Gå til innhold

Vond følelse ifht jobben pga sykemelding

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg har skikkelig dårlig samvittighet ifht jobb, og fikk litt pes når jeg sa ifra at jeg er sykemeldt i 2 uker fra og med imorgen av de andre på jobb. Skjønner jo igrunn det , på en måte, for når man jobber i bhg er man avhengig av "hvor mange hender man er på jobb"... og når jeg har vært en del sykemeldt de siste månedene så skjønner jeg jo frustrasjonen. Men på en annen side så må jeg jo tenke på meg selv, og det er superstress på jobb. Ikke så bra når jeg driver med det jeg driver med! Så nå har jeg en skikkelig vond klump inni magen og hater å måtte juge til alle rundt meg. Det gikk greit i begynnelsen, men ettersom det har gått over 1 år og det fortsatt ikke er noe spire i magen, så er det begynt å bli hardere og hardere å "juge"! Kanskje jeg skal fortelle NOE til sjefen. Jeg er så usikker!!!

Jeg føler også veldig mye på det at jeg fortsatt er i prøvetiden ifht fast ansettelse. Begynte 1 august men prøvetiden ble forlenget pga at jeg har vært sykemeldt en del. Når jeg er på jobb så jobber jeg jo rævva av meg og gjør en jobb for 2 stk, men er sykemeldinger en grunn for oppsigelse??

Fortsetter under...

Hei. Jeg skjønner at du får dårlig samvittighet, men det er bare slik at du har problemer med å bli gravid. Derfor er det nødvendig for deg.

Over til det andre. Når det gjelder prøvetid, så er det ikke grunn nok å "sparke" folk pga sykdom. Hvos det er slik at en mener du ikke skal jobbe der videre, så må grunnen være pga fosømmelse; forsentkomminger gjentatte ganger, ugyldig fravær, dårlig behandling av barna etc. Selv om du skulle gjøre noe av dette, så må ledelsen først ha deg inn på samtale, deretter skriftliggjøre det om du ikke hadde skjerpet deg og det skal ganske mange runder før de kan evt sparke deg. De må ha mye dokumentasjon på at du ikke fungerer i jobben og at de har prøvd å veilede deg i å bli bedre. Så jeg tror ikke du skal frykte for det. Men en vet jo aldri med en ledelse. Det kan være at de ikke har satt seg godt nok inn i lover og regler og derfor prøver seg. Da bør du i såfall si i fra.

Lykke til!

Uffa, ikke enkelt og det er ikke lett å være sykemeldt i bhg. Jobber selv i bhg og kjenner til følelsen å ringe å si at jeg ikke kommer på jobb...

Var det et vikariat eller en fast stilling du ble ansatt i? Man kan i grunnen ikke sparke på grunn av sykedom og hvis du er "ny" i bhg så er det ganske så vanlig at man er oftere forkjøla osv. Jeg husker selv de første 2 åra fikk jo jeg selv alt jeg bare kom over!!! Det virka som alle basilusker kom flygende mot meg :)

Jeg har fortalt til sjefen min og til noen andre på jobben men jeg har et veldig godt forhold. Og dei er kjempe snille med meg. Jeg må nok si jeg er omtrent ikke borte fra jobb da. Og folk er jo sååå forskjellige.

Dette står i arbeidsmiljøloven:

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

Det er en fat stilling jeg er ansatt i, men er jo prøvetid på 6 mnd. Frem til desember var jeg ikke noe borte, men siden da har det vært en god del pga 3 forsøk, masse sykdom og en lapraskopi! Så vært mye borte:(

Annonse

Hei hei, du skal ikke ha dårlig samvittighet for å levere en sykemelding, det er så typisk av oss kvinner å tenke sånn,få dårlig samvittighet osv men jeg jeg jobber selv i barnehage og dagene er hektiske og tunge og jeg har også hatt mine runder med dårlig samvittighet fordi jeg har vært mye borte og sykemeldt i forbinnelse med behandling, jeg jobber sammen 10 andre damer og har fortalt dem hva jeg går igjennom og de vet hvorfor jeg er borte, selvfølgelig blir det noen ekstra spørsmål, men for meg har det gått bra. Er faktisk sykemeldt nå etter at jeg mistet for en uke siden i uke 6+4, skal tilbake på jobb på mandag.

Kansje du synes det er lettere hvis du forteller sjefen din hvorfor du er borte, hun har jo taushetsplikt.

Jeg skal igang igjen med hormonkur og ny ICSI behandling april - mai og kommer nok sikkert til å bli hjemme i perioder, men jeg har lært meg at det er viktig å lytte til kroppen og ta litt vare på meg selv også oppi allt det her.

Så lever sykemeld din med hevet hodet og masse lykke til i tiden fremover :-)

Tusen takk for svar jenter , det er veldig fint å høre andres erfaringer og hva andre tenker om saken. Jeg har fortsatt en kjempegedigen vond klump i magen... Og har bestemt meg for å fortelle sjefen når jeg kommer tilbake - iallfall noe av det. At jeg sliter med å bli gravid, har hatt maaaange forsøk og at det er slitsomt å gå på så mye hormoner og den psykiske påkjenningen med å aldri bli gravid. Så håper jeg at det vil føles litt bedre da:)

Hei, du. Jeg kopierer inn svaret jeg skrev i en annen tråd:

"Det eneste jeg kan si er: tenk dere godt om før dere deler dette med sjefen.

Jeg har vært åpen med mine to forrige ledere - og har fått angre på det :-( Nå er det naturligvis fordi ingen av dem er gode personalledere, og håndterer ikke sykefravær, sykmeldinger og konfidensialitet på optimalt vis... Jeg er ganske privat som type, og det var ganske ubehagelig for meg å dele dette, men jeg gjorde det fordi jeg mente det ville være til fordel for lederen min og arbeidsgiver/jobben generelt.

Jeg er også leder, og ville ha taklet dette helt annerledes hvis en av mine kom til meg med noe lignende - men ledere er også forskjellige.

Så jeg sier bare - tenk dere godt om. Husk på at man ikke trenger å dele alt, all informasjon eller alle detaljer.

Husk også på at en sykmelding er en sykmelding. Arbeidsgiver har IKKE krav på informasjon om bakgrunn for sykmeldinger.

Fravær for kontroller kommer innunder regelen som de fleste arbeidsplasser har angående besøk hos spesialist etc - og detaljene rundt det har arbeidsgiver heller ikke noe med.

Det som jeg synes er lurt, og som bare er positivt, er å varsle på forhånd når man vet at man blir sykmeldt noen dager på et eller annet tidspunkt (f.eks "om et par uker blir jeg borte tre dager ifbm et inngrep, jeg skal gi beskjed om eksakt dato så snart jeg selv vet når det blir"). Da er det lettere å planlegge rundt og håndtere for alle involverte.

Så håper jeg de av dere som har gode ledere vet å sette pris på dem :-)"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...