Gå til innhold

Mulig jeg må få det inn med teskje, men et spm om oppvarming av melk.

Anbefalte innlegg

Hei.

Til nå har jeg pumpet meg og gitt på flaske, men nå er jeg så sliten at jeg ikke vet helt hvilket ben jeg skal stå på. Så driver å tester ut en del mme for å se om hun tåler disse. Er 3 mnd nå. Grunnen til at jeg har pumpet, er at hun er født prematurt og har ikke klart å spise seg mett på puppen. Jeg føler skikkelig på presset i Norge med å måtte amme, og syntes det er skikkelig kjipt å føle seg som en dårlig mor når jeg nå velger mme, noe jeg selvfølgelig vet innerst inne at jeg ikke er. Men fortsetter jeg å pumpe nå, tror jeg at jeg snart går på en smell. Var på sykehuset i 2 mnd med jenta vår, og lå flatt i 19 uker av svangerskapet. Så man kan si det ikke har vært et lett svangerskap. I tillegg mistet vi sønnen vår etter 5 uker i sommern 09. Så mulig jeg først nå har fått en reaksjon, som gjør at jeg er døds sliten. Orker så vidt å puste av og til . Jeg innbiller meg om at jeg kan slippe pumpingen med god samvittighet vil det gjøre ting lettere for meg.

Men så leser jeg jo så mye på nettet om farlige bakterier, død osv. Vet at det står mye rart på nettet, og at alt ikke gjelder i Norge, men blir jo overnervøs alikevel. Det jeg lurte på er om de som bruker mme der man skal varme opp melken i 40 grader? Gjør dere dette, eller varmer dere til 70 grader alikevel??? Er så redd for å gjøre noe galt. Hvordan vet dere eksakt grader?? Vet det blir mye spm fra meg, men trenger sårt hjelp her før jeg stuper. Var så utrolig glad når jeg fant denne tråden, for da følte jeg meg ikke alene, og vet det er mange fantastiske mammaer der ute som faktisk ikke kan gi mm, men er verdens beste mammaer uansett.

Hilsen Line

Fortsetter under...

Hei Line!

Jeg pumpet også, så jeg vet at det er utrolig krevende! Jeg begynte med mme ved 3,5 mnd og syntes som deg at dette blande greiene var skumle saker. Så jeg satte meg grundig inn i det og mailet både til flakeposten.org og til mattilsynet. Kort oppsumert:

- mme skal blandes ved den temperaturen som står på pakken! (varierer altså fra merke til merke bare for å gjøre det litt vanskelig...)

- det viktigste er å lage ferske måltider hver gang (pga de nevnte bakteriene)

- passe på å ha god håndhygiene

- vannet trenger ikke lenger å kokes når barnet får annen føde enn mm/mme

- når barnet får annen føde enn mm/mme er det også tilstrekkelig å ta flaskene i oppvaskmaskinen på 70 grader. Smukkene bør kokes/steriliseres under hele flaskeperioden

Jeg brukte et merke som skulle tillages ved 40 grader. Jeg hadde da kokt vann ferdig oppmålt på flasker i kjøleskapet som jeg varmet i micro. 40 grader er litt varmere enn kropstemperatur på innsiden av håndleddet, så dette kjente jeg meg bare frem til. Ristet så godt, og da sank temperaturen som regel til drikketemperatur (37grader), hvis ikke holdt jeg flasken bittelitt under rennende kaldt vann bare.

Jeg har samlet alt det jeg selv fant ut under to tråder her på forumet som starter med HOLDES OPPE.

Ved norsk kompetansesenter for amming avluttes det foresten i disse dager en masterstudie (mulig den alt er pubnlisert) som er gjort på mødre som har fullpumpet, og det viser seg at for de som har fått til pumpingen så har den største utfordringen vært å stoppe! Det krever sin kvinne å fullpumpe, men det krever også styrke for å innse at nok er nok og at mme duger i massevis. Så vær stolt av deg selv både for innsatsen du har gjort, og for at du greier å se dine begrensninger i tide. Barnet er ikke tjent med at mor møter veggen.

