hjemme med en baby på 6mnd.

Men nå er jeg vant til å være en del alene med dem også da, da samboern reiser en del med jobben.

Her kan mannen fint ta seg en sykt barn dag i slike tilfeller.

Verken han eller jeg ser noe nederlag i det...

Får følelsen av at mange av dere mener at man er en dårligere mor hvis mannen er hjemme og hjelper til i slike situasjoner?

Kommer an på hvordan syk barnet er. Ved f.eks omgangssyke hvor eldste spyr i vinkler og babyen er urolig synes jeg ikke det er noe nederlag at pappaen blir hjemme med sykt barn. Ved en eventuell forkjølelse stiller det hele seg annerledes.

Jeg har heller ikke dårlig samvittighet over å være hjemme med syke barn, men ser ikke nødvendigheten av at begge foreldrene skal være hjemme......!

Hvis vi snur det rundt.Mannen er hjemme i permisjon og jeg er på jobb. Da vet jeg at mine kollegaer må jobbe "livet av seg" for at det skal gå rundt på jobb og slik er det vel på flere arbeidsplasser?' Da å ha samvittighet til å være 2 voksne hjemme på 2 barn.....Vansklig.

Jeg tror ikke babyen har vondt av å ikke være verdens midtpunkt en dag eller to, heller.

Det er ikke rart at det koster å drifte det norske velferdssamfunnet!!!!!

Tror ikke dette hadde vært et problem/spørsmål i noen andre land.

Jeg sitter faktisk hjemme nå med spysyk 3 åring og en baby på 9 mnd. Går greit, men veeeeldig kjedelig!!!

I dag er 3 åringen ikke så syk, så det går helt fint alene, men hadde hun vært som i går (spy, spy, spy) hadde det nok vært litt stress, ja.

MEN, når mennene deres er hjemme i permisjonen sin og storesøster/storebror blir syk, er pappaen hjemme alene med babyen og storesøster/bror da?

herrejøsses...håper ingen av dere som synes man må være en voksen per syke barn begynner å jobbe på et sykehus...At det går ann å være så hjelpesløs??? Heldigvis tror jeg de fleste kvinnfolka i Norge ( evt mannen om han har permen) klarer å brette opp "skjorteermene" og gjøre det som gjøres må de få timene det er snakk om...herlighet....

herrejøsses for en usaklig kommentar.. Det handler da virkelig ikke om å være hjelpesløs eller brette opp skjorteermene her, men å ta visse smittehensyn! Jeg synes ihvertfall ikke at det er særlig smart å fly rundt og tørke spy etter 2-åringen som spyr ned halve huset, og samtidig prøve å amme og passe på nyfødt baby- det er jo som å BE om at minste også skal smittes... så takk, men nei takk- ikke her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...