Gå til innhold

Oktober 2010- klubben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hvordan går det med dere og deres små? Alle er blitt rundt 4mnd, så jeg lurte på hvordan dere har det. Her et det bare å fortelle i vei om alt fra kontroller til hva babyene kan og hvordan legging og mating går. Artig å høre hvordan dere også har det.

Jeg kan begynne. Jeg er førstegangs og synes den første perioden (6uker) var vanskelig. Følte heller ikke at Bf hjalp meg nok med gutten, selv om han tok seg av alt det huslige. Men no storkoser vi oss alle sammen! Lillegutt at vokst seg stor (7150 og 65cm på 4mnd kontroll) og har begynt å bevege masse på seg. Han ruller rundt på hele gulvet og prøver iherdig å kravle seg fremover, selv om det ikke er så lett.

Han sover ikke hele natten, men det går i grunn greit. Det er en eller ta amminger og så er det tilbake i drømmeland. Vi samsover fra første nattmating og jeg synes det er sååååå koselig:) Prøver å få inn faste leggerutiner men det er ikke så lett når vi hele tiden har utforutsigbare dager/kvelder, men han er stort sett lagt innen kl 21.

Han har også et strålende solskinnshumør. Jeg elsker å høre latteren hans, og når han har diskusjoner med seg selv. Det er den beste underholdning.

Har enda mar å fortelle, men må ikke bli alt for langt;)

Hvis dere har noe å dele her, så er det kjekt;) gleder meg til å lese om deres søte små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Førstegangs jeg også :)) Fantastisk å bli mamma :))

Den første tiden syntes jeg også var vanskelig, gikk 12 dager over og fødselen var tøff! Slet med amminga, og lillegutt ble hysterisk siden han ikke fikk tak i puppen.. Han var min lille løve!! Allerede på sykehuset sa de at han visste hva han ville, og at vi kom til å få en jobb med han, akk... Men takk for at de kom og tok han på natta, slik at jeg fikk sove zzzz hehe :)

Heldigvis kom mamma da han var ei uke gammel! :)

Kjøpte oss leilighet da gutten var ei uke gammel og flyttet da han var 4 uker.

Tida går så utroolig fort! Lillegutt er svært så aktiv og nysgjerrig. Han vet hva han vil, ja. Han leker ivrig med lekene sine, og putter alt i munnen. Han er en storsjarmør, og smiler og ler masse! Smelt!

Han har begynt å spise både grøt og middag, og liker det godt. Siden han er så nysgjerrig er det ikke alltid like lett å få ammet han, hehe..

Vi går på babysang, og har vært på svømming :) Det er utrolig gøy, han storkoser seg!

Sover godt når han først sovner, det varierer alt mellom 18-21, har noen amminger i løpet av natta, og sovner med en gang. Herlig det, siden han hadde kolikk, og ikke sov så mye. Tar han opp i vår seng midt på natten :)) Koser oss masse!

Han er blitt 7250 og 64 cm lang.

Pappa`n er utrolig flink med han!

Skrevet

Så gøy innlegg!

Er førstegangsmamme jeg også. Fikk ei nydelig datter i slutten av oktober. Den første tiden var ganske slitsom ja, hun ville kun sovne ved puppen på dagen og oppå oss når natta kom. På dagen gikk det ganske greit å legge henne over i vugga når hun hadde sovet litt, men på kvelden så våknet hun hver gang vi prøvde å legge henne i senga. Ble mange kvelder med "soving" sittende i sofaen med henne på brystet til i 2-3 tiden før en fikk lagt henne over i senga uten at hun våknet. Dette gikk heldigvis over av seg selv. Nå sover hun stort sett fra 20.30.

Vi strever litt med ammingen enda faktisk. Hun er veldig småspist så vi har styrt med vektkontroller hver uke og nå annen hver uke. Hun nekter flaske så er veldig vanskelig å prøve å gi noen tilllegg eller bare å vite hvor mye hun faktisk spiste. Nå har vi begynt med tynn grøt og det har ikke akkuart falt i smak enda.

Hun er ei veldig blir jente. Har smilt siden hun var 4 uker og smiler masse hver dag. Pluderer i vei og har akkurat oppdaget at hun kan snu seg til siden. Hun ruller ikke over fra noen av sidene enda. Er veldig glad i leker og babygymmen har vært mye brukt lenge. Gull verd!

Elsker å være hjemme med henne og dagene flyr av sted :) Storkoser meg som mamma og pappaen synes også det er stas.

