EgG Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Til nå har snuppa sovet i en tynn sovepose over pysjen, men nå hindrer ikke det henne i å reise seg opp. Snuppa står i senga og raser og har ikke tenkt å legge seg, enda hun er stup trett. Jeg liker ikke å bruke seler på henne på natten. Er redd i tilfelle brann etc. Hva gjør man? Hun er virkelig ikke særlig glad akkurat nå...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 hadde det vært min så skulle han bare stått å rast fra seg til han sovner! Hvis hun begynner å rase i "timesvis" hver kveld så hadde jeg def. lagt henne tidligere! sånn at hun sovnet til den kl slett du legger henne nå! hvis du vil binde henne fast er det bare å løsne når hun har sovnet vel.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Lar henne rase fra seg? Vesla (18 mnd) har hatt sånne byger av og på i flere måneder. Plutselig har hun en 3-4 netter hun er rasende, og så går det noen uker til neste gang. Men hun styrer om kveldene slik da. Er rasende, hopper opp og ned som en sprettball og vræler "dhæ-di!" (ferdig) når vi har lagt henne. Hun liker ikke å legge seg og protesterer på det. Vi lar døren stå halvåpen slik at hun ser oss og går inn og trøster med jevne mellomrom. Hun roer seg til slutt. Ville aldri bundet et barn fast i sengen!
Rødhette <309+<312 Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Ville ikke latt barnet skrike til han sovnet, men ville gått inn med jevne mellomrom og lagt han ned, og sagt at nå er det natta - alle barn sover nå - med rolig stemme. Ville aldri bundet et barn fast i sengen, ser ikke vitsen med det!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Jeg brukte seler på barnet mitt når han var mindre (frem til ca 10 måneder). Det var jeg nødt til siden han turna og snurra så mye at han ble illsint. Første kvelden jeg prøvde seler sovnet han på et blunk, så vi fortsatte. Når han derimot ble større og ble sint av å ikke kunne reise seg når han våknet, fjernet vi dem. Det tok noen kvelder før han ble vant til å ligge løst, og havnet ofte i merklige stillinger som han våknet av, men så gikk det greit.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Junior her stod også i senga og klaget i en periode. Gikk inn med jevne mellomrom og kysset han på kinnet og la han rolig ned i sengen igjen. Pratet ikke med han eller gav noen annen form for oppmerksomhet. Ofte hadde han reist seg igjen før jeg hadde forlatt rommet. Ventet noen minutter før jeg gikk inn igjen og gjentok seansen. Sånn holdt vi på. Noen kvelder var det nok med to ganger, andre kvelder ti femten. Vi holdt på sånn i noen uker så gikk det over. Det hender seg at han reiser seg nå også, men det er skjelden. Å begynne å bruke seler når barnet er så stort tror jeg blir traumatisk for barnet, man må ha begynt tidligere tror jeg.
EgG Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 25. februar 2011 Tusen takk for svar! Vi lot henne IKKE gråte seg til søvn. Det gjør jeg bare ikke. Men det er nok, som flere sier, en periode vi må igjennom. Godt å høre at det ikke står på så mange uker. Jeg er som sakt i mot å binde barnet fast i sengen, så det blir ikke aktuelt. Hva gjør dere hvis barnet våkner mitt på natten og reiser seg opp? Fungerer det bare å legge de igjen eller blir det stort sett skriking? Snuppa havnet i senga vår i natt og det er lite aktuelt hver natt.
