Gå til innhold

Hvor mange tøybleier vil jeg ha behov for?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å bruke tøybleier til mine kommende. Men hvor mange bør jeg beregne pr. unge, og hvilke typer fins?

Ser at folk snakker om lommebleier, brettebleier, andre bruker forkortelser jeg ikke skjønner. Har fått med meg navnet på et par nettsteder jeg skal sjekke ut, men i og med at det er en jungel der ute så gidder jeg ikke bestille noe før jeg vet hva jeg bør bestille. :)

Råd og tips tas i mot med takk :)

Fortsetter under...

Hei.

Jeg skal også prøve meg på tøybleier denne gangen. Har lest at de fleste anbefaler litt i overkant av 20 bleier på et barn. Noe mindre per barn når det er tvillinger. Du klarer deg kanskje med 30. Vil anbefale deg å melde deg inn på forumet på tettinntil.no Jeg har fått masse gode råd derfra. Der finner du også et brukt marked. Jeg har kjøpt endel forskjellige bleier på finn.no. Bare en fordel at de er brukt. Jeg velger å gå for lommebleier og alt i ett bleier. Lommebleiene tørker noe fortere enn alt i ett bleiene. Har kjøpt noen Itti Bitti D`lish snap in og noen Itti Bitti alt i ett, disse er deilige og myke, Har også kjøpt noen kushies ultra alt i ett bleier fra www.krabaten.no, men synes de virker litt stive. Skal investere i en pakke BumGenius alt i ett også tenke jeg.

Kan anbefale deg å sjekke ut: www.bleieboden.no,

www.eddabedda.no, www.kenguruloftet.no, www.hippehippo.no

Lykke til med jakten:)

Morsmelka.no har masse informasjon også som er lett å lese! Og om du bor i Oslo kan du avtale enten stikke innom kontoret for å se bleiene deres eller få en demonstrasjon hjem hos deg :)

http://morsmelka.no/extra_info_pages.php/pages_id/12

• 4 måneder senere...

Har to barn og ca 15 bleier til hver av dem. De bruker ikke samme størrelse så de har "sine egene" Har i tillegg 5 one size bleier, men føler de sitter bedre på storebror en på lillebror foreløpig. Dette holder lenge for oss. Vasker vel annehver dag, og det passer fint. Liker ikke la bleiene ligge for lenge, for de får så stram lukt. Men har funnet ut av av om jeg tar noen dråper med tea tree olje i bunn av bløeiebøtta hver gang jeg tømmer den så hindrer det mye av lukten som oppstår (-:

• 3 uker senere...

Men jeg må bare spørre... (Har aldri vært borte i tøybleier før). Blir det ikke utrolig grisete og skulle rengjøre disse bleiene? Må du skylle de før du vasker dem, eller legger du dem bare rett i vaskemaskinen med "alt" i?? Syns det var litt rart bare, så måtte bare spørre... :-P

• 2 uker senere...

Skylling for hånd er ikke nødvendig.

Det går an å ta en kaldskylling i maskina før vask.

Du kan også bruke vaskemaskina som "bleiebøtte" dersom den står der du skifter, og kjøre en kaldskylling på dem daglig. Da får ikke lukta utvikle seg fullt så mye, og flekker setter seg ikke så godt fast.

Når andre klær skal vaskes kan du ta ut bleiene (ekkelt..), eller du kan gjøre unna annen vask rett etter bleievasken.

• 3 uker senere...

Annonse

Vask: Jeg tar ikke avføring inn i vaskemaskinen. De alle aller fleste bruker rispapir og kaste avføringen i do, evt. dunkeskyller litt i rent dovann. Ja - det er rent vann i doen altså. Ta evt flekkfjerner (gallesåpe) på dersom det trengs og gni lett inn før du legger i bleiebøtte, med eller uten vann, klart til vask.

Så kaster jeg bleiene på kaldskylling. Deretter vasker jeg på høyest mulig temperatur som bleiene tåler, med forvask, sammen med evt. annen hvitvask som truser og håndklær. I skyllekammerset har jeg 2 ss eddik 7 % - det myker opp, desinfiserer og fjerner såperester.

Som de andre her anbefaler jeg tettinntil. : )

Antall: jeg hadde 16 stk Bum Genius One size som var hovedbleiene, og hadde noen andre som var ekstrableier til de gangene jeg av ulike grunner trengte det.

Lykke til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...