Lykke til med mme, dette kommer du fort inn i :-)

Tusen takk for et oppmuntrende svar blomstre. Det satt jeg pris på. Har som mål å klare å pumpe meg i 2 mnd til, for så å gi det jeg har i fryseren i ca 1 mnd etter det. Så da er hun 6 mnd. Men dette er jo ikke sikkert jeg får til, så da er det veldig greit å snakke med andre som forstår meg og har et litt videre syn enn enkelte helsesøstre når det gjelder mme. I følge min helsesøster var det bedre at jeg gikk på en smell enn at Ida ikke skulle få mm. Gammel dame, ble helt satt ut og bare gråt etter møtet. Spurte henne også om tilberedning av mme. Men det hadde hun ikke satt seg inn i. Ble helt sjokkert jeg, de forsømmer jo de barna som får flaske. De har da like rett til oppfølging og engasjement som de barna som får pupp. Syntes det rett og slett er forkastelig. Så var så glad når jeg fant denne tråden... helt super....

:o)

Ja, jeg målte opp riktig mengde rett på flaskene som ble brukt til mating. For et døgn om gangen.

Har samme opplevelse som deg angående helsepersonell og mme. Ble ganske rystet over den oppdagelsen. Faktisk så står det i retningslinjene deres at de skal følge opp og gi informasjon om mme dersom amming ikke er mulig, men de får jo ikke noe kursing eller særlig materiell om dette. Har prøvd å ta dette opp med helsedirektoratet uten særlig gehør...

http://www.lokal-avisen.no/_files/products/1c7a0cd_61.pdf

Utrolig flott at du har tatt dette opp.

NÅ er det bare å begynne å prøve ut hvilke mme hun tåler. har skjønt at noen barn reagerer på enkelte merker. Håper virkelig det går smertefritt... Og nok en gang, tusen takk for informativt svar.

Annonse

Hei!

Jeg kjenner meg også veldig igjen i din historie.

Prematur som ikke tok puppen i begynnelsen, når han endelig tok puppen ved 6 uker så tønte han ikke brystene mine, med de komplikasjoner som det medførte (= les brystbetenbelse) gikk over til å pumpe og gi mm på flaske, "bare en uke til, bare enda en uke" kvernet i hodet mitt, med det resultat at jeg gikk helg i kjelleren, og eldstebarnet fikk mye kjeft og lite oppmerksomhet. fra mor i denne perioden. Fullpumpet i 3,5mnd og kastet inn håndkleet etter noen alvorsord fra min kjære og venner rundt som så hvor mye jeg slet med dette.

Da jeg tok det opp med legen min at jeg ville slutte pumpingen, så hun bare på meg og sa at det måtte jeg ikke gjøre for barnet måtte jo få morsmelk.

Jeg tok allikevel et valg om å slutte av hensyn til de rundt meg og den lille pjokken og storesøsken som trenger en glad mamma som kan bruke tid på andre ting enn å slite seg ut på pumping natt og dag. Det var en tøff avgjørelse, for jeg ville så gjerne få til ammingen eller i det minste gi pumpemelk, men i etterkant angrer jeg ikke et sekund.

Etter at vi begynte med mme så føler jeg meg endelig som en god mor igjen, bruker den tiden jeg før brukte på pumping til "mamming" - å kose, leke og gi masse positiv oppmerksomhet og bygge opp et flott forhold til min lille pjokk.

Håper at alt ordner seg for deg også og at du ikke går helt i kjelleren på grunn av ammeforventninger og dårlig samvittighet:-)

Tror at disse negative holdningene i helsevesenet mange ganger skyldes mangel på kunnskap og riktig opplæring. All fokus er på å få kvinnene til å amme sine barn, og det er selvsagt veldig bra, men i de tilfellene hvor amming mislykkes er oppfølgingen heller dårlig. Synes også råd om å la mor 'gå på en smell' fremfor å gi morsmelksersratning er hårreisende. Barnet har ikke godt av en totalt utslitt og deprimert mor. Alle som har fullpumpet seg over tid vet hvor utrolig slitsomt og utmattende det er. All honnør til de som klarer det, men det er også lov å si nok er nok uten å bli kritisert for det. Det blir folk av de barna som blir flasket opp også.

Tusen takk for oppmuntrende svar. Ja det er skikkelig kjipt å måtte gi opp å gi morsmelk når jeg har såppas mye, men som dere sier mamming er viktigere enn amming, og akkurat nå grøsser jeg nesten npr hun skriker for jeg er så sliten..