satser & vesla Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Hei. Jenta mi har også slike faser innimellom uten at jeg vet hvorfor. Hun roer seg ned når jeg går inn, legger henne ned og stryker over hodet hennes og går ut. Er hun kjempestressa og hylskriker tar jeg henne opp og vugger henne tett inntil meg/spenner hun kroppen legger jeg henne i dobbelsenga tett inntil meg. Da roer hun seg ned, når jeg hører at pusten er rolig legger jeg henne i senga. Det fungerer kjempefint for oss. Noen ganger går det fort og andre ganger må jeg bare ta meg tid. Men, vanligvis går det ganske fort. Jeg har hatt det som rutine å gjøre det slik og det virker som hun forstår. Hvis hun våkner om natta (sjelden det skjer), sjekker jeg henne og er alt i orden drar jeg senga inntil meg. Jeg legger hånda gjennom sprinklene og holder hånda hennes. Hun roer seg ned kjapt, sovner, slipper hånda og vi sover helt til morgen :-)
EgG Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 25. februar 2011 Jenta vår sover på eget rom, så jeg har ikke mulighet til å dra sengen inntil vår osv. Synes det er så utrolig fælt at hun gråter slik. Jenta er jo så trett, men hun kjemper likevel i mot. I kveld hylte hun også! Hun prøvde å reise seg allerede før jeg hadde lagt henne. Sukk... Liker ikke at kveldene er slik... Hun hylte og jeg la henne ned og gikk ut av rommet. Gikk inn igjen etter 1minutt og la henne. Men hun bare spratt opp igjen. Etter x antall ganger roet hun seg omsider og sovnet. HVOR LENGE VARER EN SLIK PERIODE?! Når vil hun legge seg og akseptere at det er natt og faktisk synes det er godt å legge seg? Hva kan jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #10 Skrevet 25. februar 2011 ikke for å være utroli frekk MEN seriøst jente!!! Vet jo ikke hvor lenge denne perioden for jenta de varer 3dager- 2 uker?? Har nevnt i flere av dine ørten sove innlegg at det muligens skyldes for lite søvn!? men når du tydeligvis ikke kan ta i mot noen av rådenen noen gir deg- så la vær å spør om og om igjen da! du sier hun sover under 12t om natten og max 1 om dagen (for lite!) Legg henne tidligere, og våkner hun tidligere så ignorer til du mener det er morgen- hvis hun hyyyler så gå inn legg henne ned sånn som du gjør nå, når hun skriker. nye rutiner er ikke gjort på en dag, kanskje ikke en uke engang. hvis det ikke går å ungen står opp i 6tiden la henne få en liiiten dupp kl 8. Barn har lett for å sovne innen de 2 første timen etter de har stått opp- dette er en naturlig del av deres biologiske søvn rytme. det kunne du og ha visst hadde f eks brukt tiden på å lese litt om søvn i stede for å sitte og spør her da!?! Å gå inn hvert min er ikke bra! Enten bør du f eks sitte der inne i mørket ved sengen (uten å gi oppmerksomhet, bare legge henne ned ved gjevne mellomrom) Eller du kan gå inn hvert 3min så 6min så 9 min.. det er mange metoder, les, føl deg frem, stol på deg selv - kjøp en søvn bok eller les det du kan finne om søvn på nett. Velg EN måte, lag en plan og hold deg til den! Og hvis du har mann så må begge holde seg til den. min unge er en vanskelig sover, så skjønner frustrasjonen og håpløsheten rundt "problemet". Enkelte barn er bare sånn, prøv å ha i bakhånd at alle disse merkelige "påfunnene" deres ikke varer for alltid :-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #11 Skrevet 25. februar 2011 søk på weissbluth metod/ marc weissbluth på utube. Forelesning m søvnforsker og foreldre han har hjulpet. mange gode råd
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2011 #12 Skrevet 25. februar 2011 Du får bare gå inn gang på gang å legge henne ned igjen. Til slutt gidder hun ikke å gjøre det mer. Plutselig en kveld så har hun skjønt det. Vi måtte gjøre det med jenta våres. Men passet på å gå inn fort igjen så hun ikke skulle gråte så mye. Her gikk det over etter 2-3 kvelder.
