Gå til innhold

Hvordan kan jeg sørge for at barna mine får pengene mine når jeg dør?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette.

Har to vakre barn på 2 og 5 år. BF har barna annenhver helg.

Jeg og BF kommer ikke særlig godt overens, men han får vel omsorgen for barna når jeg går bort. Men det ingen vet er at jeg har endel penger på en konto som jeg vil at barna mine skal ha. Men hvordan gjør jeg dette? Må jeg snakke med en advokat? Kan de ordne at BF ikke får kloa i pengene mine. Jeg vet at hvis han får disponere mine barns penger, så bruker han de på det han vil. Jeg vil ikke at han skal vite om disse pengene engang. Heller barna mine før de er 18 år.

Frister lite og snakke med en advokat akkurat nå, stoler ikke helt på dem. Til sist, er det i det hele tatt mulig og gi min mor omsorgen for mine barn?

Fortsetter under...

Ja, det er mulig å gi omsorgen til din mor dersom det er tungtveiende grunner til at barnefar ikke får den.

Men du kan skrive testamente. Dessuten er det barna dine som arver deg, ikke barnefar.

Du bør nok prate med noen som kan dette, men jeg vil tro det er vanskelig å holde pengene skjult for barna. Det er barna dine som arver deg og om beløpet er over en viss størrelse oppnevnes en verge for barna. Denne personen skal passe på barna sine penger til de er 18. Selvsagt får de ut penger og den som har omsorgen kan sikkert også søke om større beløp. Hvor lett det er å få ut og misbruke disse pengene vet jeg ikke

Du kan skrive et testamente, MÅ IKKE til advokat for det, men sørg for to vitner, feks. oppsøk ett offentlig kontor der du bor, de er ofte behjelpelige..

Oppbevar originalen i en bankboks, hvis den blir borte er ikke en kopi nok.

Der kan du skrive at du ikke ønsker ungene skal ha tilgang til pengene før de er feks. 20år, selvom det oppnevnes en offentlig verge er ikke pengene til disposisjon før de er 18år.

Det skal mye til at din mor får omsorgen så lenge din x lever, men du kan også skrive at dersom dere begge faller fra, eller han faller fra før deg, så ønsker du at din mor skal overta omsorgen, hun bør da være informert om dette.

barna arver deg. du er vel ikke gift med BF?, eier du og BF eiendom ol.sammen???? pengene kan overfomynderiet passe på. hatt det slik selv, og fikk penger da jeg var 18. at det ikke frister å snakke med en advokat????at du ikke stoler på dem???mener du at de ikke kan jobben sin eller noe??? finn en som kan om arv. barna dine arver alt fra deg uansett, hvis du ikke har samboer som du f.eks eier noe sammen og dere har en kontrakt om noe, men mest sannsynlig må det da selges og barna dine får arven. skriv i testament at hvis du dør før de er 18, ønsker du pengene overført til overformynderiet, og at de ikke får tatt dem ut før de er 18 eller kanskje til og med 20. og/eller at pengene kun skal gå til utdannelse eller kjøp av leilighet.

Annonse

Det er ikke enkelt å hinder BF i å få tilgang til pengene hvis barna bor hos ham. Så vidt jeg vet kan barnas formue blant annet kreves brukt før man får sossialhjelp om det skulle bli aktuelt. Om barna gjør herverk eller liknende vil de også kunne måtte betale med egne penger om de har noen (naturlig nok).

Du skal ha ganske stor formue, for at du skal få noen serlig effekt av å skrive testamente. Plikdelsarven til barna går uansett først.

Jeg regner med at det finnes måter å sikkre dette på, men jeg vet ikke hvordan (det beste er nok om du holder deg i live ;-)). Du bør virkelig snakke med en advokat om dette.

Hm.. At jeg går bort før BF er ganske sikkert. Har fått en sykdom.

Er 2.7 mill. Stor nok formue?

Jeg får skrive et testamente og ta kontakt med en advokat.

Takk for svar.

Jeg tror du da kan bestemme ganske mye i testamentet over ca 700.000,- til 1.500.000,- Resten tror jeg blir vanskelig, selv ved bruk av testamente. (om du har to barn og ikke er hift/samboer med noen som har arverett etter deg). Snakk med en advokat. Det finnes sikkert smutthull, men ikke prøv å ordne det uten hjelp av noen som kan dette godt.

Å så er det mennesker som ikke klare og la være og skrive sånt..

Ja, den er faktisk mest sannsynlig rett rundt hjørnet. Har fått 3-6mnd. Av legen...så tenk deg litt om før du skriver kvinne.

HI

Det lureste du gjør er å snakke med en advokat, så fort som mulig. Og helst en advokat som har god peiling på arverett.

