Gå til innhold

Barne-eksem ???? Erfaringer ?? Hjelp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og han mente knotten vår har barne-eksem. Han har flere tørre flekker på kroppen. Det verste er at det er litt rundt øyet (ellers på kroppen er det lettere å smøre) Vi fikk salver og litt forklaring på div. Lurer på om noen har lyst til å dele litt erfaringer ?? Hvor lang tid etter behandlings-start merket dere bedring? Når ble det borte? Virket barnet plaget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 7 måneder har barne-eksem. Det verste er et stort område på panne - blir verre av å bruke lua etc.

Vi fikk hydrokortison krem, og den funket helt ypperlig etter bare noen få dager. Var nesten helt borte etter bare en uke. Eneste problemet er at vi fikk beskjed om å bare bruke kremen i 2 uker og så ta 2 ukers pause. Dagen etter vi sluttet med kremen, kom alt tilbake utrolig fort :(

Begynte å bruke kremen igjen med engang, har problemer med å få time hos legen ug hun er så plaget syntes det vare best å fortsette med kremen imens.

Lykke til, jeg har hørt at de fleste vokser det av seg. Jeg håper veldig på det.

Skrevet

Gutten vår på 7 mnd har vært plaget med eksem i vinter. Vi var hos legen og fikk bekreftet atopisk eksem. Hadde mistanke om dette siden jeg hadde det som liten.

Uansett, det som har funket veldig bra for oss er at vi har gått over til bomullstøy innerst mot huden. Body, strømpebukse og tilogmed lua.

Dessuten merket vi at han fikk oppbluss hver gang han hadde vært svett nedi ullposen i vogna eller at vi hadde på han for mye tøy generelt. Nå føles det nesten som at jeg ikke har klær på ungen, særlig når jeg ser hva andre kler på barna sine:-) Men, det har fungert utmerket og han er blid og fornøyd som aldri før.

Det skal også nevnes at vi måtte kjøre en kortisonkur (Locoid) på han i en uke. Vi merket stor forskjell etter èn dag, så det er veldig effektivt! Barnelegen vår sa at vi skulle ta en kur for å slå det helt ned, for så å trappe ned over en periode. (Det er veldig viktig med nedtrapping, ellers så kommer det tilbake med èn gang!)

Så skulle vi se hvor mye/lite som trengtes for å holde det nede og unngå oppbluss. Nå smører vi tynt èn gang hver fjerde dag, og det fungerer veldig bra!

Jeg brukte hydrokortison som liten, og da husker jeg at man fikk beskjed om en uke på en uke av, så jeg ble litt overrasket da legen sa at vi kunne smøre litt nå og da. Men, jeg tror uansett det er bedre enn to uker i strekk som hun over har blitt anbefalt, så jeg velger å høre på legen på helsestasjonen.

Barnet blir ikke plaget av å smøre Hydrokortison, evt Locoid, Betnovat eller hva du har fått slags salve.

Husk og la salven virke/trekke inn i 10-20 minutter for så å smøre med fuktighetskrem.

Og så smører vi ofte med fuktighetskrem. 2-4 ganger om dagen, uansett om man kjører kur eller ikke. Ihvertfall på problemområdene. Locobase Repair fungerer veldig bra på tørrflekker og i panne/ansikt, men er vanskelig å smøre ut på hele kroppen pga at den er veldig fet.

Men det beste tipset fra meg er å prøve en periode med bomullstøy! Vi merker forskjell med èn gang vi tar på han ullbody (selv de med bomull innerst og ull utenpå). Noe som er litt synd, for skuffen var full av fint ullundertøy... Måtte handle bodyer og strømpebukser i mengder da jeg fant ut at vi måtte pakke bort alt vi hadde ønsket oss til jul:-/

Det er forresten ikke så lett å finne bomullsluer med litt tykkelse på, men du kan jo til nød bruke en tynn bomullslue innerst og ull utenpå. Men jeg fant en fin bomullslue som fungerer fint til vinterbruk på Baby Shop.

Det kan hende det blir bedre av seg selv mot våren. Lufta er på det tørreste på vinteren, og man er mye inne og får ikke luftet så godt som om sommeren. Det merkes jo på egen hud også:-)

Lykke til!

Huff, ble langt det her, jeg klarer aldri å lage korte innlegg!

-Rufsi-

Skrevet

Heisann enig med mye av Rufsi skriver. Jeg vil anbefale en helsekostkrem som er helt fantastisk: AgroSan, den lille hudlegen. Den er veldig drøy, hatt en tube nå i over 1 år. Den er helt fantastisk på eksemen til jenta mi. Den er både forebyggende og kløestillende, fikk den anbefalt av allergilege. Tvi tvi!

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har fått Elocon. Han har eksemen verst bak kneet. Der har han fått bakterie-infeksjon også, så der bruker vi en annen salve (Antibiotika-salve) Ellers har han bare litt rundt det ene øyet og endel i begge kinn. Vi trodde bare han var rød og tørr i kinnene pga. tannfremmbrudd, men det var jo eksem.. Han er nok ikke ille, men det kan jo bli verre, så ville bare høre deres erfaringer.

Da skal jeg legge bort ull-tøyet litt, ihverfall unngå det der han har tørre flekker! Takk for tipset :) Tar gjerne i mot flere råd eller erfaringer om noen har :D

Skrevet

Bomullstipset er bra! Vi bruker bomull på natten (oppå godt med krem) og ull på dagen. Olje i badevannet. Og noe som mamma brukte på oss da vi var små og tørre: klutvott/dobbelklut fylt med hvetekli, snurpet igjen med strikk el. Putt den i badevannet, la den bli våt og vri opp. La den gjerne ligge. Hvetekli skal virke godt på tørr hud, vannet blir helt brungrått og deilig;) (A-Dermas Exomega krem er også basert på ekstrakt fra hvetekli)

Skrevet

Luggen, gå inn på Eksem - allergi tråden her på DinBaby og les Hi´s innlegg på denne tråden: http://www.dinbaby.com/forum/thread/141851492

Jeg forsøkte Purelan på min jente (hadde da allerede forsøkt Mildison og Aderma i henhold til legens råd, uten ønsket effekt), etter 2 DAGER var den verste irritasjonen vekk, og hudområdene i ansiktet som var såpass angrepet at det nesten var sår i huden var allerede begynt å heales.

Har brukt det i en drøy uke nå, og nå er hun kjempefin i huden. Det har i hvert fall funket for oss.

Skrevet

Mildison fungerer her. Og fetkrem i tillegg.

Og så har vi sluttet med ull innerst - de bodyene og strømpebuksene med bomull innerst og ull ytterst er supre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...