Er det noen av dere som kan anbefale en mme som ikke er så tung mot magen? Til nå har vi prøvd den ferdige nanen, men hun sliter da en del med å komme på da. Og har dere noen andre erfaringer enn malt som kan hjelpe?

Nok en gang tusen takk for svar..

Hei!

Vi bruker vanlig NAN i pulverform og kjører på med malt i hver flaske. Husker at førstemann slet mye med hard mage så vi byttet til NAN-H1 som kan kjøpes på apoteket, den er mer lettfordøyelig enn den vanlige NAN. Jeg har ikke erfaring med de andre merkene.

Ellers så hjelper jo sviskepure, men er usikker på om du må vente til 4mnds alder med å gi det. Du kan jo forhøre deg med helsesøster. Her har malt hjulpet, måtte bare finne riktig mengde.

Lykke til!

Litt avhengig av hvor prematurt barnet ditt er, men du kan få lege til å skrive ut spesial erstatning , enten PreNAN Hy (tror den heter det) eller Enfalac. Vi startet med Collett og vår premature baby sprutgulpet i 3 mnd. Straks vi fikk Enfalac gikk gulpingen over, og den er spesialtilpasset premature når det gjelder næringsinnhold, jern ,fettsyre osv. Retningslinjer for premature i Norge viser til forskning som avdekker at premature vokser for dårlig på MM, mange trenger MME. Så ikke slit deg ut! !

Hei Anonym :o)

Hun er født i uke 28, så 3 mnd fortidlig. Vi har prøvd ut den type Nan du nevner, og den funker bra på henne. Men den er ganske dyr. Vil vi få den billigere om vi får en resept fra lege? Vet du noe om det?

Hun sprutgulper hver kveld, men det gjør hun med mm også, så tror ikke det er pga mme. Takk for tipset :o)

Annonse

Hei igjen. Vår er født 3,5 mnd for tidlig, og tror absolutt dere er kvalifisert til å få dekket MME av refusjonsordningen HELFO. Ta vare på alle kvitteringer du har kjøpt MME for på apotek:-). Få lege til å skrive ut resept, og denne HELFO ordningen dekker det du selv har lagt ut noen mnd tilbake i tid, og du vil fremover få dekket alt det koster. ( Ikke jern, multivitaminer og lign, som jeg regner med du også må gi, men spesialMME dekkes fullt ut ) . Mye å passe på som prematurmamma, ikke vær redd for å spørre lege ellers skal apoteket også kjenne til refusjonsordningene.

Vår reagerte kraftig på multivitamin også, ville prøvd å ta bort den hvis du gir , og se om sprutgulpen gir seg...

Masse lykke til, du kan jo også prøve "Prematurdebatten" her inne, om du lurer på mer!!

Mulig det ble litt rotete her, du få rnok ikke dekning for vanling NAN (vi fikk ikke den perioden vi kjøpte Collett), men har du kjøpt PreNANHy av egen lomme får nok igjen de pengene!!

Tusen takk for informativ info Anonym :o)

Ja det er mye å passe på med disse premature. Er ekstra nervøs også, for mistet gutten vår i sommern 09, han var pgså prematur. Så er nok ikke den mammaen med skuldrene veldig langt ned nei. Med det er sikkert ingen nybakte mammaer ;O)

Vet du hvor lenge de kan bruke denne type nan? Hørte noe om til 6 mnd alder, men vet ikke helt hvor jeg leste dette.

Vi er med i et ernæringsprosjekt på sykehuset, så må ta disse multivitaminene da. Men regner med jeg kan kutte de ut når jeg kommer til å gå over til kunn mme etterhvert. Blir vel om noen mnd. For nå orker jeg ikke så mye pumping lengre gitt..

:o)

Hei igjen.

Jeg vet ikke hvor lenge du skal gi spesial NAN, ille hørt med sykehuset, enten når du skal inn til sjekk (du følger sikkert sammen "løp" som oss), eller om det blir for lenge til så ring og si du har spørsmål om ernæring.

Du gjør nok en kjempeinnsats for barnet ditt! Kjempebra at du pumper, men ta vare på deg selv også. (Jeg klarte 9 uker). Lykke lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...