Gå til innhold

Refinanisering av bolig? Høres kjedelig ut, men noen kloke som vet? :)

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte leilighet for 2.5år siden, til 1.3mill. Den var delvis oppusset og vi fortsatte på den, så nå er den snart strøken.

Så idag hadde vi en takstmann på besøk, han takserte den til 1.8mill (når badet blir helt ferdig). Vi får papirene på mail innen mandag.

Burde vi gå til banken for å få refinanisiert lånet? Eller hva gjør man med slikt?

Hilsen ung og erfaren på boligmarkedet :)

Fortsetter under...

Hvor mange prosent var dere innenfor i utgangspunktet, da? Hvis dere er innenfor 60%, tror jeg ikke man får ned renta ytterligere uansett.

Det er viktig å justere forsikringen også ifht ny verdivurdering, ellers risikerer dere å ikke få nok erstatning hvis noe skulle skje.

Det kan også være mulig å øke lånerammen noe dersom boligen har steget i verdi.

Hvis dere lånte 100% da dere kjøpte er dere jo nå godt under 80% og kan forhandle om rentene. Men å refinansiere skjønner jeg ikke poenget med med mindre dere trenger penger til noe annet.

Googlet litt, og skjønte at det mulig ikke er refinanisiere jeg mener. Det jeg mener er å få lavere rente evt.

Vi lurer litt på å kjøpe hos hus/tomannsbolig. Så det kan jo være gunstig å vite hva vår bolig er verd, kanskje ta en prat med banken om det?

I dette omr pleier boligene å gå 3-400.000 over takst, så kan jo bli et spennnede salg :)

HI

Dere kan fint legge fram den nye taksten og forhandle med banken om bedre vilkår på lånet. Refinansiere betyr som oftest å øke lånebeløpet opp mot det nye taket (taksten), det var kanskje ikke det du tenkte på?

Annonse

Hm lurer litt på dette selv. Huset vårt lå først ute til 1 890 000. Ble så satt ned til 1 600 000 som vi kjøpte det for. Vi har revet vegger og gulv osv ned til sjelettet og kledd vegger og gulv osv på ny, samt lagt ny drens rundt huset slik at kjelelren også kan tas i bruk. Vi har hele tiden tenkt på å refinansiere for å låne litt mer sånn vi kan få terassen, ny kledning osv på plass, det er vel mulig? Men hvor mye må boligen ha steget for å få lov å refinansiere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...