Gå til innhold

Samlivsbrudd... Er så fortvilet nå :( (Samme som på Skravle)

Anbefalte innlegg

For noen uker siden ble pappaen til mini og jeg enige om at vi flytter fra hverandre. Han flyttet ut, og jeg ble boende i huset sammen med mini, da jeg gjerne vil at mini skal fortsette i bhg her og vokse opp sammen med kameratene sine.

Vi var på meklingsmøte i forrige uke og fikk meklingsattest, søknadene er nå sendt inn til NAV. Noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar før søknadene er behandlet? Bor i indre Østfold... Har sett meg nødt til å ta opp et forbrukslån for å klare meg... :(

Og så var det huset. Vi eier huset sammen, men så har det blitt sånn at det er x'en som har betalt på lånet mens jeg har kjøpt mat, betalt strømregninger, komm. avgifter, klær til småen, tlfregninger osv. Bidratt med det jeg kan til a/s familien. Jeg har tjent ca 280000 i året, mens han tjener ca 540000, så da sier det seg jo selv at han har betalt endel mer enn meg. Nå mener han at siden jeg ikke har bidratt økonomisk til akkurat huslånet, så har jeg heller ingen rett på noe av det som evt måtte bli igjen etter at vi har solgt huset. Selv om lånet står på oss begge... Er det sant? Hadde ikke jeg kjøpt mat og betalt det jeg har betalt så hadde han ikke hatt råd til å bo her... Vi må selge huset fordi han ikke er interessert i å bo her, og jeg har ikke råd til å ha huset alene...

Huff, er så mye en skal igjennom. Kjenner jeg er på randen til å gi opp nå...

Noen som har vært igjennom noe lignende her?

Fortsetter under...

Skaff deg advokat med en gang. Selv om han som har betalt til huset har du alikevel rett på en del penger derfra når dere står som eiere på huset begge to.

At han har betalt huset og du allt det andre betyr ikke at han plutselig har rett på alle pengene fra huset.Men siden han prøver seg på å gjøre slikt så ja skaff advokat først som sist og vær sikker på at du får ditt slik at du kan ta deg av barnet. Vi damer er ofte litt lettlurte og dumme når det gjelder slike ting. Så for all del ikke gi deg.

hva du tar med deg inn, tar du også med deg ut. dere eier sammen og skal dele overskudd etter salg. ikke vanskelig å se i regninger noen år tilbake hvem som har betalt hva og lignende. har dere felleseie og da kommer et salg deg også tilgode hvis det blir overskudd.

du har krav på halve overskuddet, uansett inntekt.

her er d omvendt. jeg tjente nesten dobbelt så mye som han, men fikk ikke en krone mer enn han når alt skulle deles. men d skulle jo bare mangle å, jeg valgte jo bo slik selv. hadde jeg hatt lyst ,fikk jeg jo spart noe av det jeg tjente mer, å satt bort. hvis du skjønner, så var det kun mine penger. men d gjorde jeg ikke.

han har valgt å bo med deg, og lagt alle sine penger til felles potten.

tror du har rett på fri advokat, hør med nav=)

Annonse

Om dere er gift eller ikke, så har du krav på halve overskuddet når huset er solgt så lenge dere begge står på lånepapirene. Sånn er reglene overalt.

Men husk også at dere må dele gjeld om det skulle bli gjeld etter salget. Det kommer jo ann på hvor mye dere skylder, og hvor mye huset blir solgt for. X'n min mente jeg ikke hadde krav på noe, fordi han hadde betalt lån, forsikringer og strøm, og jeg betalte alt av mat, klær, toalettartikler og alt som trengs i en husholdning, og jeg betalte alt av andre regninger. Noen mannfolk er så korte i tankegangen. Enten det, eller så tror de alt som er i kjøleskap, skap og skuffer er gratis. Han hadde 6700 kr i lån, og ca 1300 i strøm pr mnd. Jeg brukte opp over 13000 hver mnd til al vi trengte. Jeg kunne ikke tenkt meg å kreve mer, selv om jeg faktisk betalte mer.

Vi satt igjen med 80 000 kr hver da salget var i boks.

Lykke til :)

Så lenge dere begge 2 står som eiere av huset så skal ALT overskudd deles 50 / 50.

Det betyr at selv om du har hatt 0 kr i inntekt de siste årene, og samboeren sin har betalt alt på huslån så har det INGEN betydning!

Er selv i samme situasjon, altså vi er sammen. Men han tjener 7 ganger mer enn meg, jeg betaler mest mat etc..han betaler stort sett alt på huset osv. Men siden vi står begge som eiere så deles alt likt hvis vi går fra hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...