Gå til innhold

Hva er forskjellen på base bhg og bhg med avdelinger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnehagen vår har fire store baser. Men det er ikke snakk om lite kontroll og dårlig oppfølging der iallefall. Sønnen min har KISS og han har blitt kjempegodt fulgt opp på basen sin. De trener med han,leker og har tilogmed vært på ikea å kjøpt egen stol til han da han satt litt dårlig i den de hadde fra før av.

Det er også nok av flinke assistenter og ped.ledere der som har god kontroll:)

Så det intrykket med liten tid til oppfølging og lite kontroll stemmer ikke overens med barnehagen vår ihvertfall:)

Den som kan si at de vet hva en basebarnehage og hva en avdelingsbanrehage er, vet veldig lite om akkurat det. For det er nok sånn at det defineres av den enkelte barnehage. I min barnehage pågår det akkurat nå en debatt rundt hva vi skal være da vi til høsten skal flytte inn i nytt bygg. Og jeg må si at har du sett en basebarnehage, så har du sett en basebarnehage og har du sett en avdeligsbanrehage, så har du sett en avdeligsbarnehage....

Eldstegutten vår på 3 år og 5mnd gikk i basebarnehage (privat) fra han var 15 mnd til han var 3år og 2mnd eller noe slikt..

Vi byttet da vi overhodet ikke var fornøyd, da ungene var overalt, sønnen min hadde vært borte i en åpen skog alene i 20minutter uten at de hadde visst hvor han var, å det fortalte de meg i en bisettning som MORSOMT når jeg kom å hentet han.. Det var dråpen for vår del.

Andre ting har vært at de ikke har visst hvor sønnen vår var når vi skulle hente han, så vi måtte hver dag lete gjennom hele barnehagen for å finne han.

Det var forferdelig lite struktur og rammer, noe sønnen vår er veldig avhengig av for å trives. Han blir utrygg om han ikke vet hva som skjer.

Nå som vi har byttet til en avdelingsbarnehage, så har han det SÅ bra, å det er en mye bedre barnehage. Han er en helt ny gutt, å gleder seg til å dra til barnehagen.

Dette har såklart ikke hovedsaklig med at det var en basebarnehage, men noe med basebarnehage var avgjørende for hans dårlige trivsel, det vil jeg påstå..

Avdelingsbarnehage er en barnehage med feks 4 avdelinger,det pleier å¨være mellom 15 og 20 barn på en avd,hver avd har 1 ped.leder og egen garderobe,eget bad,og som regel felles kjøkken.

Basebarnehage består av feks 2 etg,der det er 1 base i hver etg,og hver base tilsvarer feks 2 avd.

Det kan være mellom 30 og 50 barn på hver base,det er gjerne felles garderobe,bad,oppholds rom,og kjøkken.det er flere ped.ledere på hver base,og flere medarbeidere,

en base barnehage jeg vet om,består av 2 etg,barna er delt inn i grupper etter alder,de gjør forskjellige ting på ulike tider i løpet av dagen,som å være ute,på tur osv.de voksne har god oversikt over hvor barna er...men husk,de som jobber i barnehage bare er mennesker,og de kan gjøre feil de også..selvom de skal vite til enhver tid hvor barn er..så må vi ikke glemme at barn er kjappe,og du kan ha full oversikt,snur ryggen til i 2 sek..og det kan være nok,men da må selvfølgelig de voksne,si det på en ordentlig måte til foreldre,og skulle barn bli borte skal foreldrene kontaktes med en gang.

Annonse

Jeg jobber i base bhg, og har sønnen min i samme bhg, bare i et annet bygg..

på avd er det 20 barn ,men delt i 2avd, dvs 10 barn på hver side.

vi er 3 voksne, som har "våre" barn, som vi har hovedansvaret til, når vi er på tur o.l.

samme på min sønns avd.

vi har i de senere år, fått delt av uteområdet slik at barna fortsatt har stor område å leke på, men mer oversiktlig for oss voksne:)

alle bhg har rutiner dersom barn forsvinner, bør i vertfall ha det.

det hender at barn kommer bort i fra gruppen, men blir jo funnet igjen:)

jeg vil påstå at det er like "utrygt " å ha barnet på basebhg som på en avd bhg.. uhell/ ulykker kan sjhe over allt.

Ser du har fått mange beskrivende svar her.

Det er også noe som heter sonebhg.

Det kan være nærmere 60 barn på en sone ( som en stor avd.) hvor barna faktisk er sammen en ganske stor del av dagen.

Jeg er INGEN tilhenger og håper de stopper utbyggingen av denne typen bhg., og at det er avdelingsbhg. som forblir det mest vanlige.

Våre ungar har ikkje "avdelingar", men "basar" i sin bhg. Det betyr at kvar barnegruppe har ein eigen base som hovudkvarter. Det er dør mellom basen og fellesrommet, men den er vel berre lukka under måltid trur eg. Kvar base har sine faste barn og sine faste voksne. Når det er frileik kan ungane vere på eigen base, i fellesrommet eller på andre basar. Dei gir beskjed/spør om lov begge plassar, og eg har inntrykk av at dei voksne har veldig godt oppsyn med ungane.

Kjem eg inn i bhg under frileik kan eg faktisk spørre kven som helst av dei voksne om kor mine barn befinner seg (om eg ikkje ser dei med det same), eg har enno ikkje opplevd (i løpet av 1 1/2 år) at dei ikkje har visst det, sjølv om det er fire basar med til saman ca 70 barn, og den eg spør held til på ein annan base.

Jenta vår er som regel på fellesrommet eller eigen base, broren er ofte inne på nabobasen der bestekameraten har hovudkvarter. For mine barn er dette ein super måte å gjere ting på, spesielt for guten som har funne seg vener på andre basar, når han ikkje "klikkar" så godt med dei på eigen base.

Eg må for øvrig legge til at "vår" bhg berre har store barn, frå 3 til 6 år. Småbarnsavdelingane har sitt eige bygg og eigen uteplass, med tradisjonelle avdelingar.

Eg er ikkje for slik "open løysing"/basebarnehage for småbarn, ville aldri plassert ein 1- eller 2-åring i ein slik bhg (ville ikkje hatt 1-åring i bhg uansett då, men det er ei anna sak).

Eg må for øvrig legge til at "vår" bhg berre har store barn, frå 3 til 6 år. Småbarnsavdelingane har sitt eige bygg og eigen uteplass, med tradisjonelle avdelingar.

Eg er ikkje for slik "open løysing"/basebarnehage for småbarn, ville aldri plassert ein 1- eller 2-åring i ein slik bhg (ville ikkje hatt 1-åring i bhg uansett då, men det er ei anna sak).

Annonse

Baser betyr større område, flere barn og flere voksne sammen. Kan ofte være bra, men ved f eks sykdom så er det ikke altid vikar da det alikevel er voksne på basen som kjenner barna (min erfaring)

Mange skoler er også baseskoler etter modell fra sverige, men det er ikke like populært nå som for fem år siden og de har funnet ut at klasser er best likevel. Det samme skjer nok i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...