EgG Skrevet 26. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 26. februar 2011 Nå vet ikk jeg hvilke ørten soveinnlegg du refererer til, men det kan ikke være mine. Grunnen til at jeg i det hele tatt spurte er fordi jeg regner med at dette ikke er noe nytt fenomen innenfor småbarn, så at det finnes erfaringer nyere enn mine er bare å regne med. Jenta mi har til nå vært grei å legge om kvelden, så det har jeg ikke hatt noe innlegg om før! Men ja, jeg er enig meg deg om at hun får for lite søvn, men ting er ikke så A4 med jenta mi som du beskriver. Hvis hun skal få hyle slik som du sier, så roer hun seg ikke selv. Hun bare låser seg til en avledning kommer. Og det samme gjelder på morgenen, vi har prøvd. Gjentatte ganger. Jeg har også prøvd å gi henne en dupp tidligere, innenfor 2 timer som du skriver, men det fungerer heller ikke og jeg er ikke dn type mor som bare lar barent mitt ligge å gråte/hyle til hun sovner. Jeg har forøvrig også lest en del om søv, men når man føler at ingenting hjelper, man ser jenta er trett, men ikke får henne til å sove, da spør man! Du får tilgi meg at du føler jeg maser, men neste gang du ser et innlegg fra meg så er det lov å ignorer...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. februar 2011 #14 Skrevet 27. februar 2011 Tja, her har det var i ca 3 mnd nå med leggingen :-( Hun har noen ok kvelder, det kommer seg langsomt nå, men kan fortsatt klikke i vinkel og holde på med hysterisk forbanna illskriking i en times tid. Sitter da som nevnt innenfor synsviddene hennes og går inn jevnlig, så hun er ikke alene, hun seg meg/mannen og får trøst, men vi tar henne ikke opp og da hyler hun. Jeg er også helt enig med deg ang ditt svar til anonym over her. Barn er utrolig ulike, og en fasiten som anonym skisserer fungerer faktisk ikke for alle barn. Jeg er på barn nr 4 nå, og vi påstå at jeg har bra med erfaring. Anonym over her sin metode har fungert bra med de tre første barna, men ikke med vesla. Vi har forsøkt alt mulig med hun her (hun våkner mye om natten også), inkludert søvnpsykolog, men innsett at hun bare må vokse søvnuroen av seg. Antagelig vil det løsne mer og mer og til slutt roe seg helt i 3-4 års alderen. Lenge å vente ja, men tiden går nå.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2011 #15 Skrevet 27. februar 2011 nå sa ikke jeg at jeg hadde fasiten til din unge da akkurat! jeg sa finn en metode som passer for dere og hold deg til det! og så sa jeg at å gå inn hvert min høres i overkant mye ut! da ville jeg bare ha sittet der eller latt henne skrike mer en 1 min. Barnet lærer jo at det må skrike for at du skal komme da, og de lærer fort at d tar kun 1min før du kommer, og mange ganger kan det gire dem mer opp, enn hvis de må vente 5 min, eller om du sitte der. Mange med søvnvansker blir bedre når de bikker 1,5år så d er jo lov å håpe! Har du prøvd kiropraktor? Det hjalp veldig på 1mann her. Det er noen punkter de kan knekke/massere som fremmer både innsovning og dyp søvn :-) folk kan komme med mange råd om søvn : sov m lys, i lys, helt mørkt, i pose, byss, gi velling, bad i lavendelolje osv osv Det jeg prøver å få frem er at det nytter ikke å høre på "alle andre" ( man får selvsagt enkelte gode tips) men i bunn å grunn så er det kun kontinutet og rutiner som virker.. Å sørge for at ungen får god søvn og å lære barnet å sovne av seg selv er en vesentlig del i og kunne tilfredstille barnets grunnleggende behov. anbefaler deg boka "healthy sleep habits, happy child" av marc weissbluth. Ikke for at hans metode kanskje er riktig for dere, men det står utrolig mye nyttig, og kommer til å gi deg en aha opplevelse ved at den forklarer prosessene som skjer i kroppen når barnets søvnbehov ikke blir tilfredsstilt. Den gav hvertfall oss masse nyttig info og den er som en liten støtte som sier du gjør ting riktig når man fortviler å er oppgitt av barn som ikke sover :-)
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #16 Skrevet 28. februar 2011 Finn metoden som fungerer for oss ja... Det hadde vært noe det! Hvor finner man den da? Jeg ser jenta mi sover for lite og jeg føler jeg sliter på henne fordi jeg må holde henne våken. Hun våkner alt for tidlig på morgenen i forhold til sitt behov, men jeg får henne ikke til å sove mer. Det resulterer i at jeg må holde henne våkne til duppen og da er hun stuptrett. Men sover kun 1,5timer. Det blir da selvfølgelig for lite her også, men det g¨år greit. Hun er ikke så sliten på kvelden. Kunne selvfølgelig lagt henne tidligere, men da vi prøvde det våknet hun tidligere også, så da følere jeg at jeg sliter henne enda mer ut. Skulle jeg lagt henne tidligere så rekker hun dessuten ikke få i seg kveldsmat fordi måltidet da blir for tett til middag og hun er ikke sulten. Hva gjør man da?