Hun er forresten akkurat rundet 5000 g og er 49 cm lang. Siden hun legger så dårlig på seg venter vi nå på time hos legen for helsesøster mente vi burde ta en blodstatus av henne for sikkerhetsskyld. Synes ikke vaksinen var noen problem å se på, men dette gruer jeg meg ordentlig til. Huff stakkars liten :(

Skrevet

Kjempefint initiativ :)

Lille Kai her kom den 28 oktober og snek seg inn i oktober klubben siden han kom 3 uker før tiden.

Han var 3030 gr og 49 cm.

Nå er han 7300 gr og 62 cm.

Første tiden gikk kun med til amming og atter amming og skifting av bæsjebleier, kom meg knapt i dusjen selv. Men nå går det så mye bedre. Luftproblemene er omtrent borte.

Han sover godt om natten. Får en flaske velling i 6 tiden, evt et bad hvis han er heldig :) og pysjen også ammes han i søvn i store senga og flyttes over i sin seng etterpå. Sover stort sett ved 19.30 tiden og nå endelig våkner han ikke og vil stå opp kl 5 lengre men er tilbake til 7-8, deilig.

Han babler masse, sikler som en foss, blåser bobler, ler, vrir seg som en ål, velter over fra mage til rygg,vrir seg rundt sin egen akse, vil helst stå, hoppe og ro ro ro din båt, fly er også artig, babygymmen er ok den også, men ikke så lenge om gangen. Vil helst ikke ligge i vogna, har funnet ut at han liker bedre å se rundt seg, så da fester jeg bilsetet på vogna og triller i vei. heldigvis er det så varmt her nå at jeg ikke trenger bekymre meg over at han fryser. Går ut fra at jeg blir nødt ti å bytte til sportsdelen snart, den kan legges flatt.

Bilkjøring er ok så lenge det sitter noen med han der baki.

Best er det å bruke mamma som klatrestativ, mamma er tryggest og det er ikke alle som får et smil tilbake fra lillemann, noen får rynkete øyenbryn og et litt skeptisk uttrykk eller surleppe :)

Har 4 små dupper på dagen a 30 min, skulle ønske han sov litt lengre hver gang så jeg fikk gjort noe, for her er jeg på hele dagen :)

Han elsker vann og vi går på babysvømming en gang i uka også er vi med på minst 2 babygrupper i uka, han er veldig sosial hehe :)

Kjenner heldigvis mange med babyer, så vi er mye på farten.

Skrevet

dytt, er vi bare tre i oktober klubben eller? :)

Skrevet

Heisann alle oktober-mammaer!

Jeg har en liten gutt født 23 oktober. Ble satt igang 18 dager på overtid, etter et laangt og tungt sv.skap. Fødtepå 2 timer og han veide 4600g og var 53 cm lang. Jeg har ei tulle på halvannet år fra før av, så har litt og henge fingrene i.. ;)

Lillemann har vært mye urolig de første ukene, ikke kolikk, men veldig kavete liksom, og spist hver 2.time MINST!. Det går mye bedre nå heldigvis, og han sover som regel natten gjennom, med 2-3 amminger (vi samsover). Om dagen derimot er han en av disse babyene som bare sover halvtimeslurer. Ganske slitsomt, for mye av dagen dreier seg om å få han til å sove føler jeg. Men en ting jeg lærte etter storesøster, er å ikke stresse med disse tingene, for det meste løser seg etterhvert uansett :)

Ellers er han en fornøyd liten kar som skravler fælt, og som liker å ligge under babygymmen sin å pelle på alle de spennende tingene som henger der, Han har rullet mage/rygg og omvendt, og klarer nå å holde ranglene sine i korte øyeblikk av gangen.

Ja... det var vel det foreløpig :)

Hyggelig å følge hverandre litt da :)

Skrevet

Hei og hopp:) Jeg har ei jente født 6. Okt:) Det er 3.mann her i huset så er godt vant:)

Hun er en snill og kjempeblid baby,og ikke minst TÅLMODIG! Men det er vel kanskje ikke så rart siden hun ofte må vente da jeg også har en 3 åring å ta meg av(han på snart 11 klarer jo det meste selv):) jeg fullammer enda(har fått smake noe grøt og frukt),men satser nå på å prøve å gi henne mer og mer grøt på kvelden og se om det metter litt mere. Hun våkner 2-3 ganger på natten enda for pupp,men det gjør ikke noe. Hun legges i sin egen seng rundt 8-9 tiden og samsover med meg resten av natten. Er kos og ikke minst veldig praktisk da hun bare pupper videre i halvsøvne så ingen av oss trenger å våkne ordentlig:)

Hun ruller,tar sittups,Elsker å sitte på fanget,og ler verdens vakreste latter! Er bare helt herlig:) Hun er nå ca 7500 gr og 64

Cm lang.

Merker overgangen var stor fra 2 til 3 barn. Pappaen styrer mest med de to eldste så hun minste er "min" enda. Skulle ønske han deltok litt mer når det kommer til henne,men er jo selvfølgelig superflink med storebrødrene:) Regner med at det kommer etterhvert som hun blir litt større:)

Skrevet

Heisann!

Enda en oktobergutt her:-)

Jeg er 2.gangsmamma og det er utrolig kjekt å få oppleve babytiden på nytt. Lilleputt kom 4 uker for tidlig, 3100gr og 49cm, på siste kontroll var han 3,5mnd og hadde vokst til 6200gr og 64cm, perfekt i forhold til sin egen kurve:-)

Vi slet veldig med ammingen siden han var for tidlig født og hadde høye gulsott verdier som førte til en slapp og ekstremt trøtt baby. De første 2-3 mnd var slitsomt og lite søvn. Endte med at vi til slutt gav opp pumping og amming og gikk over til flaske. Etter dette har det gått fra mye stress og frustrasjon til å kose oss skikkelig.

Når vi nå har passert magiske 4 mnd går alt så mye lettere. Har en blid og fornøyd liten tass, han er blitt kjempeflink å holde hodet oppe i liggende stilling, men har ikke rullet rundt ennå. Han sjarmerer og smiler til alle rundt ham, er også veldig opptatt av hendene sine og skal helst putte dem i munnen til enhver tid.

Sovingen går utmerket. Legger ham rundt kl 19 hver kveld uten byssing eller noe, han sovner best når han blir lagt våken og kan finne søvnen selv. Sover til mating kl 00:00, deretter til kl 0730. På dagen har han noenganger lange lurer på 2-3 timer, andre ganger 3-4 lurer på fra 30-

60 minutter.

Nyter virkelig permisjonstiden nå, en fantastisk kjekk tid og gleder oss til vår, varmere dager og flotte turer!

Skrevet

7. oktober ble jeg tobarnsmamma iløpet av en kort, men heftig 2 timer lang fødsel, 9 dager før termin. Verdens søteste lillesøster var 3265 gram tung og 49 cm lang, og verdens stolteste storesøster 2.5 år :)

Barseltida gikk som en drøm, og vi har til dags dato nesten ikke gjort annet enn å kose oss! Har ikke stresset med rutiner på spising og soving - hun får pupp når hun vil ha, og sover når hun er trøtt. Har nå i den senere tid blitt strengere på at hun skal finne søvnen selv, for jeg var fæl til å puppe storesøster i søvn, og fikk betale for det etterhvert som hun ble eldre..

Hun er en snill liten baby som stort sett sover natta igjennom, våkner en, maks to ganger for litt påfyll, og har den siste uka tatt kveld halv åtte og så er det opp ca 07 for å følge storesøster i bhg.

Hun ler og smiler så det er en fryd, og i går fikk hun skikkelig dreisen på å rulle fra rygg til mage, så nå ligger hun aldri der jeg la henne ned, men heller rett ved siden og syter og klager sin nød når hun ikke kommer av flekken :)

Skrevet

Hei hei!

Dette var gøy! Fulgte jo med på dere inne på barnimagen :)

Her kom lillemor til verden 20 oktober, 8 dager før termin. Førstegangs her og :) ved fødsel veide hun 3150 og var 48 cm. Nå veier hun 6090 og er 65 cm.

jeg syns også starten var fryktelig rotete. Ammingen gikk fint, men det ble liiiite søvn og mye skriking og ikke minst bæring i starten!!!!

Jeg har fullammet hele veien, men produksjonen gikk veldig ned her for noen uker siden da jeg lå med skikkelig magesjau. Har prøvd od prøvd å fortsette, men da jeg veide på torsdag hadde hun gått ned 90 g. Egentlig en liten lettelse, for det har vært såååå mye styr med den amminga. Nå får hun flaske, og nyyyter å være mett :)

Nettene er stort sett greie. Hun er i seng mellom19-20. Dette har hun egentlig regulert selv. Nå etter at vi begynte med flaske kan hun sove alt fra 4-8 timer den første økta! Så er det mat igjen, og etter det sover hun veldig urolig. Må dytte inn smokken ca hver time,,,, hun sover fortsatt på vårt rom i vugge!

