Gå til innhold

Er det brudd på taushetsplikt? Trenger seriøse svar/meninger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter går i bhg. Hun er nå straks 4år.

Jeg har nettopp fått et barn til, og er dermed i permisjon.

Siden jeg er alenemor har jeg fått støtte til barnetilsyn gjennom nav.

Dette gjør jeg ikke i permisjonstiden, da nav mener jeg kan like godt ha 3/4åringen hjemma da også.

Det synes ikke jeg er riktig overfor barnet, så jeg kontaktet styreren i bhg og forklarte fortrolig problemet.

 

Som sagt, jeg er alene og sitter stramt i det økonomisk.

 

Jeg tenkte at jeg kansje kunne søke om fritak for i år i og med at inntekten min er ekstremt lav.

Så vi gjennomgikk mine muligheter som enten var å søke direkte til henne, og hun fikk refundert av kommunen, (da må jeg dokumenetere alle inntektsopplysninger) eller om det ikke ble godtatt, kunne jeg få tatt inn barnevernet og bli satt i en slik hjelpsomhetsgruppe som hun kalte den.

 

Jeg forklarte at det spilte ingen rolle for meg men at det var viktig for meg at ingen fikk vite hva vi snakket om, og hva jeg søkte på.

Det skulle vel kansje ikke engang vært nødvendig for meg å understreke det, men jeg vet hun liker å snakke om alt med alle.

 

Det har vært et problem før i bhg at ansatte blander seg oppi hva jeg som forelder betaler for barnet mitt. Det er noe som er personlig og som kun gjelder meg anliggende.

 

Ivertfall skulle bestyrer søke opp mine muligheter igjennom komunen først og hvis jeg fikk avslag skulle kun sette meg inn i dette "prosjektet". (som jeg hadde godtatt)

 

I dag leverer jeg barnet mitt til vanlig tid, og pedagogisk leder(det er 2) bort til meg og sier at hun hadde beskjed til meg fra styrer.

Det gjaldt dette fritaket jeg hadde søkt om, at det ikke var gått i orden, men at det anntagelig ville bli godtatt gjennom barnevernet hvis jeg kunne dokumentere at nav ikke dekket barnetilsyn under permisjonstiden.

 

Jeg ble helt satt ut... Er så utrolig skuffa. orker ikke å bli sint engang, sell om jeg koker innvendig.

Synes det var så ufattelig råttent gjort å fortelle mine private annliggenheter videre i om med at jeg hadde gjort det HELT TYDELIG klart at INGEN skulle vite noe... Og for meg spilte det stor rolle innenfor avdelingen som jobber med datteren min. Jeg ville ikke at noen skulle vite om jeg evt fikk redusert betaling eller friplass eller hva søren...

Det var også det siste hun sa da jeg gikk ut døren etter møte, at hun selvfølgelig ikke skulle prate med noen om dette.. Men i stede sender hun beskjeder til meg om saken gjennom en av ped lederene..

 

wrææ.. i kveld kommer jeg ikke til å få såve.. tenke tenke..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde man hadde mulighet til å diskutere slike ting inad i "institusjonen.. Altså ikke brudd om ikke det er flere enn de som jobber i bhg som får vite.. På den annen side er det rart at hun sier at hun ikke skal diskutere med noen og gjør det likevel, men er vel heller avtalebrudd enn brudd på taushetsplikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at hun har sagt det til en av de andre som jobber i bhg er det nok strengt tatt ikke brudd på taushetsplikten, men uansett dårlig gjort siden du gjorde det så klart at du ikke ville at noen andre skulle vite om det.

Men syns du skal sove godt jeg. Det er ikke noe å skamme seg over at en har dårlig råd, og hun som ga deg beskjeden tenker nok ikke på dette i det hele tatt. Så ov godt og gå i barnehagen med hevet hode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var vanlig å diskutere ting innad med kolleger som er aktuelle.

 

Tror ikke styrer har gjort dette for å gjøre det vanskelig for deg! Har du tenkt på at ped.leder kanskje er involvert for å hjelpe DEG fordi hun kan fortelle hvorfor det er viktig at ditt barn får beholde plassen sin? (ped ledere har ofte veldig gode argumenter på hvorfor ting er viktig, ikke bare økonomiske årsaker, men andre ting også)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke brudd på taushetsplikten, så lenge de "behandlende" parter trenger informasjonen.

 

Jeg vil ikke si at dette er noe brudd på taushetsplikt, selv om DU føler det ubehagelig....

 

Herlighet.... Det får da være måte på hvor hårsår en skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke brudd på taushetsplikten, man har lov til å snakke om sånt med relevante kollegaer som også har taushetsplikt. Det spørs om hun skjønte at du ikke ville at noen av de andre ansatte skulle vite om det, at hun trodde du heller mente andre foreldre eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et brudd på taushetsplikten da det er innad i barnehagen, men det er definitivt et stort tillitsbrudd!

 

Syns det er svært dårlig gjort av styreren. Send henne en mail og si hva du føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i institusjon,og jobben min ville være umulig å gjennomføre hvis vi skulle ha taushetsplikt mellom kollegaer. Det har man selvfølgelig ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber i bhg. har taushetsplikt.