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #17 Skrevet 28. februar 2011 Rekker hun ikke kvelds mat, hvis du legger henne en halv time-time tidligere ?hehe Du kan jo gi henne middag tidligere da? Min spiser frokost 8 Frukt 11 Lunsj 12 30 Middag 15-16 Kvelds 17 30-18 Legger seg 18- 18 30 Hvor tidlig står ho opp hvis du legger henne en halvtime tidligere? Søk på sleep metods el søvn metoder- maaange forskjellige der ute. Noen m og noen uten 'skriking' Hvis hun står opp tidligere sånn 6-7 tiden er d jo på en måte positivt for henne, kjiipt for dere :-p for da er hun som du sier trett når hun står opp. Det vil si at du kan lure inn en liten times dupp, innenfor et 2 timers intervall etter hun har stått opp. Min sover veldig uregekmessig hvis han f eks sover til 7.20 så får jeg problemer med å legge han tidlig nok til første dupp slik at det ikke skal gå utover dupp nr 2- og han trenger 2 dupper ellers er han så overtrett ved dupp nr 2 at han sover max 1time- og da blir alt galt. Våkner han derfor kl 7 og legger han 9 til dupp 1. Da får han sove max 1 time. Så legger han seg igjen kl 13 og kan sove så lenge han vil- max kl 16. Det blir litt nasi rutinemessig- men det ganger alle :-) Jeg lar han ikke få noen 5min utenom skjema, det er viktig. Og JA vi gleder oss til han kan over på en dupp! Hehe. Vi var alt for heldige med eldstemann som sov fra 19- 9- 9 30 :-D
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #18 Skrevet 28. februar 2011 en om du holder henne våken til over lunsj så hjelper du jo ikke akkurat jenta med å sove mer? Snarere tvert i mot? Legg henne når hun er trøtt! Her i huset er dagens dupp mellom 11 og 14. Dvs at jeg legger henne en eller annen gang mellom de to tidspunktene, alt etter hvor trøtt hun er. Null problem, og veldig greit i forhold til at vi er ganske fleksible om vi skal noe en dag. Det gjør INGENTING om et av måltidene blir forskjøvet litt. Jeg gir jenta mi mat når hun er sulten og jeg. Så gir jeg litt banan eller annen frukt om ejg ser det blir lenge mellom to måltider. Frokosten er heller ikke fastsatt, for det kommer jo an på når hun våkner når jeg gir frokost. Du må stresse ned litt altså, for jenta tar den søvnen hun trenger, men du må jo gi henne muligheten og så. Når hun våkner om morgenen så kan du jo feks gi henne en flaske i senga? Og om hun sutrer litt så la henne gjøre det. Her i huset slokner barnet etter litt sutring om h*n våkner litt tidlig. Feks våknet barnet halv sju i dag, og sutret i senga. Etter en ti minutters tid med småsutring ble det stille, faktisk helt til klokka åtte. Ro ned!
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #19 Skrevet 28. februar 2011 Jeg kan prøve kveldsmat en halv time tidliger også får det bare være med det hun tar. Middag tidligere klarer vi ikke pga. min manns jobb (prøver å spise sammen) Frokost: 7.30 Lunsj: 11.30 Fruktmos: 14 Middag: 16.30 Kveldsmat: 19. Ny tid: 18.30 :-) Vi får prøve for det er ikke gøy slik det er nå... Stuptrett eller rasende baby på morgenen er lite gøy.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #20 Skrevet 28. februar 2011 Men du kan jo gi jenta litt middag litt tidligere, og så la henne småplukke litt selv når dere voksne spiser? Ingen problem.
EgG Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #21 Skrevet 28. februar 2011 Å, du beskriver det så enkelt. Tror nok vi har to litt forskjellige barn. Her startet dagen med rasing kl 6.25. Jeg gikk inn til henne og roet henne ned. Satt i 20 min å strøk på henne for hvis jeg tok vekk hånda skulle hun opp. Etter 20min var det likevel nok. Jenta vrengte seg opp, hoppet i senga og raste. Jeg tok henne med inn til oss hvor rasingen fortsatte i 10min og jeg ga opp. Høres ut som din morgen dette? Hadde ting bare vært så enkelt som litt småsutring så hadde jeg naturligvis prøvd det. Melk på senga har jeg også prøvd, men det resultat at hun bare våkner mer og vil ha skiva si. Jeg har også prøvd å la henne sove når hun er trett, men hvis hun sovner f.eks. 10.30 så sover hun bare det hun "manglet" fra morgenen. Dvs. ca 30 min. De 30 min er nok til å forskyve den faste duppen til kanskje kl 14. Da vil du sove sin faste 1,5time. Da er klokka plutselig blitt rundt 15.30 og det er alt for sent. Da tar hun ikke kveld før nærmere kl 21. Vi har prøvd. Prøvde faktisk å legge henne til normal tid selv om hun hadde sendupp en dag og det resulterte i over 1 time med rasing. Ikke sutring, men rasing som høres ut som vi slår. Hun har temerament den lille jenta mi. :-) Flere gode forslag? Mener ikke å være frekk og utakknemlig, men som sakt, det er ikke så A4 som det kanskje burde vært.