2,7 mill er mye penger å arve, og jeg skjønner godt at du ønsker at disse pengene skal komme barna dine til gode.

Utrolig trist å høre om sykdommen din, så utrolig urettferdig at jeg ikke har ord.

Annonse

Først av alt, du har min dypeste medfølelse. Det du skriver nå er min store skrekk, og jeg har ikke ord for å beskrive hvor mye jeg føler med deg!

Jeg er selv alenemor, og har forsikret meg godt. Om jeg dør mottar mine foreldre den summen jeg har forsikret meg for, og dette er penger ment for mitt barn.

Hos advokat har jeg skrevet viljeserklæring. Vil råde deg til å gjøre dette hos advokat. Da blir den tinglyst!

Vet ikke hva det er som gjør at du ikke stoler på advokaten men vil råde deg til å skifte om du ikke føker deg vel med den du har. Du går en vanskelig tid i møte og det er absolutt viktig at du får svar på alle de spm du sitter med.

Om faren har foreldreansvar går omsorgen automatisk til han. Likevel kan andre sette frem krav om den.

Om du vet moren din vil ha omsorgen, og faren ikke er skikket skriver du en erklæring. Sørg for at moren din er opplyst om dette, og vis også i erklæringen at hun ikke vil hindre samvær mellom faren og barna.

Ville også overført en sum til din mor som hun kan disponere om hun trenger økonomisk hjelp for å kreve omsorgen. Slikt koster gjerne en del desverre.

Uansett hvem som får omsorgen kommer overformynderiet inn ved en slik sum.

Det jeg fikk beskjed om var at hvis jeg døde så var det dattera mi som arvet hus osv, med mindre vi tegnet livsforsikring på hverandre. Og da fikk barnet pengene osv ut etter fylte 18. Så siden huset står på meg men er begge sitt så var vi jo redd at hvis jeg dør så er det ungen som arver og huset må selges osv.

Trodde barna arvet automatisk jeg

Det var leit HI. Men "stoler ikke helt på advokater"?? Du finner nok en du kan stole på, tror det er viktig at du oppsøker en for å få gjort dette på en slik måte at du kan være trygg på at barna dine får arven etter deg når de er store nok til at far ikke trenger å blande seg inn.

Når det gjelder omsorgen skal det nok mye til å gi den til andre enn far så lenge han ikke er uskikket.

Vil bare sende deg gode tanker og ønsker deg all den styrke du trenger den tiden du har.

Når det gjelder arv, så tar overformynderiet seg av det. (men veldig lurt med testamentet ogsa...) Tror ikke vi bim damer er kompetente i slike spm selv om vi kanskje vet litt om dette her. Husk at den som får ansvar for dine barn etter din død... (ant.bf, om ikke annet er ordnet) må betale skatt av disse pengene.... så kanskje lurt å snakke med en advokat ang akkurat det,..(om det ikke er endringer i regelverket de siste 7 årene da...)

Nei, min tidligere svoger er advokat og har fortalt om mye "grums" når det gjelder advokater. Men jeg får bare se bort i fra det.

BF er mye ute på byen. Selv de helgene han har barna. Og i til tider kommer 6 åringen gråtende ut i bilen når jeg henter de, Fordi pappa har hvert sinna. Og da er han enda ikke edru. Så derfor vil jeg at min mor skal ha omsorgen for mine små. Hun vil også det, helt klart.

Og gi henne en del av pengene kan vel ordnes hvis det blir sånn at hun for ansvaret?

Hi

jeg ville gitt henne pengene uansett.

Hun kan trenge de FOR å få omsorgen. En rettsak koster dyrt, og slike ting må nok gjennom det systemet om han ikke frivillig gir fra seg omsorgen.

Om hun jobber kan det også hende hun må jobbe litt redusert i begynnelsen, da jeg ser for meg barn som er i dyp sorg og trenger henne ekstra. Vet ikke hvordan økonomien hennes er heller.

pliktdelsarv er bare hvis du ikke ønsker at barna skal arve alt, da kan det begrenses til 1mill.pr.barn dette må skrives i testament ellers arver de alt etter deg. viktig for deg at du får en advokat, få gjort dette skikkelig. dør du før de er 18, pengene rett inn på overformynderiet. er ikke verre enn det!

mye grums med alle yrker, og hos advokater også, er selv sykepleier og forskjellig kvaliteert der og, at svogern din er advokat bør han kunne gi deg den viktigste infoen om arv, men du vil kanskje ikke at han skal vite hvordan du vil forvalte arv til dine barn. ta kontakt med overformynderiet og snakk med dem. en ting er sikkert dette ordner seg!

og med full BF, meld han til barnevernet for omsorgssvikt hvis du mener at det er så ille. eller mistenker alkoholproblm.men da skal du være sikker altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...