 

Jeg er selv ped.leder, men tidligere vært styrer.

Jeg syns absolutt denne styreren opptrer helt på kanten. Jeg hadde mange foreldre inne på mitt kontor med saker de ikke ønsket at andre på huset skulle vite om, det er helt vanlig at styrere har slike samtaler.

Hvis jeg absolutt skulle ha behov for å diskutere en sak med en ped.leder understrekte jeg at dette var taushetsbelagt og IKKE noe garderobeprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er relevant å diskutere med andre i som jobber i bhg hva enklelte foreldre betaler.

Jeg mener ikke å være hårsår, men jeg kan ikke fatte at dette skjedde.

Eller jeg kan vel det.

 

Det begynte med den dagen jeg skulle ta opp saken med henne. Da sto hun på kjøkkenet når jeg kom sammen med assistenter fra flere avdelinger.

Hun viste hva saken anngikk og sa høyt å tydelig "jeg har sett litt på inntektsbegrensningen for fritak.." da klarte jeg å stoppe henne.

 

Videre ble jeg med henne på kontoret og et første jeg nevnte var at jeg ikke ønsket at noen skulle vite verken hva jeg tjente eller hva jeg betalte.

Det understreket jeg med å si spesielt dem som jebber på mitt barns avd.

 

I den forbindelse med barnevern prosjektet så har det ingenting med saken å gjøre om barnet skulle ha "behov" for bhg, for at jeg skulle bli fritatt for betalingen. Med det mener jeg at ingen ped leder hadde hatt behov for å vite noen ting.

 

Hun er også min nabo, så jeg kjenner henne, uten at det trenger å være relevant for saken i seg selv. Men jeg måtte understreke flere ganger og som sagt det var det siste som ble sagt da jeg gikk fra møte, at absolutt ingen skulle vite.

 

Jeg har hatt barnet mitt i den bhg siden hun var 1år og kjenner folkene.

Jeg er til vanlig i full jobb og tjener godt, men i svangerskapet nå fikk jeg hypermesis og endte til slutt med halv lønn. Og dermed gikk den enda lenger ned da jeg valgt 80% i permisjonen.

Det var dette ped lederen også nevte i dag morges, "at siden jeg ikke hadde så stor lønn..." Hvem har rett til å vite hva mine inntekter er?

 

Frusrert..

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ped.leder kan vel hjelpe deg også? Altså, følge med søknaden at barnet har behov for barnehage av ulike grunner.

 

Tenk om alle som hadde dårlig råd kunne være ærlige, så mye lettere å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

STYRER kan fortelle dette til en ped.leder.

Ped.ledere og styrere jobber ofte tett sammen, og ofte er det ped.leder som skriver brev o.l...hadde styrer sagt dette til en assistent så hadde det vært noe annet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i gråsonen hva angår formelt brudd på taushetsplikten, men man kan faktisk forlange taushetsplikt fra en styrer overfor pedledere. Pedleder har intet behov for å vite noe om denne saken og styrer har brutt tilliten.

 

Og til mange av dere andre, taushetsplikten gjelder også mellom kolleger. Det finnes unntak, men hovedregelen er full anonymisering om man har behov for faglig diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, styrer har ikke anledning til å diskuter denne øknomiske situasjonen med pedleder sånn helt uten videre. Det er fullstendig irrelevant informasjon for at pedleder skal kunne gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er ekstremt hårsår jeg, HI! ...Snakk om å henge seg opp i bagateller, ped-leder kan kanskje hjelpe "saken" din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en stor misforståelse at man ikke har taushetsplikt innad på en arbeidsplass. Det er faktisk brudd på taushetsplikten å dele sensitiv informasjon med arbeidskolleger som ikke er involvert i saken evt. har bruk for denne informasjonen i arbeidet sitt.

Det er vanskelig å vite hva som er tilfelle i denne saken, men snakk med henne og spør hvorfor hun har involvert ped.leder, det kan veldig godt hende at det er en praktisk grunn til det.

Det at hun innleder en samtale med deg (med sensitive oppl.), i påhør av assistenter, er selvsagt helt uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bhg er dette da?

Vår bhg er foreldredrevet så her hadde også den forelder som sitter med økonomien fått rede på det uten at noe tausetsløfte er brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Dette syns jeg var veldig dårlig av den det gjaldt. Jeg har selv vært i jobb med taushetsplikt, og der gjaldt det også innad (med kolleger).

 

En lærerinne på skolen til sønnen min har fått tilsnakk av meg - den gangen da vi skulle på konferansetime og snakke med kontaktlærer først og henne etterpå. Hun "overfalt" folk i gangen mens de venta på tur inne hos kontaktlærer og begynte å utbasunere hvordan det gikk med engelskfaget osv.

 

Jeg måtte forlate garderoben der jeg satt for ikke å få hele vurderingen av en annen elev i fleisen. Da ble jeg sur, hun var helt ukritisk omkring hvam andre som var i rommet. Og forsvarte seg med at hun hadde rost eleven! Men det var altså elev nr 2 eller 3 som jeg (uten å ønske det) fikk høre detaljer omkring.

 

Syns generelt at taushetsplikten er en sårbar størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...