Strandloppa og lillebror Skrevet 1. mars 2011 #22 Skrevet 1. mars 2011 Du sier ikke noe om hvor gammel jenta di er. Dersom jenta ikke er vant til seler fra hun er liten, vil det nok ikke ha noen god effekt dersom hun har blitt "stor". Jenta vår hadde en sånn periode da hun begynte å reise seg opp i posen sin. Kunne stå å vræle i flere timer og ingenting hjalp. Og hun hadde tidligere vært en engel å legge. Husker ikke helt hvor gammel hun var, men var godt under året. Første kvelden vi prøvde med selene til posen, sovna hun ila 5 minutter! Så vi fortsatte med dette til hun var litt over halvannet. Hun har aldri vært noe problem å legge etter dette. Men da syns jeg hun hadde blitt for stor for selene. Så seler var virkelig redningen for oss, og var med på å skape trygghet for jenta vår hvertfall. Men man skal ikke bruke seler dersom man ikke føler seg komfortabel med det. Da går vel vinninga opp i spinninga av bekymringer osv. Uansett er nok dette bare en periode, som alt annet med disse små. Jeg er litt enig med hun som foreslår å legge tidligere, sånn at hun også sovner tidligere. Det gjør ikke noe at middag og kveldsmat blir litt tett. Kanskje hun ikke vil ha noe særlig kveldsmat, men gjør det noe da? Hun kan ihvertfall drikke litt melk. Det er vomfyll det også. De små tar jo den maten de trenger ila dagen, og spiser de litt lite til ett måltid, tar de det igjen ved et annet. Og en ting til, det er for all del ikke uvanlig tidlig å stå opp 6-6.30 når man har småbarn i hus altså! Det er helt normalt for veldig mange. Ikke så mye hjelp i mitt svar. Det jeg prøver å få fram, er vel bare at det er faktisk mange som sover urolig og sliter med å finne søvn de første årene. Men når man har det som verst selv, så føler man at "alle andre" unger er så greie å ha med å gjøre. Småbarnstida ER slitsom, nettopp mye pga mangel på søvn og oppstykka netter. Så du er ikke alene, og en eller annen gang, vil jenta di også sove godt.
EgG Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #23 Skrevet 1. mars 2011 Det trøster faktisk litt. :-) Hun er forøvrisg snart 13mnd så jeg tror det å prøve seler er litt for sent. Det er ikke det at jeg synes det er grusomt å stå opp 6.30, men problemete er at jeg ser hun fremdeles er trett! Hva gjør man med det? Men du har nok rett: jeg må bare slippe opp. Kanskje hvis jeg gir blanke i min rutiner så vipper jeg henne ut av det sporet hun har kjørt seg i også får vi nye rutiner som fungerer? Jeg vet ikke. Men det er litt skummelt å gi slipp på det man føler man behersker. Det er nok derfor jeg strever litt. Snedig hvor mye enklere alt var på papiret før man fikk barn...
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 1. mars 2011 #24 Skrevet 1. mars 2011 hei EgG :-) begge mine barn har vært pyton i den alderen der...mye som skjer både ang språk og motorikk.gutten min våknet kl 5 hver eneste morgen(blid og uthvilt), fra han var 12-15 mnd...slitsomt, men vi valgte å bare stå opp med ham... datteren min våknet også tidlig i den alderen, men hun var IKKE blid og uthvilt... det gikk seg til med begge, og så kommer det nye perioder... ang mat, så har har ikke sønnen min spist kveldsmat soden han var 10 mnd...han har alltid spist mye middag, og evt bare spist litt frukt før legging... jenta mi spiste minimalt med middag, og kunne derfor spise kveldsmat tidlig... så det er store forskjeller ute og går... prøv å kjenn på magefølelsen.jeg leser minst mulig tips og råd, for man blir bare usikker.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 1. mars 2011 #25 Skrevet 1. mars 2011 kom på at det dreide seg om å stå å trasse i senga ved legging...tror det er perioder de rett og slett må få lov til å komme gjennom...vi har latt de skrike, og vært synlige...så har det gått seg til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå