Gå til innhold

Noen som vil sette opp et kjapt budsjett? (sliter til å få pengene til å rekke)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært for at jeg var utrolig dum for noen år tilbake hadde jeg levd dkikkelig bra nå, men det gjør jeg atså ikke.

Jeg har ca 300 000 i kredittkortgjeld og i tillegg huslån, studielån. Så kommer da strøm, mat, tlf etc utenom. I august mister jeg kontantstøtten og får utgift til barnehage. Det kommer ikke til å bli pent:(

Jeg tror jeg skal klare meg nå, men jeg må få satt opp et budsjett, så skal prøve å få med utgifter per mnd og inntekter pr mnd.

Jeg har samlet inntekt (med farsbidrag og barnetryg) på ca 34000 per mnd

Huslånet betales hver 10. Det er på ca 11000

Strømmen er på ca 3000 per kvartal

Så er det alle disse kredittkortene og forbrukslånene jeg har da. Det er det som kjører alt på rævva:(

Jeg betaler ca 8000 hver mnd i renter og avdrag på det. Men det betales på forskjellige datoer per mnd.

I tillegg da så er det mat og tlf (har verken bil eller hustlf)

Har 2 barn på 2 og 12 år som trenger sitt

Så er det forsikring på hus hver januar.

 

Noen som kan si meg at dette skal jeg klare og kan hjelpe meg med et budsjett?

Og som sagt, når minsten begynner i barnehagen blir det 3000 mindre (har kontantstøtte) og nesten 3000 i barnehage. Altså 6000 mindre i mnd..Har lyst å prøve å betale mest mulig nå de 6 mnd før barnehagen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å refinansiere huslånet? Og på den måten få bakt inn hele eller deler av kredittgjelden inn i huslånet?? Dermed sparer du deg for enorme renteutgifter.

 

Evt skaffe en kausjonist om banke forlenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen generelle tips:

 

Sett opp hvor mye du betaler for alle faste utgiftsposter i løpet av et år, summer, og del på 12, da får du det du må sette av hver mnd for å ha råd til å betale alle regningene.

 

Lag en egen regningskonto som du overfører den summen du må sette av til hver mnd. Alle regninger settes opp med avtalegiro/efaktura hvis det går an, fra denne kontoen. Alle papirfakturaer betales også fra denne kontoen. Aldri ha mer penger på kortkontoen/brukskontoen din enn det du skal bruke opp denne måneden på mat og klær.

 

Sett alle betalingsdatoene til samme dato i måneden, helst like etter at du får lønn/penger inn. Hvis du får inn penger den 12, sett f.eks. alle trekk til den 15. Dette ordner du ved å ringe til alle du betaler faste regninger til og bare ber om å endre betalingsdato til det du vil ha.

 

Ring forsikringsselskapet og be dem trekke forsikringa i 12 terminer, altså hver mnd.

 

Kan du refinansiere lånet på huset, og låne penger der som brukes til å betale kortgjeld, så skylder du banken istedet? Alltid bedre å skylde en kreditor enn mange, men går ikke det så få i hvert fall forfallsdatoen lik.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst at foreldrene mine skal vite om denne situasjonen min og de er kausjonister på huset allerede, så vil ikke ta opp mere lån på det for da må de vite om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tok dere tid.

REfinansiering på huslånet blir ihvertfall ikke aktuelt med det første. Men skal prøve å få fikset litt på forfallsdatoene:) Så skal jeg gjøre som du sa å dele utigiftene på 12:)

Har kopiert det du har skrevet å skrevet det ut i word:)

 

Så er det flere som har tips å komme med, kom med dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inntekt : 34 000

 

utgifter:

 

huslån 11000

strøm 1000

kredit t 8000

mat 4000

tlf 500

 

sum 24500 i utgifter.

 

setter du av 5000 kr til div allså unger som trenger klær, utstyr, og alt det utenom dette.

da sitter du igjen med 4500 kr. disse burde du bruke til sparing. (disse pengene burde gå til sparing til forsikring, nrk lisens, og kommunale avgifter.

 

du burde sette av fast beølp til kommunale avgifter, forsikring og nrk lisensen.

del summen opp i 12 og sett det inn på konto hver måned.

 

er du alene mor har du vell krav på redusert pris i barnehagen.

 

jeg håper dette hjalp deg litt på vei,.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, hun med forfallsdatoene igjen :-)

 

Har prøv meg på et busjett fra august av:

 

 

Inntekt (netto)

31000

 

 

Utgifter Per mnd

Huslån 11000

Strøm 1000

Gjeld 8000

Barnehage 3000

Mat og klær 7000

Sparing 500

Telefon 500

 

=31000

 

 

Mat og klær-posten må også inneholde alt annet diverse, så du får knipe der av og til... Se denne linken, la inn en gutt og en jente på deg. Det er den øverste rubrikken som skal dekkes av denne 7000-kr posten, +diverse dagligvarer og husholdningsartikler i nedre rute, det andre er andre steder i budsjettet ditt. I min erfaring er Sifo sine standardberegninger nokså romslige, så du bør absolutt klare deg fint med 7000 til alt av dagligvarer og klær. Gå på salg for å kjøpe vinterdress.

 

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

 

Det er også viktig å spare litt hver mnd, så har du til ekstrautgifter, vaskemaskina ryker, vinterdressen revner, alt går galt med sukker på. Lag en sparekonto der dette beløpet settes inn. Du kan evt redusere beløpet noe, men du mååå ha noen få hundrelapper inn på en sparekonto hver mnd. Hvis du sitter igjen med noe til overs på brukskonto fra matpengene like før du får ny lønning, overfør det til sparekonto så kan du ha dem til dyre kleskjøp senere, det er som regel ikke hver mnd du trenger å handle klær.

 

Til slutt:

 

Hvis du begynner å leve etter dette budsjettet nå, så har du 6000 kr ekstra hver mnd fram til august siden inntekten er 3000 mer og utgiftene 3000 mindre. Det lure er å betale disse ekstra inn på det forbrukslånet du har med høyest rente på for at dette skal minke fortest mulig.

 

Hilsen meg som har et voldsomt behov for trygghet i egen økonomi og som ble litt glad av å prøve å rydde i din i kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ma sende en oversikt over intekt og total gjeld til samtlige kreditorer. Du ma be om rentenedsettelse og forlengelse av nedbetalingsperiode der det trengst.

Sette opp forslag til a bli gjeldsfri om x antall ar.

 

Klarer du 10'000 per mnd i 3ar har du betalt tilbake 360'000 og sapass ma de ha I renter. muligens 8000 i 4-5 ar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...