Gå til innhold

Avlagt eksamen i teoretisk fag, men glemte kildehenvisninger... hvor mye trekkes det?

Anbefalte innlegg

Nei, jeg kan som sagt tåle stryk på den. Har jo ikke oppfylt kriteriene for faglig arbeid.

Det er på høyskolenivå. Org.- og ledelse. Tar egentlig ikke disse fagene nå, går bed-øk. Men ble rådet til å prøve meg på denne selv om jeg ikke tar dette faget før neste år. Skulle være lur å spare meg for litt arbeid neste år, da...

Er ingen krise, men vet likevel ikke om jeg kommer til å få sove i natt...

Jeg får jo ikke avgjørelse på dette i morgen, og da er usikkerheten stor om jeg kan ta flere fag i år. Så er det jo det med studielånet osv... Huff, jeg gjør ALDRI denne feilen om igjen!!!

HI

Fortsetter under...

Enig med 18:29 her. Om du har levert en hel oppgave basert på en forfatter sine to bøker da har du ikke skrevet en oppgave til en B uansett.

Ta kontakt med hvemdetskullevære og si du har gjort en feil og ønsker å trekke oppgaven din, for å unngå stryk karakter og evt utestengelse.

Utestengelse? Nei det tror jeg ikke noe på.

Nei du, det her går nok bra skal du se :) I en eksamenssituasjon der det er gitt at studenten kan være stresset er det klart man kan glemme kildehenvisninger uten å bli utestengt!

Jeg har hatt sikkert femten hjemmeeksamener i rettsvitenskap, og der holder det forresten i massevis å henvise til bøkene man har brukt på slutten av eksamensoppgaven - gitt at man ikke har brukt direktesitater.

Om stoffet er det samme som er gjennomgått på forelesning og du ikke har tatt direkte utgangspunkt i bøkene for besvarelsen eller brukt sitater uten å henvise går nok dette bra! Jeg tror kanskje du til og med kan få karakter.

Herregud, for alt sensor kan vite har du tilegnet deg stoffet ved å lese bøkene på forhånd og ikke slått opp i en eneste bok under eksamen. Klart det er lovlig å lese seg opp før eksamen og så besvare spørsmålene uten å henvise til hvor man har lest det!

Men dersom du har brukt direkte avskrift fra bøkene er nok situasjonen litt annerledes, og du vil få trekk i karakter og evt. stryk om avskriften utgjør en viss prosent.

En eksamensbesvarelse er jo ikke en bachelor/masteroppgave eller ett selvstendig arbeid som feks en semesteroppgave :) Derav ikke like strenge krav til kildehenvisning.

(20.05)

PUST ROLIG UT/INN :)

Jeg tror også at utestengelse blir litt i drøyeste laget her. Hadde det vært en hjemmeeksamen hadde du sannsynligvis ligget tynt an, da er kildehenvisning i teksten absolutt nødvendig for ikke å bli beskyldt for plagiat.

Ved skoleleksamen stiller det seg annereldes. De tar ofte utgangspunkt i hva som har vært tema på forelesninger, og kravene til henvisninger er ikke like store her. Når dere i tillegg sitter med kun to pensumbøker på eksamen, er det også åpenbart for sensor hvilke kilder som er brukt. Det bør selvsagt komme tydelig frem av teksten hva som er kildebruk og hva som er dine egne tanker, slik at du ikke fremstiller pensumlitteraturen som egne "gullkorn". Jeg kan ikke forstå at du kan bli utestengt for dette, siden det som sagt dreier seg om en skoleeksamen.

Hilsen ei som har god erfaring med sensurering på universitetsnivå :-)

Annonse

Ja, her er det snakk om sensors (forelesers) egne trykksaker, da. I et veldig komprimert tema. Han har trykket opp kompendier med sine egne forskningsresultater samt annet relevant stoff som han har produsert innen fagfeltet. Han er dr. oecon og foreleser bl.a på BI og høgskolen i Hedmark. Han selv ser ihvertfall hvor jeg har hentet svarene mine fra.

Jeg har ikke sitert direkte bortsett fra to nødvendige definisjoner av ordene team og ledelse. Mine egne ord er i bruk i hele besvarelsen men teoriene er hans. Ellers ville jeg jo ikke ha svart tilfredsstillende på oppgaven. Drøftingene er selvfølgelig mine egne, med grunnlag i hans teorier (de to kompendiene) og læreboka vi bruker i arbeids- og organisasjonspsykologi, som han også kjenner veldig godt til.

Jeg skal ringe skolen i morgen og bekjenne mine synder samt be dem være litt snille med meg :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...