Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er ferdig utdannet sykepleier til våren, men er nå gravid med tvillinger. Har termin i oktober. I følge lege/gynekolog må jeg regne med å ikke kunne jobbe i sommer pga jeg er gravid med tvillinger (noe jeg hadde belaget med på å gjøre, hadde fått sommervikariat og alt). Jeg jobber så mye jeg kan utenom studiene nå mens helsen er på topp, og håper på å tjene opp penger slik at jeg får rett på noe fra Nav. Men er det noe mer man kan få i støtte enn foreldrepengene? Tenker at jeg sikkert ikke får mer enn en 7-8000. Får jeg mer når det er tvillinger? Får jeg barnetrygden også? Dobbelt opp der også eller? Jeg vet at det meste står på NAV, men jeg synes det er så vanskelig å forstå hva som står der. Hadde satt pris på litt hjelp om hva jeg har rett på
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Du burde søke deg inn på et årsstudium fra høsten av, da vil du i tillegg få fødselsstipend fra lånekassen. Det er ikke noe krav om å ta eksamen eller gjøre ferdig studiet etterpå. Les mer på www.lanekassen.no Fra nav vil du kun få foreldrepenger ut fra hvor mye du har jobbet og barnetrygd for to på 970 kr x 2 etter fødsel. I tillegg får dere jo 8 uker ekstra i permisjon som f.eks far kan ta ut de første ukene etter fødsel. Ved tvillinger er det lov for mor og far å ha litt permisjon samtidig.. Les mer på www.nav.no § 14-9 Fjerde ledd - Flerbarnsfødsler/adopsjon [Endret 10/07] Etter denne bestemmelsen utvides stønadsperioden ved flerbarnsfødsler eller dersom flere barn blir adoptert samtidig. Dette gjelder selv om ett eller flere av barna er dødfødt. Det finnes tilfredsstillende regler for når adopsjon regnes som samtidig. I de fleste tilfeller av samtidig adopsjon vil barna komme samlet til Norge. Man må likevel akseptere at barnas ankomst til Norge kan variere. Hensikten er at adopsjon av flere barn på en gang skal utløse rett til utvidet stønadsperiode. Foreldrene kan velge ett samtidig uttak av foreldrepenger på opptil 200 %, se § 14‑10 sjette ledd. Mulighet for samtidig uttak er imidlertid begrenset til den ekstra stønadsperioden som disse foreldrene er berettiget til. Samtidig uttak må ikke tas ut sammenhengende, men kan deles opp i perioder. Denne utvidelsen kan også inngå som en del av et gradert uttak. Henvisningen til § 14‑10 første ledd åpner også for at far ved flerbarnsfødsler eller flerbarnsadopsjon kan ta ut foreldrepenger samtidig med moren i de første seks ukene etter fødselen eller omsorgsovertakelsen fedrekvoten inkludert. Tilsvarende gjelder dersom bare far fyller vilkårene for rett til foreldrepenger (mor mottatt engangsstønad). Far kan da velge å ta ut den utvidede stønadsperioden fra fødsels- eller adopsjonstidspunktet. Lykke til med svangerskap og fødsel!!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Takk for informasjon. Ang lånekassen, så har jeg lest på sidene deres at du er pliktig til å gjenoppta studiene og bestå eksamen. Kanskje dette er noe nytt for å tette igjen "smutthullet"? For jeg hadde også hørt om dette tidligere, men nå ser det ut som om dette ikke lenger er mulig..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Jeg lurer på en ting til også. Har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig blir sykemeldt i sommer, pga risiko blir jeg anbefalt å hvile når jeg er kommet så langt i svangerskapet. Jeg hadde belaget meg på å jobbe,og hadde fått sommerjobb som sykepleier. Men hva skjer da? Jeg har jo ingen jobb å bli sykemeldt fra? Får jeg ingen penger da? Har jo ikke rett på ledighetstrygd da vel. Jeg har kun en 13% stilling da som jeg så klart får for, men det utgjør ikke mer enn en 3500 i mnd. Vet du noe om dette??
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Slik jeg forstår det jobber du nå i 13% stilling pluss ekstra? For at du skal ha rett på foreldrepenger må da ha jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd og tjent minst 35 000 kr. Videre må det ikke ha gått mer enn 14 dager mellom vaktene... Med 13% stilling mistenker jeg at du jobber hver 3. eller 4. helg, og du oppfyller da ikke kravet for foreldrepenger med denne jobben alene. Har du jobbet mer innimellom KAN det være at du likevel har opptjent rett.. Om du blir sykemeldt vil det regnes et gjennomsnitt over hva du har tjent siste 3/6/9 mnd og dette blir da grunnlaget ditt for evt foreldrepenger om du kvalifiserer til det. Om du kommer deg ut i jobb som sykepleier og jobber i 4 uker er det sannsynligvis det som blir grunnlaget ditt, så du har alt å tjene på å jobbe så lenge som mulig, men skjønner jo at det er vanskelig når du er tvillinggravid. Sykepleie jobben er jo heller ikke den "letteste" som gravid med mye stress (spesielt som nyutdannet!!) og stell og løft... I forhold til jobb faller du dessverre mellom to stoler, nytter ikke at du har en fast stilling som venter på deg om du ikke klarer å begynne å jobbe i den og jobbe i minst 4 uker (i teorien er det nok med en dag, men dette praktiseres visstnok veldig forskjellig på forskjellige nav kontor og derfor "safer" jeg og sier 4 uker) så vil ikke denne stillingen telle i det hele tatt i forhold til foreldrepenger. Kvalifiserer du ikke til foreldrepenger kan du få engangsstønaden på 35 000 kr.. Dette beløpet skal dekke de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som du MÅ ha permisjon, samt litt utstyr til babyen.. Når det gjelder lånekassen finner jeg dette : "Lånekassen krever ikke at du består eksamen i perioden du mottar foreldrestipend. " og "Alle vilkårene under må være oppfylt for at du skal få foreldrestipend: Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene. Du må bo sammen med barnet. Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger." Slik jeg tolker det er det ikke et krav om at du må ta eksamen i dette årsstudiet du tar.. Denne ordningen er jo nettopp for de som "faller mellom to stoler", nyutdannede som ikke har rukket å begynne å jobbe og tjene penger før fødsel.... Ta kontakt med lånekassen så er du sikker, men jeg tror absolutt du vil ha krav på fødselsstipend... Lykke til, håper denne infoen var nyttig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå