Gå til innhold

Psse opp bad ^^


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp et gammelt bad. Det er ikke godkjent som våtrom pga at gulvet "går i ett" med ganggulvet (det er ikke forhøyning på dørkarmen). Det er et gammelt hus som er renovert i alle andre rom, vi har akkurat kjøpt det. Vi skal ikke bo der resten av livet, er mer en "rasteplass" som vi kan tjene penger på før vi kjøper i det området vi virkelig ønsker når barnet vårt skal i skolen.

 

Men uansett: Vi har snakket med røleggere, vvs folk, forsikringselskap osv for å sjekke om det er noe vits i å renovere badet slik at det blir godkjent som våtrom. Vel, vvs mener selvsagt at det er meget viktig (tjene penger tru??:P ) rørlegger mener at det ikke er noe poeng å legge 150 000+ i badet hvis vi ikke skal bo der i maaange år, forsikringsselskapet sier at de dekker de samme skadene med godkjent våtrom som alle andre rom (feks, hvis oppvaskmaskina på kjøkkenet ryker, dekker de akkurat like mye (eller lite) som hvis vaskemaskina ryker på badet, uansett om det er våtrom eller ei. Så hvis man får vannskader på gulv/vegger så deker ikke forsikringselskapet dette, med unntak av hvis vannrøret (hovedrøret) går i dass.

 

Så for min del ser jeg på det som enkel matte: Billigs og enklest å pusse opp badet slik som det står. Skal vi få det godkjent som våtrom må vi rive gulvet og forsterke dette, heve dørkarmene, nytt tak osv osv. Og nei, jeg kommer ikke til å forandre den meningen uansett hvor mange kommentarer jeg får om at dette er dumt, skyte seg selv i foten, hvisomatte dersomatte.

 

Mitt spm er: Vil det holde med rundt 60 000 for å pusse opp badet? Vi tenker at vi skal legge nye vegger (kledning), ha på våtromstapet og male (synes det er så fint^^), legge ny vinyl på gulv, ny varmtvannsbereder, nytt dusjkabinett, nye "møbler" sånn generelt, legge rørene "riktig" (nye rør ligger under gulvet klar til tilkobling), legge ned nye ledninger osv som ligger klar på loftet.

 

Han andre pusset opp et bad som ikke er våtrom per defenisjon? Vi skal selvsagt legge membran på veggene og vinyl er jo menbran i seg selv, pluss behandle taket med våtromsmaling slik at det ikke vil bli ødelagt av damp.

 

Taker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal pusse opp (eller gjøre minimale endringer) på badet ditt så må du etter den nye plan og bygningsloven, SØKE KOMMUNEN OM TILLATELSE.

 

- Sykt! Men sånn er loven.

 

Kommunen skal godkjenne det du skal gjøre. Og kommunen GODKJENNER BARE DET SOM GJØRES ETTER DEN NYE VÅTROMSNORMEN

 

Alle som jobber på badet må være godkjent av kommunen.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt. Du har ikke lov å pusse opp badet ditt selv. Du må følge våtromsnormen. Du må bruke profesjonelle fagfolk, og da er det opp til dem å bestemme hva/hvordan badet skal pusses opp og hva det koster.

 

Jeg vet at dette ikke er det svaret du ønsker, men slik er det blitt. Anbefaler at du leser litt om den nye plan og bygningsloven og leser litt på din kommunes hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...