Gå til innhold

Foranliggende morkake og hensyn man skal ta..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser av innleggene her på BarniMagen at det å ha foranliggende morkake ikke er så uvanlig som jeg trodde da jeg selv fikk det påvist på ordinær UL uke 19. Er nå uke 31 og skal på ny UL mandag for å se ann beliggenheten med tanke på KS. Var på 3D UL for ett par uker siden og fikk da beskjed om at den fortsatt ligger foran, så jeg er jo forberedt på KS.

Men jeg lurer jo på om alle har fått ulike restriksjoner, tenker da på ikke sex, ikke løfte tungt, holde senga osv?

Jeg har selv sluppet unna med ingen plager med dette, ikke antydning til blødninger eller lignende altså, men har heller ikke fått noen begrensninger eller hensyn jeg må ta.. Den dekker jo hele åpningen så jeg skjønner jo at ting fort kan skje, men lurer altså på om det er min lege og jordmor som ikke har tatt dette på alvor, eller om det er litt overdrevet det med hva man kan og ikke kan, alt med måte selvfølgelig, og i fare for å bli misforstått, så selvfølgelig er dette ikke en bagatell, hverken for meg selv eller de av dere som har slitt med blødninger og tidligere abort historier osv..

Men jeg bare lurer ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også foranliggende morkake og de gav meg ikke noen restreksjoner om noe først. Så jeg tok jo ikke noen hensyn heller. Hadde sex og begynte å blø ganske kraftig.

Kom inn på føden og de var da sjokkert over at ingen hadde fortalt meg at jeg skulle unngå sex når morkaka lå slik. Fikk blødningstopper og det gikk bra. De sa da at jeg ikke måtte løfte tungt, ingen sex, ikke trene, unngå å gå så mye trapper og ikke anstrenge meg, og de ville ikke anbefale meg å reise lenger unna sykehuset enn ca 1 time i tilfelle morkakeløsning.

Dette har jeg holdt til nå og nå først hadde morkaka flyttet seg såpass til siden (2cm bort fra åpning) så jeg kan føde normalt nå (grensen er på 2 cm unna).

Så jeg råder deg å ta forhåndsregler slik at du unngår morkakesvikt og morkakeløsning...

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen, hvor langt er du på vei nå?

Jeg har også forstått det slik at jeg skal ikke på flere UL enn den til mandag (uke 31+4) har den ikke flytt seg er det KS det blir, men kanskje ikke riktig det heller da??

Skrevet

Jeg er i uke 37. Da jeg kom inn på ul i uke 33 for å sjekke om den var trekt seg opp så var den ennå forran og fikk ny time to uker senere. Da jeg kom til denne var det samme resultat.

Jeg fikk da ny ul i uke 36 og da var den ennå i bekkenet og langt nede. Men nå var den som sagt 2 cm unna åpningen og det er akkurat grensa for å få føde normalt.

Siden hodet til ungen nå står helt nede i bekkenet så er det ikke noe mulighet for at morkaka kommer i veien. Hadde ikke hodet stått slik så hadde de nok vært i tvil om jeg kunne føde vanlig sa de (siden det er på grensen med 2 cm).

Tror nok du får ny ul om den ennå er forran.. :-)

Skrevet

Hei Mia2011 :)

Jeg ville bare ønske deg lykke, lykke til på mandag!!! Når har du time??

Jeg har time kl 0845, er kjempespent selv på om det blir ks eller ikke... Jeg forstod det slik forrige kontroll (3-4 uker siden) at jeg da kan få ks-dato på mandag, altså selve kontrollen den 28/2, men jeg skal til gyn (overlege) og ikke føden (jordmor)...

Send meg en sms når du har vært der da, så gjør jeg det samme, spent på dine vegne!! Tenk om vi ligger på barsel sammen - det hadde vært hyggelig ;)

Ha en fortsatt fin helg :)

Klems

Skrevet

Jeg har selv foranliggende morkake,og har fått beskjed om at det er ganske normalt.. og har ikke fått noen ristriksjoner, har gjort akkurat det samme som tidligere og ikke merket noe.. Eneste at jeg kjente spark relativt seint, uke 20.

Fikk beskjed i uke 25 at morkaka hadde flyttet seg fra åpningen.. altså trukket seg oppover.. og det var vist veldig vanlig at den gjorde det hos de fleste..

Håper alt ordner seg :)

Skrevet

Hei,

jeg har time 8.30, hos jordmor ;)

Er jo som sagt ikke så uvitende, siden 3D UL har vist at den ikke har flytt seg, men har et ørlite håp allikevel.. Hvis det er uforandret så må jeg vel vente en uke eller to før jeg får time hos gyn., håper da på KS rundt påske.. blir spennende å høre når du får ditt ;) siden vi har termin nesten likt så vil vel jeg få ca samtidig ;) hadde vært koselig ja ;)

Vi høres mandag ;)

*klem*

Skrevet

Hei igjen! Ja, min hadde ikke flyttet på seg på kontroll i uke 28, men det visste jeg fordi jeg har litt blødninger, rosa og brunt utflod! Tror ikke min har flyttet seg ettersom den har ligget på samme sted siden uke 5! Uansett, lykke til :)

Skrevet

Hei! Jeg sniker meg inn fra 2 trimester.. Jeg var på 3d ul i uke 20 bare fordi jeg ikke fikk vite kjønn på ordinær ul. På 3d ul fikk jeg vite at jeg hadde forannliggende morkake, men dette sa di ikke noe om på ordinær ul... Nå blir jeg superstressa, jeg har ikke fått noe ny time til ekstra ul for å se at den har gått på plass...

Jeg har ikke hatt blødninger eller rosa/brun utflod, og er helt fin i form. Hva bør jeg gjøre?

Skrevet

Hei neba,

skjønner du blir stresset da, men har du ikke nevnt det på de kontrollene du har hatt etterpå? hos jordmor/lege?

Du bør ta det opp neste kontroll, og gjøre oppmerksom på oppdagelsen, da vil du sikkert få ny time til UL, senest rundt uke 32, men forhåpentligvis før.. Det er jo avgjørende hvordan den ligger, for de fleste flytter den på seg, i mitt tilfelle har den flytt seg feil vei.. typisk.. men er spent på utfallet av UL imorgen ;)

Jeg har heller ikke hatt noen plager som sagt, hverken blødninger eller utflod, men det er jo ikke dermed sagt at det ikke kan komme senere, jeg er nå 31+3..

Skrevet

Jeg ringte jordmor i dag, hun sa at det var ingenting å tenke på siden jeg ikke hadde hatt blødninger... Siden de ikke hadde satt opp ekstra ul da jeg var til den ordinære var det nok bare at morkaken la forann på magen slik at det var vanskelig å høre fosterlyd..

Nå blir jeg stresset på ny siden du Mia2011 ikke har hatt noen blødninger og alikevell ligger den forann åpningen...

Jeg må nok ta det opp med lege også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...