På dagen tar hun bare små powernaps for tida,,,, våkner uten unntak etter 30 min. Litt slitsomt, men det går seg vel til.

Ellers er hunverdens blideste unge når hun er blid, og verdens sinteste når hun er sinna ;) dette er en snuppe med vilje!!!!!! Hun er så god og søt og morsom. Ler så fært av henne av og til ;) vi koser oss masse, og nyyyyter livet!!!

Pappaen er verdens flinkeste. Litt lange dager på jobb, og litt lite tid med henne på hverdagene, men i helgene er det bare kos fra morgen til kveld!

Skrevet

Er med i oktober-klubben vi også! :-)

Poden vår kom 10.10.10. Vår første, og veeeldig etterlengtet da han kom 12 dager over tiden.

En urolig og tøff start etter hard fødsel. For lite melk, mange forskjellige råd angående dette, sliiiten mamma, gråtende unge - og en fantastisk pappa som var hjemme i 3 uker. Vi var veldig heldige som hadde han, gutten vår og jeg!

Etter 4 uker skjønte vi at gutten hadde mye luftplager, kjøkkenvifte, vogn over dørstokk, byssing, bilstol...mange tips for å få gutten til å sove ble utprøvd! Når han var 6 uker startet vi med flaske, og da ble iallfall en ting lettere :-) Ved 3 mnd ga luftplagene seg, så da ble det hyggeligere å vise han frem! To tenner fikk han da han var 3 mnd og 1 uke, og litt av en skjønning når han smiler! Blid dagen lang, det kjekkeste som fins er å våkne opp om morgenen å få kontakt med mamma&pappa. Da hyler han og babler, og passer på å holde øynene våre oppe ved å krafse med hender i ansiktet :-) Ikke alltid like gøy siden dagen hans starter rundt 06-0630, men ganske sjarmerende også.. Er i søvn rundt 1830-1900, og klarer å finne søvnen selv etter noen runder med smokk inn/ut. På dagen er innsovning pyton, blir illsint noen ganger, og må rugge vognen (har en inne i leiligheten da vi bor i 5 etg uten heis.........) gjerne i 15 minutter for å få han til å sove i 30 minutter. Føles litt urettferdig, men er nok en av de ungene han også. :-)

Synes det nå er trist å tenke på at det kun er 4 mnd igjen av permisjonen, og at det først nå det er kos og trivlig å ha en baby - som nevnt var første tiden tøff. Skal iallfall fremover være flink å kose oss med trilleturer i vårsol, babysang, barseltreff og vennebesøk.

Nå når 4 mnd

Skrevet

Her er det en liten lillebror som kom til verden 17.okt og det i rakett fart! Han ble født på ca 20 min, og har etter det bare smilt og vært stort sett snill.

Har hatt noen perioder med skriking, men er ikke helt sikker på hvorfor, men han gulper mye. Og da mener jeg mye... Så får se ved neste kontroll om han har gått mer under "standard" streken.

Når klokka bikker 1900 er han stuptrøtt og sover da til rundt kl 02, også til 06. Så sånn sett er han fryktelig snill. Men han er av det slaget som ikke vil sove særlig på dagtid med mindre noen triller han i mange timer. Han er en lillebror til ei på 2,5år så han blir nok en robust kar, for det kommer stadig vekk dokker og lignende flygende i panna på han. Storesøster er meget sjalu, og ikke vet vi helt hvordan vi skal avenne det.. Men det kommer vel.

Han har heller ikke begynt å rulle seg rundt, men før man vet ordet av det, så er de jo over alle hauger, så han må gjerne ligge rolig en stund til ;)

Skrevet

min sønn ble født 29 oktober =) da var han 2835 og 47 cm =) en liten og fornøyd gutt.. (storebroren(2år) var 3002 og 47 så heldigvis vant med liten baby)

Nå er han 6200 og 65 cm =)

Han er alltid i godt humør, og storebroren kaller han bare for smile =)

Men gir beskjed om de skulle være noe i veien... Er ganske ållen om kvelden, og legger seg når vi legger oss.. Prøver å legge han tidligere, men han nyter vist alenetiden med mamma og pappa. Han får pupp tre ganger per natt ca.. Pappan er kjempeflink og steller og koser =) pluss gjør mye husarbeid! Storebror er veldig opptatt av å kose og holde han, og gullet er meget interresert i storebror og vil leke med han =)

Gullet ruller fra mage til rygg( velter seg ogver hvertfall) og er kjempeflink og har god tålmodighet =) noe han ikke har arvet fra meg hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...