Gå til innhold

Dere med stoffskiftesykdom....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dere bedre oppfølging under svangerskapet med flere kontroller og Ultralyd???

Bare lurer altså. jeg får nemmelig ikke d, å hører d er flere som får d pga stoffskifte. hvorfor er d slik forsjell egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har egentlig bare et struma med forhøyet TRAS, har ikke hatt innvirkning på stoffskiftet. Og jeg har vært hos fastlege hver 4.uke helt siden uke 8 med blodprøver hver gang, i tillegg til UL på sykehuset hver 4.uke. Har også vært hos en spesialist en gang. Hmm, føler meg kjempe godt ivaretatt. Rart det er ulik praksis. Jeg bor i Lier, hører til drammen sykehus. Du da?

Skrevet

Bor i Trondheim. Ja syns d er veldig rart. jeg har hatt stoffskiftesykdom siden jeg var 16 år å går på levaxin. tar prøver kunn vær 2-3 mnd. føler d ikke blir fullt opp i d hele tatt jeg.

Skrevet

Har lavt stoffskifte og tar blodprøver 1 gang i mnd.

Første gang jeg var gravid nevnte ho ikke noe om at jeg måtte få ekstra oppfølging på dette så da ble det ikke tatt no blodprøver(kanskje en av grundene til at han ble stor?)

Du må nok spørre om å få tatt blodprøve selv,kan nok hende du må øke medisiner

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte.. Men har ikke hatt noen flere kontroller enn jeg pleier å ha.. Er mulig det er for at stoffskifte mitt har vært stabilt over flere år etter at jeg ble riktig medisinert av en indremedisiner..

Min jordmor har ikke hengt seg opp i at jeg har det problemet i det hele tatt faktisk.. Syntes det var litt rart til å begynne med.. for har lest at det ikke er bra da, men alt er bra med lillegull så da er det jo ikke noe å bekymre seg for :))

Gjest Ms. Muffins
Skrevet

Jeg har også fått nøye oppfølging under hele svangerskapet. Jeg hadde struma, og opererte bort skjoldbruskkjertelen tidlig i graviditeten.

Går på Levaxin hver dag, 150mg. Gikk annenhver uke til spesialist i begynnelsen, og går nå hver sjette uke, fordi blodprøvene viser et stabilt stoffskifte. Har også vært på tre ekstra ultralyder.

Uansett om man har høyt eller lavt stoffskifte, har man alltid et høyrisikosvangerskap med en stoffskiftesykdom. Dette fordi man risikerer abort i større grad enn ved normale svangerskap. Og også fordi fosteret kan ha vekstavvik. Dette fikk jeg hvertfall beskjed om hos spesialisten min. Og hun forklarte også at jeg kom til å få flere kontroller og ultralyder også ved neste graviditet.

Føler meg godt ivaretatt, og hører til hos St.Olavs Hospital.

Er i min 32. uke nå.

Skrevet

ok:) hører til hoss st.olavs jeg også. rart de gjør d så forsjellig fra person til person. men men. bra dere andre får go oppfølging iallefall:O)

Skrevet

Nødvendig oppfølging avhenger av hvilken stoffskiftesykdom man har. Dvs høyt eller lavt, om man har ulike antistoffer etc.

Men i de fleste tilfellene er det nødvendig med tettere kontroll av stoffskiftet dersom man går på Levaxin/medisiner og ved visse typer antistoffer må også fosteret følges tettere. Hos noen er det tilstrekkelig at fastlege følger opp, hos andre må oppfølging skje hos spesialist.

Skrevet

Jeg ser nå at du sannsynligvis har lavt stoffskifte, foxy, siden du bruker Levaxin.

Man skal øke dosen når man blir gravid pga økt behov under svangerskapet, og dermed er det behov for litt hyppigere kontroller. Dersom stoffskifteverdiene er stabile, trenger man ikke mer oppfølging enn hos fastlege, men det er viktig at dosen økes og verdiene kontrolleres noe oftere. Dersom det er vanskelig å få dosert Levaxin så stoffskiftet blir tilfredsstillende, skal man følges hos spesialist.

Skrevet

Hei.

Jeg hører til St. Olavs og har hatt noen ekstra kontroller til spesialist der under alle mine svangerskap. Tatt ekstra blodprøver etc, men ikke hatt noen ekstra ul på grunn av dette. Tar ekstra ul uansett på grunn av annen diagnose, så det kan jo hende de mener dette holder i forhold til stoffskiftet også. Jeg har lavt stoffskifte, men det er godt regulert med levaxintabletter. Har ikke hatt behov for å endre dose under dette svangerskapet, heller ikke det forrige. Ved første svangerskap måtte jeg høyne dosen litt på slutten.

Er nå i uke 31.

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte og har ingen ekstra oppføling ift det. Jeg fikk økt dosen i uke 25, siden jeg var ganske dårlig, men ellers er det liksom ingen som bryr seg om det der. Jeg har en flink fastlege som jeg trives godt med, men han er ikke veldig engasjert i hypothyreosen min. Jeg har selv måttet be om nye prøver, ene gangen gikk det over et år imellom, og jeg har ikke sett snurten av en endokrinolog. Jeg skal be om dette på 6-ukers kontrollen. Jeg hører forøvrig også til St Olavs.

Men er ikke den største risikoen for komplikasjoner ift hypothyreose og svangerskap i første trimester? Jeg trodde det var trygt når man liksom har beholdt og kommet så langt som jeg er nå (35+6)? Er det virkelig ting som kan skje nå? Jeg må nok innrømme at jeg ikke har engasjert meg så inderlig jeg heller i denne sykdommen.. *host*

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og tok blodprøver 1 gang i mnd under svangerskapet. Stoffskiftet var ustabilt i begynnelsen og jeg måtte øke dosen med levaxin. Lå stabilt etter økning.

Gravide med stoffskiftesykdommer SKAL følges opp av lege.

Skrevet

Har operert bort skjoldbruskkjertelen og går derfor på Levaxin. Har bedt om ekstra blodprøver, og har justert litt på medisinene. Synes det er lite oppfølging. Husker jeg var skikkelig dårlig etter forrige fødsel - sannsynligvis var det stoffskiftet som fikk seg en knekk. Noen flere som har opplevd det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...