Gå til innhold

Spiser dere andre gravide salami...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på en smell i dag......... :o Har ikke noen cravings bortsett fra at jeg har litt lyst på salami som jeg spiser veldig ofte når jeg ikke er gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed av en meget erfaren fødselslege at salami er ok sålenge den er fersk og en stund til igjen av holdbarhetsdato. Burde ikke spise fårepølse. Så ja, jeg spiser salami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... så er det bare å lene seg tilbake og vente på innleggene av typen "NEI TENK, for det spiser jeg ikke TENK, for jeg ønsker nemlig det beste for barnet mitt TENK, og ønsker ikke å skade eller drepe det TENK (i motsetning til de som spiser salami som ønsker at barna sine skal liiiiiiide).

 

Gleder meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Enig, men dette er vel en så kjedelig tråd at de ikke gidder ta seg bryet vel..

 

Men da tar jeg med en skive salami med god samvittighet en gang i blant jeg. :Yes. p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være trygt så lenge den er fersk eller fryst til 18 minus, men all den tid det faktisk finnes historier der det ikke har gått bra valgte jeg å holde meg unna.

Og fy søren så godt det var å få servert salami på føden når fødselen var over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh. Ja noen er virkelig overhysteriske. jeg tenker heller på de barna som blir satt til verden av mødre som er så hysteriske. TENK for en oppvekst de kommer til å få. ALT er jo farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei assa ææææærlig talt dere, det er liksom IKKENO NÆRING i salami, så sånt spiser vi ikke her i huset, gravid eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami er jo det samme som om å spise spekeskinke. Jeg elsker salami, men har holdt meg unna i denne graviditeten. Man vet jo aldri.

 

drømmer om eggerøre og spekeskinke mmmmmmmmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

 

Kjøtt:

 

Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

 

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

 

"Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

 

Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke?

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen."

 

http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

 

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja det med IKKENO NÆRING ser ut til å være den nye greia her inne!

Kan like så godt slutte å spise, for det er IKKENO NÆRING i maten allikevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har klart å holde meg unna, men jeg har SÅ sinnsykt lyst på! Helst vil jeg ha knekkebrød med morrpølse og majones, eller matpakke med trønderfår og majones, eller fenalår og en skarp kniv så jeg kan skjære syltynt og maule..... NAM!

 

Jeg er ikke av den hysteriske typen, men jeg har noen ernæringsfysiologer i nærmeste omgangskrets så jeg blir ganske oppdatert på do´s and don´ts....

 

Men jeg er sikker på den salamien smakte himmelsk, og jeg håper du nøt den! JEG skal iallfall ha en kjempekveil med morrpølse med meg på føden!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt småredd for slike ting, men for meg er det ikke noe porblem å holde meg unna, jeg takler nemlig ikke lukta.. hehe.. Innmari gøy å smøre matpakke til den kommende storesøster når valget av pålegg stort sett alltid fallet på majones og salami..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...