Gå til innhold

Når jeg har aleneansvar for dattera mi...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anër ikke hva som er reglene jeg. Har to barn med min eks. Har bor ganske lagt ifra oss, og er min samboer som har støttet opp om de.

Har hendt jeg har sendt han på foreldresamtaler. Ikke falt meg inn å spørre min eks om det.

Når han ikke gidder å stille opp for barna sine, må det være greit om andre gjør det..

Hei du!

Jeg lurer egentlig på det samme selv. Jeg har også foreldreansvaret for eldste jenta alene. Jeg trenger ikke underskift av far når jeg skaffer pass til henne, men må da ha med en erklæring fra folkeregisteret som bevis for at jeg har foreldreansvaret alene. Vil jo tro at det er noe tilsvarende ifm skolen?

Da har jeg prøvd å lete litt, og fant følgene på en barneskole sin hjemmeside:

Foreldrerett

Skolen legger barneloven til grunn i spørsmål om foreldrerett. Det betyr bl.a. at det er den av foreldrene som har den daglige omsorgen for barnet, skolen vil forholde seg til i praktiske spørsmål. Har foreldrene delt foreldrerett kan man be om at innkallinger til foreldremøter og samtaler sendes begge. Begge foreldre har rett til å møte. Foreldre som ikke har foreldrerett, kan be om å få generelle opplysninger om hvordan det går på skolen for det enkelte barn. Hvis andre (steforeldre, besteforeldre eller andre) skal få opplysninger om eleven, må begge foreldrene underskrive på at skolen blir fritatt for taushetsplikten. Dette etter forvaltningsloven § 13-13e.

Slik det står, så forstår jeg det som om begge foreldrene må samtykke uavhengig av om begge har foreldrerett... Dette finner jeg litt rart, kan det virkelig stemme?...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...