enits40 Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Sorry for nok et innlegg om bæsj...Men lille her har de siste ukene hatt hyppig, løs avføring sikkert 8-9 ganger i døgnet og hver dag kommer det minst en bleie med grønn bæsj (i tillegg til noen gule eller gulgrønne). Har jo lest at disse grønne bleiene ikke er unormale for brystbarn, men stusser likevel på at det kommer så mange nå. Dere som har opplevd det; har dere funnet noen slags sammenheng? Har baby fått grønn bæsj etter noe dere har spist? Når han/hun har vært syk? Når dere har vært syke? Ingen av oss har vært magesyke, så tror ikke det kan skyldes noen infeksjon. Har tenkt på å kutte ut melkeprodukter fra kosten min, men dette kompliseres ved at han er avhengig av mme om kvelden for å legge på seg nok. Går bare opp ca. 150 g per uke selv med dette tillegget. Forøvrig er han 3 måneder og virker bra i allmenntilstand. Vekta går også opp som før. Noen har erfaring?
J -76 Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Gutten min er 4 uker og får morsmelk. Når han har grønn bæsj, virker som han har magevondt, trolig pga noe jeg har spist. Har ikke klart å finne ut enda hva konkret jeg spiser som plager han.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Hei og hopp:) synes 8-9 bleier med avføring var mye i døgnet for en på 3 Mnd. Sikker på at det ikke kan være noe magevirus eller noe? Over til den grønne bæsjen. Det får de ofte når de har litt vondt i magen/tenner eller lignende. De kan vel også ha det til vanlig. Jenta mi har mye sånn" grønn" avføring. Ikke helt grønn,men grønnskjer i den. Det har hun hatt i 2 Mnd og har ikke merket at hun har noe vondt i magen. Går greit opp i vekt også,ikke Veldig mye men ikke lite heller(ca 150 gr i uka) og hun er snart 5 Mnd. Så noen kan ha grønn bæsj uten at det er noe. Det sa iallefall HS her også. Men Siden babyen din bæsjer så mye tenker jeg magevirus eller noe.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Beklager,leste Litt fort nå. Rart om det skal være magevirus i flere ukers kan være det er noe babyen din ikke tåler så godt,derfor hyppig og grønn avføring. Men kontakt HS og hør der. De kan helt sikkert komme med noen gode råd,evnt anbefale deg å avstå fra melk osv. Ville ikke bare begynt med slike ting uten å ha forhørt meg med HS/lege først:) Lykke til:)
Nat27 Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Gutten min har hadde bæsj i hver eneste bleie jeg byttet fra han var født til han var tre mnd. Så hyppigheten er det nok ingenting galt med nødvendigvis.. Grønn bæsj så jeg første gangen når jeg hadde brystbetennelse. Da var han rundt 4 uker. Ellers har jeg også sett det innimellom, ofte i forbindelse med litt magevondt og mye luft. Men har ikke kunne se noen spesifikk sammenheng med noe jeg har spist, egentlig. Han hadde også grønn avføring for noen uker siden da han hadde litt feber. Så alt i alt er det alltid en grunn til grønn bæsj, jeg bare vet ikke alltid nøyaktig hva grunnen er. Ville kanskje tatt en sjekk med helsestasjonen dersom det vedvarer, ellers så tror jeg det er ganske vanlig at bæsjen er alt fra sennepsgul til mørkegrønn. Det er hvis det er spor av blod i avføringen eller hvis bæsjen mister fargen at man virkelig skal bekymre seg. (blod kan også evt. være ufarlig, de får lett små rifter i tarmen)..
lovina Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Lille her er tre måneder og har fortsatt bæsj i hver bleie jeg bytter, altså maange ganger i døgnet, har ikke tall, også om natten. Så er enig med Nat27, hyppigheten er ikke noe galt med, er veldig forskjellig fra baby til baby Lille her har også endel grønn bæsj. Har kuttet ut absolutt alt av melkeprodukter og alt som inneholder melk. Dette har hjulpet enormt, han har sjelden grønn bæsj og magevondt og gråting er nesten borte Gjorde dette uten å rådføre meg med helsesøster. Får uansett liten hjelp der, hun har liten erfaring. Har du mye melk? Det kan også være en årsak til grønn/slimete bæsj hvis jeg ikke husker feil. Det var en som la en link til det her inne tidligere, husker ikke siden.
2010 Mammaen Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Gutten min hadde det av og til da jeg jeg fullammet. Hadde det også en lengre periode rundt 3-4 mnd alder. Jeg fant aldri ut hva det var ved enekeltepisodene eller da han hadde det i et par-tre uker i strekk. Han hadde også mange avføringer per dag (og begynte igjen med avføring om natten den perioden). Han virket ikke plaget av det og det gikk over av selg selv, så jeg gjorde aldri noe videre med det heller. Tror nok det er ganske vanlig, og helt ufarlig hvis formen er fin og de legger på seg som vanlig:-)
2010 Mammaen Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Forresten er 150 gram per uke kjempebra!
enits40 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. februar 2011 Takk for svar, snille jenter! Godt å bli beroliget her inne! I dag gikk jeg faktisk til lege, på helsestasjonens anbefaling. Han sa at avføring kan komme i alle slags farger og alle slags konsistenser for brystbarn. Så lenge de ikke kastet opp i tillegg eller sto i fare for å bli dehydrerte og så lenge allmenntilstanden var fin, var det helt ok. 8-9 avføringer per. dag var kanskje litt over normalen, mente han, men konkluderte med at gutten var frisk som en fisk. Godt!!! :-)
enits40 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 25. februar 2011 PS: Forresten litt rart at ikke helsestasjonen gir samme svar. De burde jo ha masse erfaring med sånne ting! ..... Eller hur?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. februar 2011 #11 Skrevet 25. februar 2011 Lilleloppa mi bæsjer vanligvis sjelden (dvs maks 1 gang i uka), men de siste dagene har det plutselig kommet hyppigere, og vi var vel oppe i en 7-8 bleier her om dagen. Nå er det vel bare et par om dagen, men noen er mer grønne i fargen enn de pleier. Hun er forkjøla nå, og har vært ganske plaget med hoste, men tror ikke det spiller inn på avføringen.. Bekymrer meg uansett ikke- det sies jo at det meste er normalt når de bare får morsmelk, og så lenge han har gode våte tissebleier i tillegg og går godt opp i vekt er det sikkert ikke noe farlig=)
Super-Langbein Skrevet 25. februar 2011 #12 Skrevet 25. februar 2011 Begge barna mine får grønn bajs før tannfrembrudd.
tingeling78 Skrevet 25. februar 2011 #13 Skrevet 25. februar 2011 Min hadde det i over 3 uker og jeg fikk mast meg til avføringsprøve. Ble jo omtrent gal av alle de bleiene og klesskift. Han var også ganske irritert og grinete. Viste seg at det var virus. Men gikk ikke over av seg selv. Kuttet ut all melk. Gikk over til å fullamme, selv om jeg ikke hadde nok melk og kjøpte grøt uten melk som han fikk på kvelden. Få dager etter var alt borte. Etter magevirus kan tarmene være overfølsomme og det kan hjelpe å kutte ut melk fra kosten. Jeg trappet forsiktig opp melk igjen og det gikk fint. Har gått 2 mnd nå og nå begynner det å bli grønt igjen. Men nå har han vært forstoppet. Kan visst bli det også dersom man reagerer på melk. Skal virkelig ikke være lett med den lille magen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå