Gå til innhold

Søskensjalusi hos gutten min på 26 mnd

Anbefalte innlegg

Han fikk en lillesøster da han var 1,5 år, og de første 5 mnd. gikk som en drøm. Han hjalp til med bleieskift, koste og tullet med lillesøster.. Og vi tenkte at vi hadde skutt gullfuglene.. Men så ble lillesøster mer mobil (liker lekene hans), hun er mer våken og krever veldig mye mammatid.

Pappaen jobber dessverre mye i perioder, og jeg er dermed alene med begge på morgen og ettermiddag.

Den siste måneden har atferden hans blitt mer destruktiv, han kan finne på å krabbe oppå lillesøster, dytte henne, slå henne (lett).. Og det virker som han gjør det for å få oppmerksomhet (av meg). Jeg føler at jeg ikke kan la de være alene ett sekund, og det "må" de jo når jeg lager mat etc. Så blir det kjefting på storebror, selv om jeg ikke vil det og prøver å unngå det.

Har forsøkt å fjerne han fra situasjonen uten å si noe, eller ved å ta en prat og bedt han om å si unnskyld, en kort time-out.. Men det blir mye skjenning.. Huff - stakkars gutten min vil ha mer mammatid og oppmerksomhet. Vi har forsøkt å ha mamma- og pappatid med han i helgen, hatt han hjemme fra bhg (ingen suksess). Jeg prøver også å belønne han for "god atferd".

Det må legges til at han ikke får de rette utfordringene i bhg for tiden. Han bytter barnehage over sommeren, og regner med at det vil gjøre han godt... Og at lillesøster er et ordentlig sjarmtroll, som besteforeldre gir endel oppmerksomhet til...

Hva gjør jeg? Noen fler som opplever/har opplevd dette? Føler meg som en dårlig mamma :-(

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...