Gå til innhold

Drømmehuset vs tomannsbolig på drømmestedet

Anbefalte innlegg

Bare lufter et dilemma her... Kanskje et luksusproblem i noens øyne, men for meg så er det ganske tærende.. Here it goes:

Vi bor i et nydelig stort hus som er PERFEKT! Brukt masse tid og penger på det de siste 5 årene. Det er rett og slett en perle. Problemet er at det ligger avsides uten barn og med utrygg vei til skole(les; smal veg som det kjøres veldig fort.) Ikke er det noe særlig barnevennlig tomt heller da huset ligger for nærme veien. Ikke naboer(noen, men naboene er gamle). Har ikke gatelys her heller.. Jeg trives ikke noe særlig her lenger. Før vi fikk barn var det midt i blinken for oss, da vi ofte hadde terrassefester og trivdes med å ha muligheten til å "gjøre som vi ville" uten å ta hensyn. Nå har vi to barn på 3 og 1 og merker at behovet for å bo sentralt med gangavstand til lekeplass, barnehage, tilgang på lekekamerater virkelig har kommet. Bare det å se folk!! Og ha opplyste gater - savnet er altoppslukende for meg om dagen.

Pluss at huset er dyrt "å drifte". Betaler veldig store strømregninger hver mnd og har jo veldig mye lån her.

Nå er det en halvpart av en tomannsbolig som er til salgs i det området vi vil bo. Trenger ikke å gjøre noen ting der, det er nyoppusset og kjempefint. En god del mindre enn det vi har nå, men har nok soverom. Til og med en koselig loftstue :)))

Så mitt dilemma er; selge drømmehuset med stor tomt (1,4 mål) og flytte til en halvpart av tomannsbolig med tomt på 337kvm i et område med mange barn og trygg vei til skole/barnehage.. Vanskelig. Ihvertfall sålenge vi har gjort så mye her med mye hjelp i form av både penger og arbeidskraft av familie... Og huset vårt ligger bare 3 km unna.

Familien kommer til å få hakeslepp hvis vi gjør det.

Noen synspunkter?

Fortsetter under...

Glem hva fammilien vil tenke og hva de vil si. Det som betyr noe er hvor du blir lykligst, hvor mannen blir lyligst og hvor barna blir lykligst på sikt. Å bo et sted hvor man ikke trives er bare dumt om man har et reelt alternativ. Om dere er veldig usikkre og det er utleiemuligheter der dere bor kan dere jo eventuelt leie ut husetder dere bor nå of flytte. Om dere ønsker dere tilbake om noen år, når barna blir store, kan dere flytte igjen.

Beliggenhet er det viktigste når man har barn. Hadde ikke barna hatt lekekammerater hadde jeg aldri orket å bo der dere bor nå. Vi bor i tomannsbolig. Slipper ungene ut døra og de har andre å leke med. Pluss at vi voksne har noen å prate/drikke kaffe med når ungene leker. Hadde aldri byttet bort dette.

Hvor stor forskjell blir det på kvm mellom de to husene? Vår tomannsbolig er 120 kvm. Akkurat passelig til 2 voksne og 2 barn.

tenk på barna ¨å hvor bra frihet det blir for dem å kunne ha venner rett ved.

dere sparer samt en del penger. det må jo være utrolig godt for dere.

er ingenting i veien å flytte øde igjen senere. men viktig for barn å ha venner,.

Huset vårt er på 165kvm. + kjeller med masse muligheter under nesten hele huset. Tomannsboligen er på 126kvm. Takk for synspunktene.. Det er akkurat slik jeg tenker også. Det med å leie ut er nok ikke et alternativ da vi aldri får inn nok til å dekke opp det det koster oss å ha det. Deler av grunnen til at vi ønsker å flytte er å få litt bedre råd.

Annonse

Ja, det med lekekamerater er så viktig! Har selv vokst opp med lekekamerater rett over veien og ser ikke for meg at barna skal vokse opp uten.. :(

Vi kan jo alltids bygge drømmehuset litt mer usentralt når barna blir større!!

Takk for tilbakemeldinger :)

HI

Takk!! Glemte å nevne en vesentlig ting for mannen min da: Han har motordilla.. Og har både en bråkete harley davidson, en gammel veteranbil og noen andre bråkedingser samt at vi er avhengig av å ha to biler. På den tomannsboligen er det kun 1 biloppstillingsplass på en felles parkeringsplass..

HI

Annonse

I fare for å ikke være så anonym lenger; Her er link til bilde av huset vårt da..

http://mammas-vilje.blogspot.com/2011/02/mi-casa.html

Verdivurderingen på huset vårt var 2 650 000 for snart to år siden...Da var det ikke helt ferdig(det er det ikke ennå heller da...)

HI

For å si det slik: behovet for å være nærmere folk og ikke minst andre barn vil ikke minke jo større barna blir. Barna dine vil også etterhvert ha lyst til å besøke venner, gå ut og leke med andre. Jeg hadde faktisk ikke vært i tvil. Flytt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...